Záchrana Zootu i posilování finančního byznysu. Natland proplul pandemií k téměř půlmiliardovým výnosům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-raska

Foto: Natland

Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland

0Zobrazit komentáře

Investiční skupina Natland Tomáše Rašky dokázala projít loňským pandemickým rokem se vztyčenou hlavou. Její investice a aktivity rozkročené od finančních služeb přes nemovitosti až po startupy a energetiku dokázaly vydělat prakticky stejně peněz jako v předchozím roce, když se čistý zisk zastavil na 168 milionech korun (rok předtím byl o milion vyšší), přičemž výnosy se zvýšily o 22 procent na celkových 484 milionů korun.

„Rok 2020 byl rokem výzev pro každého z nás. Navzdory všemu negativnímu, co šíření koronaviru způsobilo, jsem rád, že investiční skupina Natland dokázala i v náročném roce pokračovat v projektech, na nichž pracovala,“ uvedl ve výroční zprávě za loňský rok Tomáš Raška, který Natland založil v roce 2002 a sám v něm drží 91,5 %. Minoritní podíly patří Karlu Týcovi a Davidu Manychovi.

Celková hodnota aktiv společností, v nichž má Natland významný vliv, dosáhla na téměř 6,5 miliardy korun, což představuje meziroční růst o více než sedm procent. Přispěl k tomu rozvoj společnosti EC Financial Services, jež tvoří páteř finančního byznysu Natlandu, a také záchrana módního e-shopu Zoot, v němž Tomáš Raška se svými kolegy úspěšně dokončil reorganizaci a propojil jej s dalším e-shopem Different.

Za Differentem stojí manželé Polákovi, přičemž Milan Polák se stal v rámci větších změn také výkonným ředitelem Zootu. V loňském velkém rozhovoru pro CzechCrunch hovořil o plánech, jak Zoot zachránit, i o tom, jak mají společně s Tomášem Raškou vizi vybudovat větší módní dům. I proto se letos do skupiny přikoupily další obchody Bibloo a Urban Store a Zoot je zároveň jedním z možných zájemců o odkup zkrachovalé značky Pietro Filipi, o jejíž budoucnosti se aktuálně jedná.

„V současné chvíli jde primárně o konsolidaci, zvyšování efektivity a využívání synergií na mnoha úrovních v rámci celé skupiny včetně fashion platformy,“ komentuje pro CzechCrunch vývoj v módním byznysu tisková mluvčí Natlandu Hana Filipová. Samotný Zoot loni utržil 550 milionů korun a Milan Polák dlouhodobě říká, že není jiná možnost, než aby letos začal konečně vydělávat peníze.

zoot-prodejna

Foto: Zoot

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Investice do e-commerce nicméně představují menší část aktivit Natlandu. Třetinu jeho investičního portfolia tvoří finanční služby a další třetinu komerční nemovitosti i rezidenční development. „Zkolaudovali jsme přes stovku bytů, zahájili výstavbu dalších 170 jednotek a v přípravě máme nové rezidenční projekty,” uvedl Karel Týc, managing partner Natlandu zodpovědný za development.

V oblasti financí se pražská skupina zaměřuje na specializované služby, jako je například financování soudních sporů či obchodování s pohledávkami, a také půjčky. Společnost EC Financial Services v roce 2020 posílila své postavení na trhu nebankovních půjček a své služby poskytovala více než 23 tisícům aktivních klientů. Zároveň se Natland rozšiřuje ve svém podnikání dál a neřeší pouze restrukturalizace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když má firma produkt či značku s potenciálem, chceme ji dál rozvíjet a podílet se na jejím dalším směřování. Takovým příkladem může být Energo Příbram. Více než 150 milionů korun jsme investovali do technologických úprav tamní teplárny, což umožnilo přechod na spalování dřevní štěpky místo uhlí. Přeměna na ekologický zdroj představuje pro město a okolí výraznou úlevu od ekologické zátěže způsobené zastaralými druhy paliva,“ vysvětluje kroky v oblasti energetiky Tomáš Raška.

Nedílnou součástí Natlandu jsou několik let také startupy, konkrétně investice do projektů CleverMaps, CleverFarm a GaussAlgorithmic. Investiční skupinu zajímají především firmy zabývající se zpracováním, interpretací a vytěžením dat. Loni zároveň byla u založení společnosti Anygence, která se zaměřuje na vývoj produktů pro moderní a zcela individualizovanou zdravotní péči.

„V tuto chvíli je Natland v této oblasti (datové startupy, pozn. red.) plně zainvestován, strategií je investovat v této oblasti do úrovně 12 až 15 procent vlastního kapitálu. Dlouhodobě je Natland oslovován s nabídkami investovat prostřednictvím fondů a venture kapitálových společností, které se na podobné investice specializují. Tedy pokud by se Natland rozhodl dále investovat v této oblasti, pravděpodobně by se rozhodl jít touto cestou pasivního investora,“ doplňuje Hana Filipová.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tři čeští matematici založili firmu, která obsadila pět kontinentů. S rozhodováním pomáhá i čínskému obrovi Alibaba

taran_spolecne_foto

Foto: Taran AI

Tým Taranu: Martin Chudoba, Václav Kozmík a Eva Sobková

0Zobrazit komentáře

Teprve v roce 2019 založila trojice českých matematiků Eva Sobková, Václav Kozmík a Martin Chudoba firmu Taran AI, která pomáhá klientům pracovat s daty a na jejich základě automatizovat řízení jejich byznysu. Jen o rok později už oslavili expanzi na pět kontinentů a zečtyřnásobení tržeb. Společnosti paradoxně pomohl loňský covidový rok, ale také navázání spolupráce s čínskou skupinou Alibaba nebo s ruským internetovým obrem Mail.ru.

Martin Chudoba a Václav Kozmík jsou spolužáci ze základní školy. Společně pak vystudovali i univerzitu, kde poprvé vznikla idea jejich podnikání. Poté je doplnila někdejší Chudobova spolupracovnice Eva Sobková, jež před založením společnosti strávila více než pět let ve finančním sektoru. Finálním impulzem ke vzniku Taran AI pak bylo Chudobovo dokončení studií v Singapuru, kde viděl ideální příležitost pro rozjezd podnikání.

Taran se zabývá konzultantstvím v oblastech datové architektury a data science, které se využívají v řízení byznysu. Vyvíjí také vlastní softwarová řešení, jeho vlajkovým produktem je Taran Decision Manager (TaranDM), jenž do obrovského množství dat a dalších proměnných přináší možnost automatizovat rozhodnutí a nastavovat komplexní rozhodovací logiku.

Podle slov zakladatelů funguje firma od začátku v provozním zisku bez zapojení externích investorů nebo financování bank, konkrétní čísla ale nechce zveřejnit. Říká však, že za loňský rok zečtyřnásobila své tržby. Ty jí přináší práce pro klienty z osmnácti států a pěti světadílů, mimo jiné i pro jednu z největších čínských technologických skupin Alibaba nebo „asijskou Heureku“ iPrice, v jejímž čele stojí další Čech David Chmelař.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě díky zakázce od iPrice vstoupil Taran rovnou na sedm trhů v rámci jihovýchodní Asie. Podstatou zadání byla automatizace řazení položek v rámci produktového katalogu iPrice. „Zpětně se dá říct, že šlo o jeden ze zlomových projektů, ze kterého se navíc vyvinula dlouhodobá spolupráce,“ říká jeden ze zakladatelů Taranu Martin Chudoba.

„Navrhli jsme řešení, které si každý den poradí s ohodnocením 500 milionů položek a které firmě pomohlo k dvacetiprocentnímu nárůstu objemu transakcí,“ upřesňuje Chudoba, který se sám v jihovýchodní Asii usadil v roce 2017 po absolvování MBA programu na univerzitě v Singapuru.

Nicméně i když se to nabízí, přítomnost Čecha ve vedení iPrice u této zakázky roli nehrála. Pilotní prediktivní model, který Taran sestavil, spadal do agendy CTO a spoluzakladatele iPrice Heinricha Wendela. Ten poté přišel s nabídkou dlouhodobé spolupráce, protože už zmíněný pilotní model přinesl iPrice znatelné výsledky. S Davidem Chmelařem se tým Taranu potkal až po roce společných aktivit.

„Asie se pro nás stala strategickým regionem. Největší přidanou hodnotu přinášíme klientům, kteří operují na velkém trhu, pracují s masivní zákaznickou databází a tím pádem zpracovávají značné objemy dat. My pak data dokážeme o to úspěšněji přetavit v byznysový růst. A právě svou škálou a dynamikou je asijský trh v globálním měřítku unikátní,“ dodává Chudoba.

tarandm

Foto: Taran AI

Klíčovým produktem firmy je Taran Decision Manager

Dalším klíčovým trhem je pro Taran Rusko, kde na vedoucích pozicích ve skupině Home Credit dlouhodobě působil spoluzakladatel firmy Václav Kozmík. Taran tam přišel s návrhem procesu a technologie schvalování nových finančních produktů pro joint venture projekt čínské Alibaby a ruské Mail.ru Group, která se z původního vyhledávače vypracovala do pozice jedničky rusky hovořícího internetu a mimo jiné provozuje největší ruskou sociální síť VKontakte.

Letos se chce Taran soustředit na rozvoj stávajících řešení, rozšíření produktové nabídky a hlavně na obchodní strategii. „Reakce našich klientů potvrzují, že jsme přišli se skutečně promyšlenými produkty, které reagují na potřeby a trendy dnešní doby. Takže teď se chceme soustředit na komunikaci, vztahy s klienty a partnerství s třetími stranami, abychom naše produkty zpřístupnili co nejvíce firmám,“ říká Martin Chudoba.

Jedním z příkladů takových partnerství je i spolupráce s mezinárodní společností PwC. Konzultantská firma svým klientům z řad bank a finančních institucí po celém světě tak může kromě svého know-how nabízet i Taran Decision Manager. Zájemci díky tomu mají k dispozici ověřený nástroj, který obsáhne komplexní bankovní systémy a pomocí nových technologií v oblasti strojového učení sníží závislost business uživatelů na IT oddělení.