Z továrny k obřím celebritám. Khaby Lame i beze slov přitahuje davy a ironickým gestem dobývá TikTok

Filip HouskaFilip Houska

khaby-lame-hugo-bossStory

Foto: Hugo Boss

Khaby Lame, druhý nejsledovanější tiktoker planety

0Zobrazit komentáře

Nevydá ze sebe ani hlásku, přesto svou tvorbou zasáhne přes sto milionů lidí po celém světě. Stačí mu k tomu pouze gesto rukama a sarkastický výraz. V podstatě je jako Mr. Bean, jen nedělá hlupáka ze sebe, ale strefuje se do trendů a výzev na sociálních sítích. Proč? Vyhodili ho z práce – a místo toho, aby si hledal novou, založil si účet na TikToku. Ani sám Khaby Lame ovšem tehdy nečekal, že jeho krátká ironická videa budou tak úspěšná a šíleně virální. A že se díky nim zařadí po bok manželky Justina Biebera i dalších celebrit.

Khaby Lame patří mezi nejznámější tiktokery současnosti. Po stránce čísel je druhým největším tvůrcem na platformě, kterého sleduje přes 131 milionů lidí – před ním je jen sedmnáctiletá tanečnice a influencerka Charli D’Amelio. Oproti jiným hollywoodským hvězdičkám ale začal Khaby Lame z naprosto jiné pozice. Nikdy neměl ambice se živit přes sociální sítě, naopak si žil skromný život v malé obci Chivasso na severu Itálie. Než přišel covid.

Kvůli pandemii přišel o práci operátora CNC strojů v továrně nedaleko Turína, proto musel přemýšlet, co bude dělat dál. Jeho senegalský otec na něj neustále naléhal, ať si hledá nové zaměstnání, místo toho ale tehdy devatenáctiletý Khaby trávil hodiny ve svém pokoji, kde si hrál s TikTokem. Nechtěl znovu spadnout do pracovního světa, naopak chtěl bavit lidi na internetu. A to se mu dařilo náramně.

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě

Říká se, že většina geniálních nápadů vznikne spontánně. Bez hlubšího přemýšlení přistupoval ke své tvorbě zpočátku i Khaby. „Nějak jsem se ale musel inspirovat,“ říká mladý influencer v rozhovoru. „Jako dítě jsem sledoval seriál Fresh Prince s Willem Smithem – miloval jsem jeho komedie. To mě inspirovalo k nahrávání podobných skečů na YouTube. I když měly málo zhlédnutí, bavilo mě to,“ vzpomíná na své začátky.

Zlom ale přišel v době, kdy si založil účet na TikToku. To se psal přesně 15. březen roku 2020 – a mladý Khaby rychle poznal kouzlo krátkých, úderných videí na telefonu. Protože se stejně jako každý náctiletý pohyboval aktivně na sociálních sítí, všímal si různých rádoby vtipných výzev a všemožných trendy vychytávek, které lidé natáčeli. Některé byly zajímavé, některé naopak naprosto postavené na hlavu. A Khaby měl rázem nabito.

Watch on TikTok

Popadl telefon, vystřihl původní klip, který chtěl parodovat, a po několika sekundách připojil i svou reakci, která většinou daný úkon zjednodušovala. Nejlépe se to popisuje na příkladu – představte si, že si někdo loupe banán tak, že slupku ze stran odkrajuje nožem na prkénku. Není však jednodušší banán vzít do ruky a slupku jednoduše druhou rukou sloupnout? S takovými parodiemi Khaby pracuje.

Jedním z nejvirálnějších tiktokových formátů z dílen Khabyho bylo zkrátka zjednodušování naprosto banálních činností, které mnozí příliš zbytečně komplikují. A jakmile do toho mladý tvůrce původem ze Senegalu přidal svůj sarkastický výraz v obličeji a dnes už kultovní gesto rukou ve smyslu „voilà“, byl z něj hit. Za necelé dva měsíce nasbíral Khaby 50 tisíc sledujících, o zhruba rok později už jich měl milion.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s tím začaly přicházet i další nápady k natáčení. Ve více než tisícovce videí, které Khaby na svůj TikTok nahrál, lze proto vidět i komediální reakce na nešťastné situace ve skutečném světě, opakování naprosto nelogických úkonů nebo vtipné reagování na některé filmy. Khaby může zparodovat téměř cokoliv a téměř vždy to bude mít v sobě vtip. Proč? „Lidé se smějí kvůli mým výrazům,“ zmiňuje pro The New York Times.

Loni v srpnu pak Khaby zaznamenal velký milník. Jako vůbec první tiktoker z Evropy dosáhl hranice 100 milionů sledujících, a to za zhruba rok a půl aktivní tvorby. Sledující mu vystřelili hlavně v minulém dubnu a květnu, kdy na jeho účet přibylo 29,9 milionu, respektive 32,5 milionu lidí. To byl jasný indikátor toho, že o Khabyho tvorbu je enormní zájem. A logicky si toho začaly všímat i firmy s balíky peněz.

Zlaté ručičky, které oslnily i Hugo Boss

Stejně jako každý větší influencer i Khaby Lame se kvůli svému followingu dostal do pozice, kdy se na něj začaly obracet různé firmy s nabídkami, zda by jim na TikToku nezpropagoval produkty. A byť si ještě tichý, ale vysoce gestikulativní tvůrce nemůže za příspěvek říkat přes 30 milionů korun jako Cristiano Ronaldo na Instagramu, i tak se mu prezence na TikToku byznysově vyplácí.

Khaby si má za jedno propagační video účtovat zhruba jeden milion korun. Celkově má jeho průměrný měsíční výdělek činit něco okolo čtyř milionů korun, což ovšem vychází nejen ze sponzorovaných příspěvků, ale také z dalších „skrytých“ partnerství, s nimiž mu pomáhá manažer Riggio Alessandro, a prodaného zboží z jeho e-shopu.

Oproti tiktokovým celebritám ze zámoří ale Khaby ještě ztrácí. Ačkoliv má více sledujících než všichni ostatní vyjma influencerky Charli D’Amelio, ti největší si za jeden příspěvek říkají i více než pět milionů korun. Pro srovnání – odhadované jmění Khabyho je pět milionů dolarů (106 milionů korun), u tiktokové jedničky Charli D’Amelio je to zhruba dvanáct milionů dolarů.

K bohatšímu životu pomáhají Khabymu i jiné známé osobnosti. Zná ho totiž i zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, který v minulosti komentoval jedno z jeho videí, nebo legendární italský fotbalista Alessandro Del Piero, který hrál v jeho oblíbeném Juventusu – s ním parodoval rozříznutí jablka. „Na to video nemůže přestat myslet,“ doplňuje v rozhovoru s TikTokem. Pracoval také s kanonýrem Zlatanem Ibrahimovićem.

Právě menší spolupráce se známými lidmi jeho relevanci posouvají. Podle statistik serveru Social Blade se mu pravidelně zvyšuje počet sledujících i počty lajků, a to nejen na TikToku, ale také na Instagramu nebo YouTube. Na těchto platformách totiž recykluje svůj původní obsah, aby se dostal k ještě více lidem. Povědomí o něm tak mohou mít stovky milionů lidí napříč světem.

https://www.youtube.com/watch?v=mKSQQIGqK-4&t

Dost možná jeho nejzásadnější placená spolupráce ale přišla před několika dny, kdy podepsal několikaletou smlouvu s německou módní značkou Hugo Boss a rázem se objevil ve velké kampani, jejíž součástí je i modelka Hailey Bieber, manželka Justina Biebera, dále rapper Future, boxer Anthony Joshua nebo další modelka Kendall Jenner.

Pro Hugo Boss jde navíc o jednu z nejzásadnějších kampaní v historii. Slavný brand se totiž rozdělil na dvě hlavní značky. Ta první, Hugo, míří na svou dosavadní cílovku ve věku mezi 25 až 40 lety, zatímco Boss cílí na takzvanou generaci Z, tedy zákazníky do 25 let. Právě té je Khaby klíčovou součástí. A podle vyhodnocení firmy má jeho „ambasadorství“ nevídaný úspěch.

Možná i to dopomůže Khabymu k tomu, aby si splnil jeden ze svých velkých cílů, kterého chce přes tvorbu dosáhnout – koupit své matce dům.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Joe Rogan ze Spotify stáhl podcasty, kde padlo slovo urážející černochy. Nezaznívá v rasistickém kontextu, omlouvá se

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

joerogan-spotify-2

Foto: Spotify

Největší podcaster na světě Joe Rogan je exkluzivně na Spotify

0Zobrazit komentáře

Spotify v posledních týdnech zažívá poměrně těžké období. Největší hudební streamovací služba se nedávno stala terčem kritiky kvůli údajnému šíření dezinformací o koronaviru v pořadech známého podcastera Joea Rogana, začali z ní odcházet známí hudebníci a po ohlášení posledních finančních výsledků se propadly její akcie. Situace kolem Rogana, s nímž má Spotify exkluzivní smlouvu za sto milionů dolarů, se navíc dále vyvíjí. Výsledkem je stažení desítek nahrávek vybraných podcastů kvůli jejich obsahu.

Internet totiž obletěla videa, kde z úst čtyřiapadesátiletého Joea Rogana opakovaně zaznívá hanlivé označení černochů, takzvané „slovo na N“, v angličtině N-word. Několik desítek krátkých klipů je vystřižených ze starších Roganových podcastů, kde slavný komik a moderátor rasistickou urážku použil v různých kontextech, například při citaci někoho jiného. Celá kompilace na internetu získala virální pozornost a dále zkomplikovala vztahy mezi Spotify, Roganem, umělci a veřejností.

Poslední vlnu kontroverze, tentokrát nespojenou přímo s koronavirem, odstartovala zpěvačka India Arie. Na svém Instagramu napsala: „Rozhodla jsem se ze Spotify stáhnout svoji hudbu a podcast. Věřím ve svobodu slova. Joea Rogana nicméně považuji za problematického také z jiných důvodů než kvůli rozhovorům o covidu. Pro mě je to také způsob, jakým se vyjadřuje o rase.“

O několik dnů později Arie sdílela několik desítek krátkých klipů, v nichž Rogan urážku použil. Podle svých vlastních slov tak ale činil v kontextu, například při citaci cizích vyjádření nebo během diskuze o používání slova mimo jiné i s černošskými osobnostmi. Mezi videi je nicméně také jedno, kde podcaster označil návštěvu převážně černošské čtvrti za návštěvu „planety opic“ – to když popisoval historku, jak s přáteli vyrazili na film Planeta opic náhodou právě do černošské čtvrti. Později to sám označil za hloupý pokus o vtip.

„Joe Rogan má právo říkat, co chce, ale stejně tak já mám právo říkat, co chci já,“ poznamenala zpěvačka. Pokračovala však, že používání rasistické urážky je pro ni osobně nepřípustné nezávisle na kontextu. Nakonec dodala, že si nepřeje, aby její tvorba, za niž od Spotify dostává zlomky centů za přehrání, pomáhala financovat stomilionové smlouvy s lidmi jako Rogan.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Moderátor na virální klip reagoval vlastním pětiminutovým videem na Instagramu, kde se omluvil. „Vím, že pro většinu lidí neexistuje kontext, ve kterém to slovo může běloch použít, a já s tím teď souhlasím. Nepoužil jsem ho už roky,“ řekl Rogan. Klipy s jeho citacemi skutečně pocházejí výhradně ze starších epizod podcastu, kdy si podle vlastních slov zcela neuvědomoval jejich váhu.

„Nikdy jsem to slovo nepoužil, abych byl rasistický, protože nejsem rasista. Ale kdykoli jste v situaci, kdy musíte říct, že nejste rasista, tak jste to zpackali. A já jsem to evidentně zpackal. (…) Omlouvám se,“ dodal. Celé Roganovo vyjádření si můžete poslechnout na konci článku.

Ještě před zveřejněním této omluvy postupně začaly ze Spotify mizet epizody jeho podcastu zvaného The Joe Rogan Experience, v nichž problematické slovo nejspíš zaznívá. Celkově jich bylo podle webu JRE Missing, který nahrané epizody na Spotify monitoruje, smazáno 113. Poněkud překvapivé může být proto pozdější vyjádření šéfa streamovací služby Daniela Eka, jenž v interním e-mailu, na který upozornil The Hollywood Reporter, varoval před cenzurou. „Chci jasně říct jednu věc – nevěřím, že umlčení Joea je řešením,“ napsal.

Pravděpodobně tím nicméně měl na mysli odmítnutí úplné ukončení spolupráce. Apeloval totiž na jasná pravidla pro obsah a dílčí jednání v případě jejich překročení. Ek uvedl, že Roganovy komentáře nereprezentují hodnoty jeho firmy, a dodal: „Kritické myšlení a otevřená diskuze pohání skutečný a nutný pokrok.“ Za finálním rozhodnutím smazat více než sto epizod podcastu prý stál sám Rogan a jeho tým.

1280-daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

Joe Rogan a jeho podcast The Joe Rogan Experience má poměrně dlouhou historii kontroverzí. Chce totiž prezentovat různé úhly pohledu, a tak si vedle vážených vědců, politiků nebo expertů na různé oblasti někdy zve také osobnosti zastávající jiné než mainstreamové názory. Mezi ně patří například konspirační teoretik Alex Jones, klinický psycholog a myslitel Jordan Peterson nebo vědeckou obcí kritizovaný biochemik Robert Malone.

Svůj přístup k vedení diskuzí i hostům, které si zve, sám Rogan popisoval v dalším krátkém videu na Instagramu minulý týden. „Zajímají mě zajímavé rozhovory s lidmi, kteří mají odlišné názory. Nemám zájem mluvit pouze s lidmi, kteří mají jeden pohled na věc,“ vysvětloval. Podle něj může mít mnoho lidí zkreslenou představu o tom, co vlastně dělá, zejména pokud sleduje jen ústřižky citací nebo titulky z jeho mnohahodinových debat s hosty, které jdou často do velkého detailu a některá tvrzení je třeba slyšet v kontextu.

Autor podcastu The Joe Rogan Experience konkrétně zmínil epizody s kardiologem Peterem McCulloughem či již zmíněným Robertem Malonem – právě tyto díly se v poslední době nejvíce skloňovaly v souvislosti se šířením dezinformací a kvůli rozhovoru s biochemikem Malonem ze Spotify nedávno nechal svou hudbu odstranit Neil Young, který Roganův podcast osočil ze šíření dezinformací o koronaviru.

K bojkotu pak Young vyzval jak posluchače, tak jiné umělce a někteří ho následovali. O stažení své tvorby ze streamovací služby požádala také zpěvačka Joni Mitchell, kytarista kapely Bruce Springsteena, rockové trio Crosby, Stills & Nash a další. Přidalo se i několik tvůrců podcastů.

V reakci na aktuální kontroverzi pak vedení Spotify slíbilo investovat sto milionů dolarů do tvorby, licencování a reklamy pro hudbu a další audioobsah lidí z historicky marginalizovaných skupin. Firma prý také rozšiřuje okruh expertů, s nimiž bezpečnost uživatelů a svobodné vyjádření tvůrců konzultuje a v blízké době poskytne další informace.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Joe Rogan (@joerogan)