Z vlaku do auta a s ním do cíle. České dráhy vstupují do sdílené mobility spoluprací s Autonapůl
Když po několikahodinové cestě vlak zastaví na vlakovém nádraží cílové destinace, putování tím často nekončí. Pokud se potřebujete dostat ještě někam dál, kam už vlak nejede, je třeba vyhledat nejlepší spoj městské hromady dopravy, zavolat taxík či využít některou ze služeb sdílené mobility, které se stále rozšiřují. A toho chtějí nyní využít i České dráhy, které začínají spolupracovat s carsharingem Autonapůl.
Zatímco cestování vlastním osobním vozem je v mnoha ohledech praktické, cestování vlakem je přinejmenším daleko romantičtějším způsobem, jak se přesunout z bodu A do bodu B. Podle Českých drah a společnosti Autonapůl je vůbec nejlepším řešením oba způsoby cestování spojit v jedno, a to i v době, která cestování příliš nepřeje.
Mezi oběma subjekty proto vzniklo partnerství, ze kterého nejvíce těží zákazníci Českých drah. S jeho vyjednáváním začalo Autonapůl zhruba před rokem a výsledkem je nový benefit pro každého, kdo se alespoň občas projede vlakem největšího tuzemského vlakového dopravce.
Zákazníci v rámci věrnostního programu ČD Body mohou prostřednictvím nákupů v e-shopu ČD sbírat body, které lze následně směnit za slevový voucher u Autonapůl. Tato nabídka se rozjela začátkem tohoto měsíce a po pár týdnech hlásí první desítky zákazníků. A to i přesto, že zahájení spolupráce vyšlo zrovna na období nouzového stavu.
Jak ale pro CzechCrunch vysvětluje Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, aktuální stav nebyl důvodem, proč se spuštěním nabídky otálet: „Řekli jsme si, že není na co čekat. Cílem bylo při případném slabším úvodním zájmu vychytat případné mouchy a připravit se na budoucí větší nápor. Ale vše běží hladce a příchozí vouchery stávajících i nových uživatelů carsharingu zpracováváme bez problémů.“
Autonapůl začalo první vůz půjčovat už v roce 2003, je tedy vůbec nejstarším poskytovatelem carsharingových služeb u nás. V současné době pokrývá formou tzv. stanicovém carsharingu, kdy se auta vyzvedávají a vracejí na předem daném místě, devět největších českých měst, a to Prahu, Brno, Olomouc, Ostravu, Liberec, Plzeň, Pardubice, České Budějovice a Hradec Králové.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDůvod, proč se Autonapůl obrátilo právě na České dráhy, je celkem logický. „Vybrali jsme si národního dopravce České dráhy, protože má největší síť vlakových spojů po celé republice a v oblasti dopravy je důvěryhodnou a respektovanou značkou,“ objasňuje Michal Šimoník.
Cestování s potenciálem
„Za 25 bodů dostane zákazník voucher v hodnotě 250 korun na využití sdíleného automobilu. K jeho získání přitom stačí například jedna cesta rychlíkem z Prahy do Ostravy, za kterou získává člen našeho věrnostního programu 32 bodů,“ vypočítává poměrně lehkou dostupnost slevy Vanda Rajnochová, tisková mluvčí ČD, s tím, že je třeba mít aktivovaný věrnostní program dopravce.
Také z pohledu Českých drah bylo spojení s Autonapůl logické. Podle Rajnochové jsou jeho služby dostupné a mají celorepublikové pokrytí se širokou nabídkou vozidel. Proto se České dráhy rozhodly v rámci pilotního provozu propojení otestovat.
„Naším hlavním cílem je spokojený zákazník. Také je to další způsob, jak veřejnost motivovat k cestování vlakem. Cestu si lidé mohou pohodlně naplánovat díky kombinaci vlaku a sdíleného auta od začátku až do cíle svojí cesty,“ dodává Rajnochová.
Díky tomu, že je celý projekt teprve ve svých začátcích, nechtějí České dráhy ani Autonapůl prozrazovat, zda může tato spolupráce vést k prohloubení vzájemného partnerství.
„Zatím probíhá spolupráce s Autonapůl v rámci věrnostního programu ČD Body. Případné další rozšíření nabídky budeme řešit podle zájmu cestujících. Na vyhodnocení spolupráce je potřeba delší časové období,“ komentuje strategii Vanda Rajnochová. Podobně zdrženlivý je také Michal Šimoník, který současnou formu spolupráce vidí jako testování zájmu zákazníků o takovou službu.
Pokud by se ukázalo, že lidem nebude dělat sebemenší problém vyměnit kupé za interiér sdíleného vozu, mohla by se spolupráce časem rozšiřovat. „Už samozřejmě máme několik dalších nápadů, jak by se spolupráce mohla rozšířit, uvidíme, co přinese budoucnost,“ říká Šimoník.
Propojení služeb ČD a Autonapůl není prvním pokusem, jak sblížit svět automobilové a vlakové dopravy. Možnost pohodlně přeskočit z vlaku, ale i autobusu rovnou do automobilu umožňuje například i spolupráce mezi největším soukromým tuzemským železničním dopravcem RegioJet a carsharingovou společností Car4Way.