Z rozpálených okruhů do světa investic. Bývalý mistr světa F1 Nico Rosberg pomáhá měnit městskou dopravu
V letech 2006 až 2016 jsme ho mohli vidět, jak pálí gumy na světových okruzích formule 1. Byl v tom úspěšný – za deset let zaznamenal 206 startů a třiadvacet z nich bylo vítězných. Třešničkou na závodním dortu byl titul mistra světa. Pak ze světa F1 coby aktivní pilot odešel a rozhodl se ze svého jmění podporovat nadějné startupy. A jak se teď ukazuje, Nico Rosberg to v investičním kokpitu umí taky.
Slavný německo-finský závodník, který s monopostem nejsilnější formulové kategorie poprvé vyjel v roce 2005 jako testovací pilot stáje Williams, se role andělského investora chopil zhruba ve stejném období, kdy ukončil kariéru v F1. Že by ale měl investiční předpoklady, se říct nedá. Ostatně i on sám přiznal, že o startupové scéně, do které chtěl vstoupit, prakticky vůbec nic nevěděl.
„Když jsem jezdil ve formuli 1, ušil jsem na sebe bič, že jakmile skončím s tímto egotripem, během kterého se soustředíte jen na sebe, budu dělat něco pro dobro okolí. Považuji se za investora, který se nezaměřuje jen na návratnost, ale na to, aby to, co dělám, mělo pozitivní efekt na společnost a životní prostředí,“ zmiňoval Rosberg loni v dubnu v rozhovoru pro Red Bull.
Našel si proto lidi, kteří krásám a tajům globálních startupů rozumí, a začal se od nich učit. Protože byl srdcem závodník, měl logicky blízko k dopravě – ideálně takové, která by byla svým způsobem moderní, ekologická a šetřila by životní prostředí. Na „mobilitě“ postavil své investiční portfolio a jednou z firem, jež podpořil, se stal i ambiciózní německý startup Lilium.
Lilium patří mezi nejzajímavější hráče v oblasti futuristické dopravy. Vyvíjí totiž vzdušné elektrické taxíky s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), které mají efektivně operovat ve městech bez nutnosti velkých přistávacích ploch. V září se svou vizí vstoupilo Lilium na burzu, přičemž nyní se jeho tržní hodnota pohybuje okolo 1,8 miliardy dolarů.
„Mobilita je mým přirozeným domovem. Je to místo, kde je moje vášeň, moje síť, moje důvěryhodnost a v nadcházejícím desetiletí to bude i nadále obrovské téma. Hlavně s přechodem na udržitelné motory, elektromobilitu a možná i vodík,“ doplňuje Rosberg. Jaký má ovšem bývalý pilot formule 1 v Lilium podíl, není známo. Vedle něj Rosberg investoval i do carsharingové služby Lyft.
Skutečnost, že má Rosberg podíl také v Lyftu, který je obdobou Uberu nebo Boltu, potvrzuje, že tento sedmatřicetiletý rodák z německého Wiesbadenu neřeší pouze přepravování budoucnosti. Investiční zářez má také v berlínské firmě Tier, která vyrostla na sdílených skútrech a koloběžkách a mimo jiné před nedávném koupila službu Nextbike, jež půjčuje městská kola také v Česku.