Z vaření pro psa se stal rodinný byznys. Pet Farm Family v Česku i ve světě boduje s přírodními krmivy pro psy a kočky
Zakladatelé Pet Farm Family Alie Lengyelová a Matej Toman
V pražských Vysočanech, nedaleko stanice metra Českomoravská, se nachází psí a kočičí ráj jménem Křupavé místo. Právě tady vzniká kvalitní krmivo od lokálních farmářů pro „chlupáče“, jak čtyřnohé domácí mazlíčky nazývají zakladatelé společnosti Pet Farm Family Alie Lengyelová a Matej Toman. Tady je zkrátka zvířectvo všeho druhu povoleno.
Alie s Matejem přitom svůj byznys založili vlastně náhodou. Za vším stojí jejich první vipetí chrtík jménem Sušienka, které jednoduše nevyhovovalo běžné krmivo ze zverimexů, a protože Alie s Matejem jsou milovníky zvířat tělem i duší, rozhodli se jí vytvořit vlastní domácí pamlsky. Netrvalo dlouho a díky poptávce museli zahájit velkovýrobu pod vlastní firmou, které se rozhodli dát příhodný název Sušienkovo.
S tím, jak ale firma postupně rostla a expandovala do dalších evropských zemí, se zakladatelé rozhodli ji přejmenovat na Pet Farm Family. Moderně anglické a jednoduše pochopitelné. Dnes už má jejich rodinný podnik 16 zaměstnanců a své produkty prodává kromě Česka a Slovenska také v Maďarsku, Dánsku a co nevidět i v Německu.
Posláním Pet Farm Family je tvořit kvalitní krmivo pro psy a kočky bez zbytečných přidaných látek, naopak s podporou farmářů tuzemského původu. Matej s Alie kladou velký důraz na ekologii, podporují místní trh, nepoužívají jednorázové plasty, a co je pro ně nejdůležitější – snaží se vytvářet šťastnější a zdravější svět pro chlupáče.
Křupavé místo není však jen výrobnou, kde vznikají všechny psí a kočičí dobroty. Jde také o místo, kam mohou páníčci se svými čtyřnohými chlupáči přijít, potkávat se a debatovat. Součástí filozofie Pet Farm Family je i velká transparentnost a díky konceptu otevřené kuchyně může každý nahlédnout do procesu výroby a sledovat jednotlivé kroky i přidávané ingredience.
Pokud jste milovníky zvířat a i vás zajímá, jak výroba kvalitního krmiva probíhá, jak takové v obchodě poznat nebo jak ekologicky vést firmu, pokračujte ve čtení, protože o tom všem jsme si se spoluzakladatelkou Alie Lengyelovou povídali. Kde jinde než uprostřed zvířecího království v pražských Vysočanech.
Támhle za sklem tedy probíhá výroba veškerých produktů, které od vás odejdou?
Ano, přesně tak. Vše, co od nás koupíte, se vyrábí přímo tady. Díky tomu si totiž dokážeme perfektně pohlídat kvalitu všech surovin a dobře víme, co je nakonec uvnitř každého finálního balení. Přitom si dáváme pozor na to, aby do našich produktů nepřišly žádné zbytečné suroviny, které dělají jenom „objem”, jako to dělá většina korporátů. Jakmile k nám na začátku dorazí celé kusy masa, všechny ostatní fáze až do konce výroby se odehrávají právě tady u nás.
Navíc máme open kitchen koncept, takže naši zákazníci mohou sledovat celý výrobní proces zblízka. Díky tomu vědí, jak moc si dáváme na každém kroku záležet a lépe pochopí naši filozofii.
Výroba veškerých produktů probíhá v otevřené kuchyni, kde mají všichni zákazníci možnost sledovat celý proces
Vyrábíte krmení pouze pro psy, nebo se soustředíte i na jiná zvířata?
Kromě psího sortimentu máme také segment pro kočky. Pro ty máme především konzervy, vývary a raw odměny, protože by správně měly být spíš na vlhké stravě. Máme ale velkou poptávku po kočičích granulích, takže to vypadá, že je možná brzy začneme dělat také. Dále u nás můžete koupit například ekologické hračky vyrobené z recyklovaných plastů, z přírodní gumy nebo misky z bambusu. To jsou však produkty jiných značek a my je tu pouze nabízíme. Oblíbené jsou i kartáče na vyčesávání od maďarské značky Zooro nebo kompostovatelné sáčky.
Máte něco, v čem jste mezi výrobci unikátní? Co se u vás prodává nejvíc?
U nás jsou nejrozšířenější konzervy, protože je to každodenní jídlo pro chlupáče našich zákazníků. Velká spousta z nich se stravuje dokonce výhradně našimi konzervami, protože jsou pro ně kvalitním zdrojem všech důležitých živin. Konzervy nabízíme dohromady v šesti různých chutích, z nichž všechny jsou vyrobeny ze zvířat z lokálních farem, luk nebo lesů. Výjimkou je pouze losos, kterého dovážíme ze severu Evropy. I ten má ale MSC certifikaci, která zaručuje, že k lovu jsou používány jen takové prostředky, které nezpůsobují vedlejší škody na mořských ekosystémech.
Je naše zodpovědnost, jaké suroviny do našich výrobků dáme.
Kromě konzerv jsou také velmi oblíbené naše vývary, které spousta výrobců vůbec nenabízí. Ty slouží především jako doplněk nebo na přilepšení granulí, ale často se také používají v létě pro zpestření pitného režimu psa. Dnes už také vyrábíme psí granule, křupavou novinkou je i příchuť INSECTA z moučných červů.
Při výrobě i odběru surovin tedy kladete důraz na ekologii?
Ano, to je náš nejdůležitější pilíř. Podporujeme udržitelnou ekonomiku, ale také se snažíme zamezit vzniku skleníkových plynů a být celkově co nejvíce eco-friendly. S tím souvisí i to, že si dáváme pozor také na etické shánění surovin. Co nejvíce podporujeme lokální farmáře, kteří dělají maso v bio kvalitě, a vždy chceme před navázáním spolupráce znát jejich filozofii. Kromě lososa tak všechno maso pochází z českých a slovenských farem. Víme, že nakonec zvíře stejně zemře, ale to přeci neznamená, že nemůže prožít hezký život.
Všechna zvířata jsou navíc zabíjena bezstresovou porážkou. Část našeho masa pochází z bio farem a je tím nejkvalitnějším, co na našem trhu najdete. Zvěřinu máme z českých a slovenských lesů.
Není pro vás taková filozofie také hodně finančně a časově náročná?
Je to samozřejmě jiné, než kdybychom to dělali jako každý jiný výrobce, který si nechává produkty vyrábět někde externě, nebo prostě příliš nepřemýšlí nad tím, co do nich dá. Ale já si myslím, že je naší zodpovědností, abychom uvažovali nad tím, jaké suroviny do našich výrobků dáme. A to jsme malá firma. Myslím, že takhle by měly uvažovat právě hlavně ty velké společnosti, a vzhledem k tomu, že to nedělají, rádi bychom jim ukázali, že to jde. Opravdu se totiž dá soustředit na každou jednu ingredienci a vážit si zvířat, která v jídle skončí. I proto se snažíme každé jedno zvíře využít na maximum a použít z něho co nejvíce.
Kolik materiálu dnes zpracujete?
Aktuálně měsíčně zpracujeme zhruba 5,5 až 6 tun masa. Z toho potom vyrábíme všechno od granulí přes konzervy až po pamlsky.
Výrobna se mi nezdá jako příliš velký prostor pro velkovýrobu. Stačí vám to tu ještě, nebo se plánujete přesunout do většího?
Zatím nám to stačí. Máme skvělý organizační tým lidí, kteří mají smysl pro detail. Úplně na začátku jsme začínali o dům vedle, kde jsme si pronajímali kuchyni, ale postupně nám to přestalo vyhovovat, tak jsme se přesunuli do vlastního a dobře si to tu zorganizovali. Postupně se k nám přidali i naši zaměstnanci, se kterými máme jednotný pohled na věc a chceme to dělat srdcem. Všichni u nás mají ekologické smýšlení, takže si dobře rozumíme i v tomhle ohledu a sházíme se tak v nových nápadech.
Máte tady ale krásný prostor nejen uvnitř, ale i venku.
Venku máme velkou terasu, kterou využíváme hlavně v létě, a v jejím okolí máme teď spoustu nových plánů. Tady v těch velkých kontejnerech jsou prostory, kde se budou od léta pravidelně pořádat workshopy pro majitele, které doteď probíhaly uvnitř. Ty jsme začali pořádat hlavně proto, že jsme byli dlouhou dobu zaměřeni na jejich chlupáče, ale chtěli jsme, aby zážitky z našeho Křupavého místa měli i jejich páníčci.
Protože sami klademe velký důraz na ekologii, zaměřujeme tímto směrem právě i naše workshopy a snažíme se účastníkům ukazovat, jakými způsoby lze využívat ekologické materiály. Můžou si u nás vyrobit svíčky nebo vlastní přírodní kosmetiku, která se dá dobře přenášet právě ve skleněných dózách a sklenicích.
Takže workshopy se zaměřují především na udržitelnost a kreativní práci?
Nejen to. Nově budou také o zdravém jídle a psychice, s čímž souvisí i plánované hodiny jógy. Nabízíme také výchovu psů pod názvem Pet Farm Academy ve formě hodin s trenérem, který učí majitele, jak vyřešit fyzické i psychické problémy psa. S tím spojený cíl je také redukovat počet zvířat v útulcích, která často nenajdou novou rodinu jen proto, že se lidé bojí jejich nalomené psychiky. Naše workshopy ale nejsou cílené výhradně na majitele psů, přijít sem může kdokoliv z veřejnosti, i když nemá zvíře.
Krom toho venku chystáme také bistro, kde se budou moci naši zákazníci nebo i kolemjdoucí dobře a zdravě najíst. Pokud právě nemají čas se zastavit a posedět, cokoliv z nabídky si navíc budou moci odnést s sebou ve skleněných lahvích.
Jak jste vlastně přišli k nápadu na založení vlastní firmy na výrobu zvířecího žrádla?
Když jsme si pořídili naši první fenku, Sušienku, krmili jsme ji tím, co nabízely klasické zverimexy. Už jsem ale byla nešťastná z těch plastových obalů a Sušienku to vše navíc velmi nadýmalo a její zažívání nikdy nebylo takové, jaké by podle mě být mělo. A protože jsem se sama vždycky stravovala zdravě, nechtěla jsem ani svého psa krmit nezdravými piškoty ani dalšími nesmyslnými pamlsky, které jsou navoněné masem. Rozhodla jsem se proto, že ji začnu vyrábět pamlsky sama. Postupně jsem je začala rozdávat i kamarádům a ti zase dalším známým, až to později přerostlo v to, co jsme dnes.
Právě proto, že celý nápad vzešel díky Sušience, jsme se na začátku jmenovali Sušienkovo, ale před třemi lety jsme firmu přejmenovali, protože název byl nevhodný pro zahraniční klientelu. Dnes jsme na trhu sedm let a už tři roky máme i obchod Křupavé místo.
V čem jste nejvíc odlišní od ostatních výrobců? Jste jediní, kdo dělá přírodní krmiva?
Spousta výrobců dává do krmiv sice přírodní suroviny, ale většinu produktu tvoří odpadová část, kde jsou vnitřnosti základem produktu a v konečném důsledku vytváří něco, co vlastně nemá až takovou hodnotu. Naše jsou vyrobeny naopak převážně ze svaloviny, tuku, chrupavek nebo i lyofilizovaných surovin, u kterých je výroba velmi nákladná, ale znamená to, že v nich zůstanou zachovány všechny živiny. Vnitřnosti potom tvoří naopak spíše tu okrajovou složku.
Jde často o produkty, které mají v názvu „organic“ a jsou tedy v rámci určitých standardů vyrobené z přírodních surovin. Zčásti to asi pravda je, protože samotnou licenci je velmi těžké dostat, ale když se zblízka podíváte na složení, zjistíte, že to není zdaleka tak kvalitní, jako právě naše krmivo. Je totiž rozdíl v tom, jestli máte pouze organic licenci, nebo vám opravdu záleží na tom, co dáváte dovnitř.
I proto klademe velký důraz na zákaznický přístup a snažíme se tu s každým zákazníkem bavit, abychom mu dobře vysvětlili, v čem je naše krmivo jiné. Vysvětlujeme jim, že je třeba si pokaždé pečlivě přečíst složení, protože jeden nápis na obalu jim vůbec nic neřekne.
Naše továrna navíc běží na zelené energii. Pro snižování uhlíkové stopy bereme suroviny co nejvíc lokálně, produkty balíme do ekologických obalů, etikety a kartony jsou z FSC papíru a podporujeme ekologické projekty, abychom naši uhlíkovou stopu snížili ještě víc a mnoho jiného.
„Zdravotní konzervy představují obrovský potenciál.“
Mám to chápat tak, že jste tedy jiní především v tom, že nikdo nedělá organiku v takové míře jako vy?
Naše krmivo je nejvíce výjimečné tím, že zvířatům nejen chutná, ale dokáže je i léčit, a to je pro nás zásadní. Máme spoustu zkušeností s tím, že jsme už pomohli chlupáčům, kteří mají opravdové problémy. Často se jedná o nemoci, jako je například Crohnova choroba, která je jednou z těch nejvážnějších a známá tím, že není zcela vyléčitelná, ale i přesto jsme už díky kvalitní stravě dokázali několika psům pomoci její průběh alespoň zmírnit.
Jak je na tom konkurence? Dá se vůbec něco na trhu s vašimi výrobky porovnat?
Nedávno jsme se dostali do sítě obchodů v Dánsku, kde nám majitelka řekla, že je dojatá z toho, jaké konzervy drží v rukou, protože prý nic takového snad ještě neviděla, a to považuji Dánsko za docela specifický a náročný trh. Většina firem to dělá na oko a my jsme se rozhodli, že chceme dělat krmiva pořádně. Jsme sice dražší, protože si cesty spíše komplikujeme, než zjednodušujeme, ale za odměnu potom vidíme spokojené chlupáče, kteří milují jídlo, jsou aktivní a zdraví. A to je pro nás to nejdůležitější.
Jak jste na tom s cenou v porovnání s ostatními výrobci?
Vzhledem k tomu, že využíváme kvalitní suroviny a udržitelná výroba je náročnější než klasická, jsme o něco dražší než běžné značky. Ve spoustě případů se ale stačí podívat na gramáž a ihned zjistíte, že některé bio značky jsou ještě dražší, jen jejich balení vypadá na oko velké. My většinou naplníme balení až po okraj, ale protože používáme skleněné nádoby, vypadá to malé. Cena se odvíjí od složení, a proto by se zákazníci měli nejdříve dívat právě na to, co je uvnitř.
Kde jinde než zde u vás se dají sehnat vaše výrobky?
Samozřejmě dodáváme do různých obchodů s potřebami pro zvířata. Obecně jsme ale specifičtí v tom, že se běžně nenacházíme ani tolik ve zverimexech jako spíš v bio obchodech, které obecně nabízí lokální výrobky a zdravé jídlo pro lidi. Vedle toho se potom nachází náš zvířecí segment, a proto mohou tito zákazníci nakoupit jak pro sebe, tak i pro své chlupáče. V Bratislavě nás najdete například v Yeme potravinách, které prodávají zeleninu, ovoce a maso od lokálních farmářů.
Nedávno nás zalistovala také síť prodejen drogerie DM a v Česku se co nevidět objevíme i v síti Sklizeno. Pokud jste v Praze, jídlo můžete objednat třeba i přes Rohlík nebo na Mallu. Z klasických zverimexů stojí za zmínku Hunter nebo Zvěrokruh a mnoho menších prodejců prémiových a kvalitních produktů pro chlupáče.
Už jsme nakousli, že jste se dostali také do Dánska. Jste ještě někde v zahraničí?
Vedle České republiky a Slovenska jsme ještě v Maďarsku, kde se nám to poslední dobou rozjíždí ve velkém, a teď začínáme prodávat i v Dánsku a také v Německu. V těchto zemích jsme jak velkoobchodně, tak nás tam ale můžete najít v různých kamenných obchodech a samozřejmě online.
Kolik vás je momentálně v týmu?
Teď je nás asi 16 včetně externích zaměstnanců. Kromě toho máme ale ještě další členy týmu, kteří nám pomáhají v různých dalších oblastech.
Máte podporu v řadách veterinářů, nebo spíše cítíte, že se přiklánějí k velkým korporátům, které jim jsou schopny za doporučení jejich produktů zaplatit?
Většina veterinářů opravdu funguje na provizi z prodeje, ale přesto máme několik veterinářů, kteří nám pomáhají. Jedna taková rodina je na Slovensku a ve spolupráci s ní jsme dokonce připravili zdravotní řadu konzerv. Rádi bychom se totiž v tomto segmentu více protlačili, protože víme, že představuje obrovský potenciál, díky kterému můžeme pomoci všem chlupáčům s různými problémy.
Jednou z nich je například řada konzerv na odčervení. Vedle toho máme také řadu pamlsků, které pomáhají psům i kočkám při stresu, například z ohňostroje. Ty jsou vyrobené na bázi bylinek, které dokáží chlupáče příjemně uklidnit, ale přitom nejde o silný lék, který může předepsat pouze veterinář. Najdete tam taky skvělé doplňky na klouby a imunitu.
Chystáte tedy ve zdravotním segmentu ještě něco dalšího?
Dosavadní zdravotní řada je v této podobě teprve začátek. Do budoucna bychom nadále rádi přidávali další specifické druhy konzerv určených pro různé problémy, které psy běžně trápí. Spíš se inspirujeme tím, co lidé chtějí. Snažíme se sbírat zpětnou vazbu od našich zákazníků, kteří sami řeknou, co by potřebovali. Jako výrobce si samozřejmě můžu sama určit, co budu vyrábět, ale pro nás je důležité, jak to pomáhá ostatním. Na našem webu máme pro tyto účely vytvořenou sekci, kam mohou zákazníci psát jakékoliv plusy a mínusy na již existující produkty nebo navrhovat, o co by do budoucna měli zájem.
„Na slevy nehrajeme. Lidé musí pochopit důvod vyšší ceny.“
Kdo je vaším typickým zákazníkem? Jsou to spíš lidé stálí, kteří sem chodí pravidelně, nebo nárazoví návštěvníci?
Většinu zákazníků máme stálých, ale samozřejmě nám přibývají i další a z nich se opět stávají naši věrní návštěvníci. Snažíme se pro ně proto vymýšlet i zajímavý zákaznický program v podobě různých výhod. Na druhou stranu ale moc nehrajeme na slevy a akce. Setkávám se s tím všude, ale podle mě je třeba, aby lidé pochopili důvod vyšší ceny a fakt, že si nemůžeme dovolit ji rapidně snížit. Pokud to někdo nepochopí, v takovém případě asi není tím správným zákazníkem pro nás.
S ekologickým konceptem souvisí samozřejmě i samotné balení produktů. Skleněné nádoby jsou důležitou součástí udržitelného fungování firmy
Dokážete odhadnout, kolik zhruba máte zákazníků?
Těžko říct přesné číslo. Pokud se bavíme o online nákupech na našem webu, je to přes 8 tisíc lidí. Co se týká zásahu lidí na offline prodejních akcích a u našich prodejců, kteří nás nabízejí, jsou to vyšší desítky tisíc.
Všimla jsem si, že jste také ve velké míře aktivní na sociálních sítích. Jak vám to pomáhá v komunikaci se zákazníky?
Ano, to jsme. A hlavním důvodem je, abychom je jejich prostřednictvím mohli vzdělávat a ukazovat jim naši filozofii. O sociální sítě se starám já, každý den na ně sdílím spousty fotek z výroby společně s informacemi, aby lépe pochopili, kolik je za tím vším práce. Když máte kvalitní produkt a lidé si ho kupují, protože ho mají rádi, jsou kolem toho potom úplně jiné emoce. Naši zákazníci jsou spíše naši přátelé, protože k nám rádi chodí si se svým chlupáčem odpočinout a popovídat si. Není to zákazník v běžném slova smyslu.
V jakých číslech se pohybují vaše tržby? Jaké máte odhady pro tento rok?
Tento rok by měly být tržby do zhruba 20 milionů korun. V posledních letech ale meziročně rostly organicky zhruba o 100 procent.
Financujete si celý byznys sami, nebo máte investora?
Do určité doby jsme si vše financovali sami, ale před zhruba dvěma lety jsme přijali jednoho investora, se kterým aktuálně spolupracujeme.
Máte nějaké novinky, které do vašeho sortimentu v poslední době přibyly?
Za poslední dobu toho bylo spoustu. Jak jsem již zmiňovala, novinkou jsou právě granule. Zatím je máme ve variantě z bio beraního a bio hovězího masa a nově přibyly také z divočiny a moučných červů. Jednou z našich oblíbených kategorií jsou i raw pamlsky a sušenky pro psy, v tomto segmentu jsme proto nedávno spustili prodej sušenek taky z moučných červů. A protože máme bezobalový obchod, v poslední době se také hodně soustředíme na různá vylepšení v této oblasti. Snažíme se zákazníky učit, aby si pro krmivo chodili se skleněnými dózami a granule si nabírali sami přímo tady.
Jaké jsou vaše další plány v rámci následujícího roku?
Momentálně chceme určitě vylepšit náš bezobalový obchod. Rádi bychom taky dodělali BARF na cesty, který značně zjednodušuje cestování s vašimi chlupáči. Dalo by se to přirovnat k instantní polévce, jde v podstatě o předem připravenou směs, kterou stačí pouze zalít vodou nebo vývarem. BARF je lyofilizovaný, takže jde o surové ingredience, tedy jen maso a bylinky. Na tuhle novinku se všichni moc těšíme, protože máme spoustu zákazníků, kteří jsou čistě na barfu.