Začíná další sezóna Formule 1. Kdo jezdí za kterou stáj, jak se změnila pravidla a kde závody sledovat?
F1 startuje novou sezónu, která přináší přestup Lewise Hamiltona do Ferrari, příchod šesti nováčků i změny pravidel kvůli aerodynamice monopostů.
Po několikaměsíční pauze se svět Formule 1 vrací dnešním dnem zpátky na trať. Sezóna, která bude zahrnovat celkem 24 závodů v různých koutech světa, začíná v Austrálii a s novými jezdeckými sestavami i úpravami pravidel opět vzbuzuje velká očekávání. Přinášíme praktický přehled největších změn i tipy, kde tenhle sport, ze kterého se stal celospolečenský fenomén, sledovat.
Přestupy a nováčci
Bezesporu nejsledovanější přestup sezóny se týká sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, který po dvanáctileté spolupráci s Mercedesem přešel do stáje Ferrari. Tam bude letos tvořit dvojici s monackým pilotem Charlesem Leclercem. Mercedes pak na místo Hamiltona angažoval nováčka z Formule 2 Andreu Kimiho Antonelliho, o kterém se mluví jako o jednom z největších talentů nastupující generace.
Nově příchozích bude letos na startovním roštu celkem šest. Těšit se tak můžete i na výkony australského jezdce Jacka Doohana v Alpine nebo vítěze F2 z loňského roku Gabriela Bortolety v Kick Sauber. Po boku Yukiho Tsunody pak v týmu Racing Bulls uvidíte Isacka Hadjara. A letos se ještě dočkáte již známého Brita Olivera Bearmana v Haasu nebo novozélandského pilota Liama Lawsona. Ten zaujme místo po Sergiu Pérezovi po boku Maxe Verstappena v Red Bullu.
🏎️ Startovní rošt pro sezónu 2025:
Nadcházející sezóna ale přináší změny i na vedoucích postech týmů. Adrian Newey, jeden z nejuznávanějších designérů F1, opustil tým Red Bullu a připojil se nově k Aston Martinu, kde bude pomáhat s dalším vývojem monopostu. Do stejné stáje míří coby týmový šéf i Andy Cowell, bývalý šéf vývoje motorů Mercedesu.
Významná změna se odehrála také v Sauberu, kde se novým týmovým šéfem od dubna stane Jonathan Wheatley, bývalý sportovní ředitel Red Bullu. Změna je součástí příprav na převzetí týmu automobilkou Audi v roce 2026. Historický milník pak přichází v týmu Haas, kde se Laura Müller stane vůbec první ženskou závodní inženýrkou v F1 a povede týmovou komunikaci s jezdcem Estebanem Oconem.
Technické změny
V technické části došlo oproti loňskému roku ke zpřísnění pravidel ohledně flexibilních křídel monopostů. Některé týmy, zejména McLaren a Mercedes, totiž měly výhodu díky nadměrně ohýbajícím se křídlům, což zlepšovalo aerodynamiku jejich vozů na rovinkách. Minimální rozevření zadního křídla bylo proto sníženo na 9,4 až 13 milimetrů. Horní hranice s otevřeným systémem DRS pak zůstává na dosavadních 85 milimetrech.
Zároveň se nově zvýšila minimální hmotnost monopostů, které teď nesmí překročit 800 kilogramů. Stejně tak i samotní piloti musí vážit nejméně 82 kilogramů včetně vybavení. Pokud požadované váhy nedosáhnou, budou muset mít ve vozech přidanou zátěž.
Novinek je ale letos mnohem víc i v samotném závodění. V případě, že nebude možné kvůli nepříznivým podmínkám uspořádat kvalifikaci, se startovní pořadí stanoví podle aktuálních bodů pilotů v šampionátu. Změna čeká také jezdce startující z boxové uličky, kteří se od letošní sezóny mohou účastnit zahřívacího kola. Tím by měli získat možnost připravit své pneumatiky i vůz na samotný závod a minimalizovat tak svou nevýhodu.
Zásadní změnou je i zrušení bodového zisku pro jezdce, který zajede nejrychlejší kolo. Pravidlo bylo původně zavedeno v roce 2019, aby se v šampionátu vytvořilo více příležitostí pro sbírání bodů. V posledních letech toho ale týmy zneužívaly – pokud měl například pilot ke konci závodu výrazný náskok, mohl se zastavit v boxech pro nové pneumatiky a zajet si ještě nejrychlejší kolo. Výhodu proto Mezinárodní automobilová federace (FIA) zrušila.
FIA zároveň reaguje i na extrémní klimatické podmínky, které se projevily třeba během loňského závodu v Kataru. Někteří jezdci si tehdy stěžovali na nesnesitelné teploty v kokpitu a od letošní sezóny tak budou moci využívat speciální chladicí vesty, pokud teplota vzduchu překročí hranici 30,5 °C. Použití vesty zatím není povinné, pravidlem by se ale mělo stát hned v příštím roce.
Klíčové události
Letošní sezóna startuje už tento víkend Velkou cenou Austrálie, která se pojede v nedělních 5 hodin ráno našeho času. Celkem proběhne 24 závodů po celém světě, přičemž kalendář zůstává oproti loňsku beze změny. Letní přestávka potrvá od začátku srpna až do jeho konce, kdy se Formule 1 vrátí na domácím okruhu Maxe Verstappena v Nizozemsku. Závěr sezóny pak opět obstará Velká cena Abú Dhabí, která se pojede od 5. do 7. prosince.
Těšit se letos můžete i na šest sprintů, které se pojedou na okruzích v Šanghaji, Miami, Belgii, Austinu, Brazílii a Kataru. Jejich formát přitom zůstává stejný jako v loňském roce – závodí se na 100 kilometrů, přičemž sprintová kvalifikace proběhne v pátek, samotný sprint pak v sobotu před hlavní kvalifikací.
🗓️ Kalendář pro sezónu 2025
- 16. března: Velká cena Austrálie (Melbourne)
- 23. března: Velká cena Číny (Šanghaj)
- 6. dubna: Velká cena Japonska (Suzuka)
- 13. dubna: Velká cena Bahrajnu (Sakhir)
- 20. dubna: Velká cena Saúdské Arábie (Jeddah)
- 4. května: Velká cena Miami (Miami)
- 18. května: Velká cena Emilia Romagna (Imola)
- 25. května: Velká cena Monaka (Monte Carlo)
- 1. června: Velká cena Španělska (Barcelona)
- 15. června: Velká cena Kanady (Montréal)
- 29. června: Velká cena Rakouska (Spielberg)
- 6. července: Velká cena Velké Británie (Silverstone)
- 27. července: Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps)
- 3. srpna: Velká cena Maďarska (Hungaroring)
- 31. srpna: Velká cena Nizozemska (Zandvoort)
- 7. září: Velká cena Itálie (Monza)
- 21. září: Velká cena Ázerbájdžánu (Baku)
- 5. října: Velká cena Singapuru (Marina Bay)
- 19. října: Velká cena USA (Austin)
- 26. října: Velká cena Mexika (Mexico City)
- 9. listopadu: Velká cena Brazílie (Sao Paulo)
- 22. listopadu: Velká cena Las Vegas (Las Vegas Strip)
- 30. listopadu: Velká cena Kataru (Lusail)
- 7. prosince: Velká cena Abu Dhabí (Abu Dhabí)
Kde sledovat Formuli 1 v Česku?
Čeští formuloví fanoušci mohou sledovat kompletní pokrytí závodních víkendů na stanici Nova Sport 5. Ta nabízí živé přenosy tréninků, kvalifikací i samotných závodů. Zároveň zprostředkovává i Formuli 3 a Formuli 2, ve které bude letos závodit český pilot Roman Staněk.
Nova Sport 5 je dostupná prostřednictvím několika poskytovatelů, mezi které se řadí třeba novinka Oneplay, Vodafone TV nebo Skylink. Co se komentáře týče, i v letošní sezóně děním F1 provází moderátor Števo Eisele, bývalý pilot Josef Král nebo komentátor Pavel Fabry.
Alternativou v anglickém jazyce pak může být oficiální streamovací služba F1 TV Pro, která nabízí možnost sledovat závodní víkendy s původním komentářem. Služba navíc zahrnuje i záběry z palubních kamer jednotlivých monopostů nebo záznamy z týmových rádií, což dodává značnou míru napětí i hlubší pohled do zákulisí. Levnější variantou je pak F1 TV Access, která uživateli sice poskytuje záznamy a statistiky, přímé přenosy však nikoliv.