Začínat byznys v USA je snazší, říká Jan Bednář na CzechCrunch Onlajnu. Teď chce se ShipMonkem dobýt Evropu
Jan Bednář řeší expanzní plány byznysu opačným směrem než většina ostatních českých zakladatelů startupů. Svůj ShipMonk, který e-shopům outsourcuje proces logistiky, totiž před sedmi lety zakládal ve Spojených státech a teď se podpořen stovkami milionů dolarů v investicích naopak chystá z Floridy dobývat Evropu.
Českou stopu má ShipMonk kromě zakladatele i v širším týmu – zatímco na Floridě má startup svůj sklad a řeší denní operativu, v Praze sedí několik desítek jeho vývojářů. Ty navíc od loňského léta z pozice technologického ředitele vede David Pavlík se zkušenostmi z českého Kiwi.com nebo amerických technologických gigantů jako SpaceX, Amazon či Netflix.
Evropskou stopu tak ShipMonk stále posiluje a díky zmíněné investici plánuje na starém kontinentu vybudovat také vlastní sklad. Z něho pak v rámci tzv. fulfillmentu e-shopům umožní přijímat i odesílat zásilky, aniž by tyto firmy musely vlastnit nebo provozovat svá logistická centra.
Na konferenci CzechCrunch Onlajn, kde jsme se se zakladateli firem a dalšími odborníky věnovali tématu expanze firem do zahraničí, ohodnotil Bednář rozhodnutí začít budovat startup ve Spojených státech jako správné. Za oceán se totiž přestěhoval ve svých šestnácti letech a vystudoval tam střední i vysokou školu.
„Svou první firmu jsem zakládal ve druháku na výšce, posílali jsme věci z Ameriky do Česka. Dostal jsem se do akcelerátoru, který nám poskytl 25 tisíc dolarů a zadarmo sklad, takže rozhodnutí začínat byznys v Americe bylo přirozené a logické,“ popsal Bednář s tím, že americký trh je obrovský a nabízí řadu příležitostí.
Nezbytné předpoklady pro úspěch v USA
Díky tomu je podle třicetiletého startupisty jednodušší začínat byznys právě ve Spojených státech, kde zakladatele startupů podporuje rozvinutá komunita podnikatelů na školách nebo v různých inkubátorech a obecně je snadné dostat se ke všem potřebným informacím.
Jako nezbytný předpoklad pro úspěšné vybudování startupu v USA zmiňuje vysokou úroveň angličtiny. „Určitě je to jedna z nejdůležitějších věcí, protože pokud má někdo lámanou angličtinu, tak budí nedůvěru,“ popisuje Bednář a zdůrazňuje přitom všechny možné situace – mluvení se zákazníky, nabírání lidí i získávání peněz od investorů.
S tím vším souvisí také druhý nezbytný předpoklad pro zakladatele startupů, a to schopnost prodávat sebe, svůj produkt i svoji firmu. Pokud to nezvládne, je potřebné najít si k sobě druhého kolegu-zakladatele, který to umí a který bude díky podílu ve firmě dostatečně motivován dělat dobrou práci.