Z obýváku k nejprodávanějším hrám historie. Dan Houser opouští studio stojící za sérií GTA či Red Dead Redemption

Jiří SvobodaJiří Svoboda

danhouser1

Foto: DICE Summit

Dan Houser, nyní již bývalý viceprezident Rockstar Games

0Zobrazit komentáře

Kolem 300 milionů prodaných kusů herní série Grand Theft Auto, pokoření rekordů za nejrychleji prodávanou hru a kompletní otočení toho, jak funguje herní průmysl. Už je to více než 20 let, co bratrské duo Dan a Sam Houserovi položilo v Londýně základy tehdy miniaturní herní společnosti BMG Interactive, která o několik let později zahájila spolupráci na sérii, jež měla navždy změnit herní historii.

Po úspěšném začátku bratrská dvojice zaujala svým vydavatelským debutem pro firmu DMA v podobě Grand Theft Auto (GTA) technologickou společnost Take-Two Interactive, která jim pouze o rok později dala nabídku, již nebylo možné odmítnout. Dvojice se tak přesunula i s celým týmem do New Yorku a začala budovat jednu z nejvýznamnějších entit v historii herního průmyslu, která stojí mimo jiné i za sériemi Max Payne nebo Red Dead.

Nyní ale jedna dlouhá etapa končí. Rockstar Games po více než dvou dekádách opouští Dan Houser. Byl to právě on, který se významně podepsal na většině her, jež firma vytvořila, a byl to právě on, který k nim psal zpravidla kvalitní scénáře.

Vlastník Rockstar Games, Take Two Interactive, oznámil Houserův odchod ve své zprávě pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC). Definitivně má opustit firmu 11. března 2020, po roční pauze, kterou si začal vybírat po časově náročném vývoji nejnovějšího titulu Red Dead Redemption 2.

gtav-min

Foto: Rockstar Games

Záběr z Grand Theft Auto V od Rockstar Games

„Jsme nesmírně vděční za jeho zásluhy. Rockstar Games vytvořily jedny z nejprodávanějších a nejoceňovanějších her, globální komunitu zapálených fanoušků a neskutečně talentovaný tým, který zůstává zaměřený na budoucí projekty,“ stojí v prohlášení. Mluvčí Rockstar Games později upřesnil, že role jeho bratra Sama, který je prezidentem Rockstar Games, zůstane beze změny.

Krátce po odchodu se akcie celé herní skupiny propadly o několik procent. Příliš si nepolepšily ani po včerejším oznámení finančních výsledků za poslední čtvrtletí, které bylo v porovnání se stejným obdobím v roce 2018 podstatně slabší, konkrétně o čtvrtinu z 1,25 miliardy na 930 milionů dolarů. Největší meziroční rozdíl udělalo předloňské vydání titulu Red Dead Redemption 2.

Scénárista a kreativec

Dan Houser měl v Rockstaru mnoho rolí, ale k nejvýznačnějším z nich patří scénáře k doslova každému dílu Grand Theft Auto včetně dodatků. Nebyl na to pochopitelně sám, avšak měl za příběhové linky slavné a kontroverzní série hlavní zodpovědnost. Je tak otázkou, kam se budou bez jeho klíčového přispění zápletky Grand Theft Auto nebo série Red Dead ubírat dále.

V rolích vedoucího producenta se zasloužil také o tituly Grand Theft Auto: Vice City Stories, L. A. Noire, Max Payne 3 nebo oba díly Red Dead Redemption. Méně známé jsou i jeho příspěvky jakožto dabéra – namluvil několik komerčních hlasů ve čtyřech dílech GTA.

Vůbec největším Danovým dílem se nicméně stalo Grand Theft Auto V, jež vyšlo už v roce 2013 a které za první tři dny prodejů vydělalo miliardu dolarů. Celkově se prozatím poslednímu dílu série podařilo prodat více než 100 milionů kopií, což z něj dělá třetí nejúspěšnější hru historie.

rockstar-min

I za těmito tituly stojí Rockstar Games

Bratři Houserovi nebyli nikdy na veřejnosti příliš vidět a zdržovali se kontaktů s médii. Proto ani nejsou známé důvody Danova odchodu. Poslední velké interview dal Dan Houser magazínu Vulture v říjnu 2018 a v něm ještě odchod nezmiňoval.

Dan Houser je ale především kreativec a autor příběhů, zatímco v poslední době se jak GTA V (respektive jeho varianta pro více hráčů GTA Online) i Red Dead Redemption 2 (respektive Red Dead Online) soustředí na obsahové datadisky, bez množství nových příběhových sekvencí. Je tak možné, že svou práci na příběhu pro nový díl některé z nastupujících her již odvedl a zakončil tím tak svou kreativní kariéru v Rockstar Games.

Stohodinové pracovní týdny

Kultura, kterou bratři zavedli v Rockstar Games, odlišovala jejich firmu od všeho, co do té doby herní průmysl viděl. Dan Houser například jednou prohlásil, že se firma úmyslně rozhodla nedělat střílečky z pohledu první osoby a sérií GTA tak vytvořila zcela nový žánr.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světěFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

Zůstává také jedou z mála firem, která si dává na vývoj her dlouhé roky, nikoliv měsíce. A během těchto let obvykle fanoušci o vývoji v deseti pobočkách po celém světě nic neví. Přesto si rádi na výsledek počkají, protože téměř vždy jde v jejich případě o velký úspěch.

Může za to hlavně propracovanost her Rockstaru, která sahá do nepředstavitelných mezí. Například hlavní příběhová linka posledního titulu Rockstar Games, westernové střílečky Red Dead Redemption 2, měla v základu 2 000 stran. Pokud by se ale přidaly i všechny vedlejší mise, Dan Houser tvrdí, že by vznikla kupa papírů o výšce 2,5 metru. I každá nehrající postava (tzv. NPC) měla scénář na 80 stránek.

rdr2-3

Foto: Rockstar Games

Red Dead Redemption 2 a hlavní postavy

Takové úsilí si pochopitelně vyžádá svou daň. Studio bylo kritizováno například za to, že její zaměstnanci měli právě při dokončování Red Dead Redemption 2 pracovat až 100 hodin týdně. O ledasčem napovídá i fakt, že po vydání tohoto titulu na podzim 2018 se začal Houser připravovat na svou dovolenou.

Velká trojka rozebrána

Podobnou situaci, jako se nyní děje s Danem Houserem, už Rockstar řešil před čtyřmi lety. Tehdy z klíčového studia Rockstar North, které mělo zásadní podíl na GTA V, odešel jeho šéf Leslie Benzies. Vedle bratrů Houserových byl považován za muže č. 3 v celém Rockstaru. I on si na podzim roku 2014 začal vybírat volno a v lednu 2016 společnost oficiálně opustil.

Až později vyšlo najevo, co za odchodem stálo. Benzies zažaloval svého bývalého zaměstnavatele za to, že mu během volna nevyplatil 150 milionů dolarů v prémiích z GTA V, na které měl dle jeho názoru nárok. V únoru 2019 se nakonec obě strany strany dohodly na mimosoudním vyrovnání. Odchodem Dana Housera, který se právě do křížku s Benziesem pustil, je tak zpečetěn rozpad velké trojky ve vedení společnosti.