Začalo šít pro lyžaře a tenisty, aby navždy změnilo sportovní módu. Dnes je italské Ellesse symbolem retro streetwearu
Ellesse kombinuje moderní střihy s retro designem
Někomu připomíná červeno-oranžový půlměsíc, někdo v něm naopak vidí strukturu tenisového míčku. Ať už je to jakkoliv, fakt je ten, že se logo kultovní italské sportovní značky Ellesse v posledních letech čím dál častěji objevuje na streetwearových outfitech těch, které baví retro inspirované moderními střihy. Ellesse je však mnohem více než jen pouhá značka oblečení – v 90. let šlo o symbol sportovní elegance Italů, jež ovlivnila celý svět.
Stejně jako nedají dopustit na své jídlo, přistupují Italové velmi svědomitě také k tomu, jak se oblékají. Uhlazený vzhled, jemuž dominují naleštěné polobotky, elegantní šortky a košile z těch nejdražších módních domů, které obráží jedině s nasazenými luxusními brýlemi, to je to, co z národa Apeninského poloostrova dělá světový unikát. Italové v sobě mají ale zakořeněn i sport a první náznaky stylového sportovního oblečení přišly se vznikem Ellesse.
Psala se 50. léta minulého století, kdy se ambiciózní Leonardo Servadio rozhodl zužitkovat, co pochytil od svých rodičů. Jelikož vyrůstal v rodině, která podnikala v textilním průmyslu, měl jedinečný přístup k novým módním trendům, dokázal se vyznat v šití, a protože se o módu jako takovou zajímal od útlého věku, bylo vcelku pochopitelné, že bude pokračovat v rodinném řemeslu.
Servadio byl mimo jiné i vášnivým sportovním fanouškem a miloval především alpské lyžování. Ačkoliv byl tento sport od jeho rodného města Perugia ve středu Itálie poměrně vzdálený, i tak oceňoval všechny lyžaře, jež tehdy italskou trikolóru reprezentovali. V závislosti na této vášni proto coby svůj první kus navrhl a ušil kalhoty, jejichž jednotlivé modely pojmenoval po vrcholcích hor v Dolomitech.
Jeho první kalhoty se začaly těšit nevídané oblibě mezi rodáky z Perugie, na které ze svého městského vlastenectví mířil. Důvodem byl především velice přesný střih, jenž se postupem času ukázal jak ideální právě pro lyžaře. V ten moment, respektive v roce 1959, se začala psát historie nové značky, jejíž název vycházel ze Servadiových iniciálů – LS [el-es].
Lyžařské kalhoty, které změnily sportovní marketing
Produkce kalhot se na počátku 60. let skvěle rozjížděla, což vyústilo v pronajmutí nových výrobních prostor v městské části Ellera, která se nacházela v těsné blízkosti Perugie. Servadio tam se svým týmem na zhruba 60 tisících metrech čtverečních vybudoval na tehdejší dobu vysoce moderní závod včetně kanceláří. Z pozice druhého největšího výrobce kalhot v Itálii se tato expanze přímo nabízela.
Ten největší zlom ale přišel okolo roku 1967, během kterého Servadia napadlo, že by mohl logo firmy umístit přímo na vnější část svých slavných upnutých lyžařských kalhot. Z dnešní perspektivy jde o naprostou samozřejmost, již dělá snad každý módní výrobce. V druhé polovině 60. let však nic takového neexistovalo a šlo o zásadní krok, který změnil sportovní oblečení jednou provždy.
Zatímco všichni návrháři tehdy umísťovali své iniciály, respektive loga a názvy značek, na vnitřní lemy oblečení, Ellesse zaexperimentovalo a jednoduché logo na své kalhoty všilo do oblasti stehen. Rázem tak bylo viditelné na první pohled a ze Servadia se stal průkopník sportovní módy. Opět se tak potvrdilo, že i sebemenší drobnosti mohou mít celosvětový vliv.