Z Ovečkárny vybudovali od nuly stamilionový byznys. V novém projektu prodávají dlouhověkost
Věk dožití u Čechů roste, délka života ve zdraví ne. Lucie a Martin Bernátkovi to chtějí změnit v projektu OlaOla. Netají se miliardovými ambicemi.
Špatné zažívání, nespavost, oslabená imunita a nedostatek energie. Čtyři problémy, které prý ze zdravotního hlediska Čechy trápí nejvíc. A ve spojení se stárnutím populace potenciálně zajímavý byznys. Necelé dva roky poté, co manželé Lucie a Martin Bernátkovi odešli z e-shopu Ovečkárna.cz, chtějí ze Zlína postavit další mezinárodní projekt, tentokrát se zaměřením na dlouhověkost. Představili novou značku a na rozdíl od rostoucí konkurence se nechtějí zaměřit „jen“ na aktivně žijící lidi či sportovce, ale hlavně na úplně běžné lidi.
Produkty z ovčí vlny začal Martin Bernátek prodávat v roce 2009, o dva roky později s dnes již manželkou Lucií rozběhli vlastní e-shop. Se značkou Ovečkárna.cz postupně ze Zlína dobývali český trh a své tažení rozšířili i do dalších zemí pod heslem „zabalit Evropu do ovčí vlny“. V roce 2021 na pomoc přizvali také investory, začátkem loňského roku pak Bernátek – jenž firmu sice budoval se svou ženou a považoval ji za rodinnou, oficiálně ji ale vlastnil sám – svůj zbývající podíl prodal a z vydělaných peněz rozběhl i startupový fond.
V posledních měsících se Bernátkovi pustili do dalšího projektu a vracejí se k byznysu, kterému rozumí nejlíp – tedy e-commerce. Tentokrát ale místo „huňatých“ produktů přivádí na trh novou značku, díky níž chtějí lidi učit významu prevence ve zdraví a zároveň i to, že cesta k dlouhověkosti není tak složitá. „V OlaOla jsme zhmotnili myšlenku, že život ve zdraví a z něj vyplývající dlouhověkost by měly být dosažitelné pro každého z nás,“ přibližuje Bernátek.
Jedním dechem se zároveň vymezuje vůči tomu, že OlaOla bude jen klasickým e-shopem. „Stavíme dlouhodobý projekt a na něj navázanou komunitu, která má podporovat Čechy v prvních krocích a následné cestě dlouhověkým – tedy kvalitním a naplněným – životem. Dáváme jasnou zprávu, že důležité je začít a že v tom nikdo není sám,“ zmiňuje Bernátek.
Třiatřicetiletý podnikatel se opírá o trend stárnutí populace, kdy má do roku 2050 v Česku žít více než půl milionu Čechů starších 85 let. Kvůli tomu věří, že bude růst význam prevence i projektů jako OlaOla. „Zvyšovat ne věk dožití, ale hlavně délku života ve zdraví. To by mělo být hlavním cílem zdravotnického systému Česka, který musí řešit příčiny nemocí, a ne důsledky,“ popisuje.
Pomáhá si i dalšími statistikami. Přestože průměrná délka života je v Česku historicky nejvyšší – 76,89 let v případě mužů a 82,78 let v případě žen, takzvaná délka života ve zdraví v Česku naopak výrazně klesá. Podle údajů Eurostatu se v roce 2022 snížil počet let odžitých ve zdraví po 65 roce života na 7,1 let u mužů a 7,7 let u žen. Česko se tak v tomto indikátoru řádí mezi sedm nejhorších zemí EU.
„Vím, že zdravotnický systém nezměním. Ale zároveň jsem přesvědčený, že alespoň něco můžu vzít do vlastních rukou, a cítím určitou povinnost přispět k dlouhověkosti Česka,“ vysvětluje Bernátek, kterého k novému byznysu dovedla i osobní zkušenost. S manželkou totiž v posledních letech zlepšili svůj životní styl, a i díky tomu viděli, jak tento trh funguje a jak je těžké vyznat se na něm či pochopit, co je pro člověka opravdu dobré.
Obyčejný člověk se v doplňcích stravy a na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat. Vidíme velký prostor pro změnu.
„OlaOla je vlastně reakce na to, že obyčejný člověk se dnes v doplňcích stravy a obecně na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat a my vidíme velký prostor pro změnu,“ přibližuje. A i když mu ambice rozhodně nechybí, novou podnikatelskou cestu s manželkou rozbíhají po drobných krůčcích. „Začneme přírodním přípravkem na lepší spaní na nočním stolku a přes sebediagnostiku se dostaneme až k nevynechávání preventivních lékařských prohlídek a pravidelnému cvičení,“ přibližuje.
Trh doplňků stravy a přípravků proti stárnutí podle interního průzkumu OlaOla roste celosvětově každoročně o deset procent a průměrný Čech na něm utratí kolem 6500 korun. Na rozdíl od vzrůstající konkurence, která se obyčejně soustředí zejména na aktivně žijící lidi a sportovce, se chce nový projekt zaměřit na běžné rodiny.