Zajímavá příležitost? Investice do malých a středních firem, co umíme řídit, říká Jiří Jemelka z JPF

Trh investic do malých a středních podniků je tady v plenkách a spoustu firem čeká generační výměna, říká v podcastu BrandStories Jiří Jemelka z JPF.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Investice do malých a středních podniků jsou v Česku zatím úplně na začátku. Částečně i proto, že investovat do živé firmy je daleko složitější než si koupit byt nebo bitcoin. Koupit celou filmu nebo i jen její část ale začíná zajímat čím dál více investorů i u nás. Pomalu do tohoto světa vstupuje také společnost JPF Jiřího Jemelky, která se specializuje na interim management a s tím související restart nebo posouvání firem všeho druhu.

„Ve Spojených státech je to obrovský trend. V Česku a vůbec středoevropském prostoru je trh ale zatím v plenkách. Když si vezmeme, že je u nás kolem 70 tisíc těchto subjektů a prodá se za rok 300 až 500 firem, tak jde vidět, že je to všechno teprve před námi,“ říká Jiří Jemelka, zakladatel společnosti JPF, v novém díle podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem. Pustit si ho můžete na YouTube, Spotify či Apple Podcastech nebo v přehrávači výše.

„Samozřejmě se můžeme ptát, proč tomu tak je. Protože řídit malé a střední firmy je opravdu složité. Není to tak, že si pozvete ‚big manažera‘, který byl úspěšný jinde a levou zadní si poradí s pětadvaceti lidmi. Dosavadní majitel je v těchto firmách tak důležitý, že je v podstatě klíčem k zámku, kterým otočíte a pak se to celé daný den rozjede. Když klíč chybí, tak to začne haprovat. Lidé v menších firmách jsou na majitele zvyklí. Byl tam neustále, oni s ním všechno řešili a teď jim tam přijde nějaký cizí manažer a chce to řídit,“ popisuje realitu tuzemských podniků Jemelka.

Jeho firma JPF řeší takzvaný interim, tedy dočasný management, se kterým pomáhají firmám nastavovat novou strategii a tím jim asistovat s jejich záchranou, pokud jsou v problémech, nebo třeba nakopnutím, pokud stagnují. Od této specializace je pak podle Jemelky segment soukromých investic do malých a středních podniků logickou volbou, které se začal věnovat, když předal dennodenní řízení v JPF kolegům a získal tak spoustu času rozhlížet se po dalších příležitostech.

Když je firma poddimenzovaná, tak to znamená, že ji majitel řídil jako podnikatel, ne jako manažer. V tu chvíli má obrovský prostor pro růst.

„Když řídíte tolik firem pro klienty, tak vás napadne otázka, proč neřídit nějakou i pro sebe? Zřídit třeba fond. Začali mě i kontaktovat lidé, kteří by rádi vložili do takového fondu peníze, protože proč ne? Umíme řídit firmy, tak nějakou přikoupíme, dáme ji do kupy, prodáme nebo si ji necháme… To je láká,“ vysvětluje Jemelka. Nadšení ale brzdí s tím, že vše je zatím na začátku a snaží se najít nejvhodnější způsob, jak by mohl takový fond nejlépe fungovat.

Na druhou stranu si už ověřil, že ho tento způsob investování baví a ví, že má velký potenciál: „Když je firma poddimenzovaná, tak to znamená, že ji majitel řídil jako podnikatel, ne jako manažer. V tu chvíli má obrovský prostor pro růst. Je to navíc stejné jako to, co aplikujeme ve firmách našich klientů. Tento typ investice má také punc určité jedinečnosti, nekupujete něco, co je na každém rohu.“

Více si můžete poslechnout v dalším díle podcastu BrandStories na YouTube, Spotify či Apple Podcastech. Dozvíte se v něm také:

  • V Česku je nyní spousta firem, které čeká generační obměna, což je velká příležitost.
  • Jaké firmy si do portfolia Jiří Jemelka vybírá a podle čeho?
  • Ze kterých oborů si vybírá a proč?
CC Native

Partnerem článku je JPF

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

Revolut roste jak v nejdivočejším boomu: zisk, tržby i uživatelé jdou nahoru o desítky procent

Populární finanční služba loni vydělala přes 13 miliard korun. Na celém světě ji nyní používá 45 milionů lidí, v Česku má klientů 650 tisíc.

Luboš KrečLuboš Kreč

revolut

Foto: Revolut

Zakladatelé Revolutu Nik Storonsky (vpravo) a Vlad Jacenko

0Zobrazit komentáře

Finanční aplikaci Revolut, která příští rok oslaví desáté narozeniny, na konci loňska používalo v Česku přes 650 tisíc lidí. Meziročně mu klientská základna stoupla o 44 procent. A podobně impozantní růst vykázala původem britská fintechová služba v podstatě ve všech byznysových parametrech – čísla jí poskočila o desítky procent a nově se pochlubila i ziskem v řádu miliard korun.

Co se počtu klientů po celém světě týká, na konci roku 2023 jich bylo 38 milionů, jenže tento údaj už dávno není aktuální. Zakladatel Revolutu v úvodním slově k výroční zprávě totiž napsal: „Ke konci června 2024 jsme dosáhli na 45 milionů, takže Revolut pokračuje v exponenciálním růstu.“

A s tím, jak přibývá zákazníků a zároveň Revolut rozšiřuje svou nabídku služeb – nedávno například přidal možnost datových balíčků –, roste i jeho marže. A to poměrně výrazně: za celý rok 2022 firma vykázala provozní zisk 25 milionů liber (zhruba 740 milionů korun), loni už to bylo 438 milionů liber, tedy bezmála 13 miliard korun.

Profitabilita tedy šla nahoru téměř dvacetkrát, svou roli sehrálo mimo jiné to, že Revolut zpomalil v marketingových výdajích a ještě více se zaměřil na interní disciplínu a důraz na tvorbu zisku. Jde o opatření, která ve startupovém světě přišla znovu do módy poté, co s nástupem inflace definitivně odezněla éra levných peněz a tlaku na růst místo na efektivitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Během celého roku jsme se soustředili na disciplinovaný finanční management, který se zaměřoval na systematickou optimalizaci našich variabilních výdajů a na aplikaci metody zero-based budgetingu (jde o opakované vyhodnocování všech mandatorních výdajů – pozn. red.),“ uvedl finanční ředitel Revolutu Victor Stinga.

Výrazně ovšem stouply i tržby – z 0,92 na 1,8 miliardy liber, tedy skoro dvojnásobně na necelých 57 miliard korun. Nahoru šly logicky i prostředky, které si lidé na účtech u Revolutu nechávají, a to z 13,2 na 18,4 miliardy liber. A pozadu nezůstaly ani počty zaměstnanců společnosti, protože těch globálně meziročně přibylo o více než dva tisíce na 8 152.

K tomu, aby Revolut v Česku překonal škatulku fintechové aplikace, která je vhodná na instantní investování a rychlé přesuny peněz, mu ale pořád chybí možnost ovládat jej jako klasický bankovní účet – a nechat si na něj třeba bez problémů posílat výplatu. Služba ale v Česku zatím nemá svůj IBAN, ten loni začala nabízet klientům ve Francii, Irsku, Španělsku a Nizozemsku.