Z odpadu vyvinuli bundu, kterou pomáhal designovat Steve Aoki. Tabákové náplně sesbírali v Česku

Už 10. rokem se IQOS snaží změnit tabákový průmysl. Zařízení používají desítky milionů lidí, kteří se mohou zapojit i do programů udržitelnosti PMI.

Filip HouskaFilip Houska

steve-aoki

Foto: PMI

Steve Aoki v bundě z použitých tabákových náplní

Jako DJ a hudební producent patří k naprostým ikonám svého oboru, jeho kreativita se ale nepropisuje jen do hudby. Steve Aoki je známý i pro svou neotřelou módní estetiku, což teď potvrdil ve spolupráci s výrobcem nejznámějších bezdýmných produktů. U příležitosti desetiletého výročí značky IQOS se podílel mimo jiné na designu limitované edice zimních bund, které jsou vyrobené z recyklovaných tabákových náplní. A klíčovou roli v tom hrají Češi.

Uběhla už jedna celá dekáda od momentu, kdy na trh dorazilo zařízení, které si kladlo velice ambiciózní cíl: odnaučit lidi kouřit klasické cigarety a nabídnout jim bezdýmnou alternativu. A postupně se mu to daří. Ze značky IQOS je totiž dnes největší brand svého druhu na světě, který se z Japonska rozšířil do devadesáti zemí, respektive k více než třiceti šesti milionům uživatelů.

Spolu s tím ale roste i spotřeba tabákových náplní v podobě malých tenkých nábojů, které mohou zvyšovat environmentální zátěž. Philip Morris International (PMI), který za značkou IQOS stojí, ovšem už před časem v některých zemích včetně Česka a Slovenska rozjel recyklační program, v rámci kterého motivuje své spotřebitele, aby použité náplně vraceli s tím, že budou následně využity.

iqos-steve-aoki

Foto: PMI

Zimní bunda, jejíž výplň je z velké části tvořena použitými náplněmi do IQOS

Právě v jedné z nich se představil jeden z nejslavnějších umělců na poli elektronické hudby Steve Aoki. Dorazil s ní na speciální akci v japonském Tokiu, kde se deset let od vstupu PMI na trh bezdýmných produktů slavilo. A zajímavá je proto, že na její výplň byl použit acetát celulózy z více než tisíce recyklovaných náplní, které byly sesbírány v Česku.

Tisíc dostupných, ručně očíslovaných limitovaných zimních bund, na jejichž designu s tyrkysovou podšívkou a nepromokavým zevnějškem se Steve Aoki podílel, pochází z dílny české společnosti Lavaris, která patří k lídrům recyklačních technologií. Ta umožnila, že téměř osmdesát procent jejich výplně je prakticky tvořeno odpadem, který dostal nový, udržitelnější život.

„Nejde ale jen o Lavaris, už roky spolupracujeme s různými partnery na našich recyklačních záměrech, a to jak v Česku, tak na Slovensku, kde například náš partner Reneso recykluje bezdýmné náplně na pelety, které se přidávají do asfaltové směsi. V Česku spolupracujeme také s několika univerzitami,“ připomíná Karolina Nováková z Philip Morris ČR výzkum recyklačního potenciálu produktů.

iqos-1

Foto: IQOS

IQOS Iluma i Prime a edice navržené Stevem Aokim

Steve Aoki ovšem nezůstal jen u návrhu zimní bundy, naopak se přímo podílel i na novém vzhledu dvojice zařízení Iluma a Iluma One, která přichází s výrazným zeleným a žlutým doplněním. A nechybí ani jeho ikonické logo. Pro náročnější uživatele PMI vyrukovalo také s edicí Iluma i Prime, která nabízí mimo jiné jednoduchý dotykový displej a nový režim pauzy pro větší flexibilitu.

Všechny tyto dílčí inovace mají PMI pomáhat ke zvyšování podílu bezdýmných zařízení v jeho portfoliu, jenž už jen tak poměrně výrazný. Ostatně o tom svědčí čísla, v rámci kterých IQOS tvoří více než třetinu ročních čistých příjmů společnosti, respektive generuje přes deset miliard dolarů. A na pětadvaceti trzích světa včetně Česka stojí bezdýmné produkty firmy za více než polovinou celkových tržeb.

CC Native

Partnerem článku je Philip Morris International