Zahraniční tržiště neví, co je v české e-commerce čeká, říká Vetyška. Nedoceňujeme, jak jsme výjimeční
Doba není lehká pro žádného podnikatele, z e-commerce i mimo ni. Svým způsobem bojují a snaží se všichni, komentuje ředitel APEKu.
Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako oborová organizace sdružuje téměř sedm set obchodníků, kteří prodávají zboží na internetu. A v jejím čele je již více než sedmnáct let Jan Vetyška. Jen málokdo u nás má podobně široký rozhled o tom, co se mezi e-shopy děje, a kam e-commerce směřuje. „Jsme opravdu strašně specifická země, sami to často nedoceňujeme,“ říká, když se bavíme o jednom z hlavních trendů tohoto roku, tedy vstupu zahraničních tržišť jako Allegro a Kaufland do Česka.
V rozhovoru pro CzechCrunch, který vznikl v souvislosti se spuštěním speciálu 100 největších českých e-shopů, Vetyška komentuje aktuální dění, kdy válka na Ukrajině, energetická krize i vysoká inflace snížily apetit Čechů nakupovat, což trh zásadně ovlivňuje. Jako optimista ale věří, že dlouhodobý výhled je nadále pozitivní a současnou krizi spousta obchodníků využije jako příležitost pro své zlepšení. Kdo budou hlavní vítězové? Díky lepším nabízeným službám prý běžní zákazníci.
Podívejme se na současný stav e-commerce. APEK má bezmála sedm set členů, když s nimi mluvíte, jak vnímají dění na trhu?
Doba samozřejmě není lehká pro žádného podnikatele, ať už z e-commerce, nebo jiného oboru. Některé více zasáhly vyšší ceny energií, v e-commerce se více řeší růst cen vstupů jako dodavatelé a logistika. Je znát ochlazení spotřebitelské poptávky, naopak obchodníkům pomáhá silná koruna.
Každé krizové období má vítěze a poražené a všichni se se současným stavem snaží nějak popasovat. Spousta obchodníků během boomu v covidu předpokládala, že dokáže využít trakci a vyšší zájem zákazníků i po pandemii. Pak přišla válka na Ukrajině, energetická krize, vysoká inflace. Špatně jsou na tom firmy, které měly vysoké plány a nedokázaly tyto plány upravit podle reality.
Jak na tom jsou samotné e-shopy?
Máme e-shopy, které i přes krizi rostly o desítky procent, někdo plánoval růst o deset až dvacet procent a modlí se, aby byl na černé nule. Nikdy nebylo horší období na sledování statistik a komentování výstupů za trh jako celek. Opravdu je situace firmu od firmy různá. Výhodou podnikatelů v e-commerce oproti ostatním je, že jsou mnohem flexibilnější, například při úpravách nákladů, transformaci firmy a přizpůsobení se poptávce. V kamenném světě je to složitější, než se loď otočí, vítr již vane jiným směrem.
E-commerce speciál
- CzechCrunch připravil unikátní seznam největších hráčů české e-commerce.
- Lídry znáte, poznejte i ostatní! Žebříček zahrnuje 100 největších e-shopů v Česku.
- Součástí je také velký datový přehled o trhu.
- Na speciál navazuje e-commerce event Očima úspěšných. Vystoupí na něm Tomáš Havryluk, Dušan Šenkypl, Erika Eliášová a Petr Bena.
Když se tedy nebudeme bavit agregovaně o trhu, ale podíváme se na skupiny – jak velké části e-shopů se daří, kolika se nedaří a kolik z nich „bojuje o přežití“?
Svým způsobem bojují a snaží se všichni. Boje o přežití budou minoritní. Pokud chcete přežít, jde ve finále o to, že musíte upravit procesy, trochu změnit firemní strategii, orientovat se například na jiné cílové skupiny, najít nové trhy a příležitosti. Já jsem optimista, a to i z pozice člověka, který se s e-shopy baví a držím jim palce, aby se vrátily k větší trakci růstu.
Spousta e-shopů se ale již více než na růst zaměří na ziskovost, což pro firmy může být z dlouhodobého hlediska i lepší. Upraví procesy a zlepší finanční řízení, což jsou věci, na které možná neměly během soustředění se na růst tolik kapacit a priorit.
Jaký máte aktuální výhled pro e-commerce třeba do konce roku? Někteří mluví o tom, že trh začne ve druhé polovině roku opět růst.
Záleží, jak se budeme dívat na data a počítat s inflací. Když data o inflaci očistíme, tak v růstu jsme. Samozřejmě záleží na kategoriích, inflace je obecně vysoká ve spotřebním koši, ale například elektronika o dvacet procent nezdražuje, a ta na internetu dělá velký podíl. Pro někoho je inflace problém, protože mu výrazně zdražují vstupy, jiní jsou dotčeni méně.
Abych se vrátil k otázce – na začátku roku jsem optimisticky počítal, že celý trh letos poroste o deset procent. Ale uvidíme, vše se ukáže později a bude záležet na druhé polovině roku, hlavně na předvánoční sezoně. A už jsme se naučili, že jedna nečekaná událost v Číně, zablokovaný průplav jednou lodí a podobné situace dokážou výrazně ovlivnit ekonomiku i u nás v Česku. Proto odhady nemám rád, i když je vždy všichni chtějí slyšet.