Polské Allegro, jemuž patří Mall Group, spustilo české online tržiště. Obchodníkům je již otevřené

Ke kroku dochází přibližně měsíc poté, co na český trh vstoupil Kaufland Marketplace. Konkurence může být přínosná pro zákazníky, říká expert.

Peter BrejčákPeter Brejčák

alvise_favara_allegro-min

Foto: Allegro

Obchodní ředitel Allegra Alvise Favara

0Zobrazit komentáře

Schylovalo se k tomu v podstatě od té doby, co polské Allegro koncem roku 2021 oznámilo záměr koupit českou e-commerce skupinu Mall Group včetně značek jako Mall, CZC nebo logistické WeDo. Nyní u nás spouští vlastní lokalizované tržiště, které je již otevřené zdejším obchodníkům. Chce tím posílit svoji mezinárodní pozici.

„Po úspěších na polském trhu, kde působí již více než dvaadvacet let, se rozhodl Allegro Marketplace expandovat právě do Česka jako logický krok po akvizici Mall Group. V Polsku si již dlouho drží prvenství mezi marketplacy, měsíčně jej navštíví více než dvaadvacet milionů lidí a nakoupí na něm více než třináct a půl milionu zákazníků,“ přibližuje Radek Klouda ze společnosti Baselinker, jež e-shopy a obchodníky napojuje na více než pětasedmdesát mezinárodních marketplaců.

Aktuálně na Allegru prodává přes 135 tisíc prodejců, kteří dodávají zboží do čtyřiadvaceti zemí Evropské unie. Počet produktů přesahuje 250 milionů ve čtrnácti hlavních kategoriích. Patří tak mezi deset největších online tržišť na světě. S otevřením platformy českým obchodníkům si společnost klade za cíl především rozšíření nabídky a její přizpůsobení potřebám zdejších zákazníků.

„Spuštění Allegro.cz je pro nás v rámci naší ambice vytvořit nejoblíbenější e-commerce platformu pro zákazníky i obchodníky celé střední a východní Evropy stěžejním milníkem,“ komentuje obchodní ředitel Allegra Alvise Favara. Dopravu pro marketplace u nás zajišťuje zmíněná logistická firma WeDo a Zásilkovna. Obchodníkům aktuálně nabízí uvítací program se stoprocentní slevou z poplatků spojených s prodejem zboží. Všechny funkce platformy včetně kontaktního centra a chatu jsou k dispozici i v českém jazyce.

Konkurence na českém trhu se tak zhušťuje. Svoje vlastní tržiště již několik let budují největší domácí hráči včetně Alzy, Mallu a Heureky, kromě toho zde dlouhodobě působí například Amazon a od dubna také německý Kaufland Marketplace. „Ze všech stran slyšíme, že marketplacy trh ovládnou. Specializovaní prodejci ale mají pořád své významné místo a nebude lehké jim ho vzít,“ komentuje rozhodnutí Allegra Matěj Kapošváry, ředitel společnosti Shopsys, která je zabývá vývojem e-shopových řešení.

„Boj na marketplacech bude probíhat jak o koncového zákazníka, tak o prodejce. A v obou případech by mělo platit, že čím více tržišť, tím víc by z toho měl zákazník i prodejce benefitovat, neboť se budou snažit se přebíjet. Že se tady rozjíždí několik marketplaců najednou, pro ně může být i problém, protože budou muset směřovat část energie na souboj mezi sebou, místo toho, aby ji směřovali k zákazníkovi,“ doplňuje Kapošváry.

Samotné Allegro dokázalo loni v objemu prodaného zboží meziročně vyrůst o více než čtvrtinu, zatím ho ale stále tíží česká část byznysu v podobě skupiny Mall. Ta je dlouhodobě prodělečná a také loni vykázala ztrátu atakující miliardu korun. Poláci usilovně pracují na tom, aby tento trend otočili a škrtají náklady, což zahrnuje i propuštění části pracovníků v IT.