Zakladatel Dedolesu odešel z postu ředitele. Jaroslav Chrapko tím reaguje na problémy e-shopu

Firma známá hlavně prodejem barevných ponožek se kvůli nenaplněným ambicím ocitla v restrukturalizačním řízení.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dedoles2

Foto: Dedoles

Zakladatel e-shopu Dedoles Jaroslav Chrapko

0Zobrazit komentáře

Když Jaroslav Chrapko před deseti lety zakládal Dedoles, bylo mu dvacet let. Během této doby pod jeho vedením slovenský e-shop s veselou módou narostl na miliardové obraty, události v loňském a letošním roce jej ale dostaly do vážných problémů, které vyústily v ochranu před věřiteli – v Česku také v insolvenci – a nyní probíhá restrukturalizační řízení. Samotný Chrapko uznal své chyby a začátkem měsíce přenechal přímé vedení firmy novému řediteli.

„V pondělí proběhla schůze věřitelů. Na ní jsem se omluvil všem, že jsme se do této situace dostali. Byl zvolen věřitelský výbor, a tedy i dosažen významný milník na cestě k úspěšnému zvládnutí restrukturalizace. Zároveň jsem oznámil důležitou změnu, od 1. 10. nejsem ředitelem Dedolesu,“ napsal Chrapko na svém LinkedInu.

Novým ředitelem e-shopu je Ján Cifra. Jak upozornil slovenský Forbes, Cifra má zkušenosti s řízením velkých týmů v nadnárodních IT společnostech, v minulosti byl například výkonným ředitelem úspěšné slovenské webhostingové firmy Websupport, působil také v mediální společnosti Piano Media.

„Jsem přesvědčen, že jeho hodnotové nastavení v kombinaci s jeho zkušenostmi je přesně to, co Dedoles potřebuje pro budoucí prosperitu,“ dodal Chrapko. Cifra se tak nyní musí popasovat s několika výzvami. Dedoles je v problémech minimálně od jara, kdy byly medializovány informace, že nedokáže splácet své faktury, a musel propustit dvě stě zaměstnanců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když byl e-shop loni v zisku, hodně investoval do škálování a předpokládaného růstu, ambiciózní plány o téměř dvojnásobném navýšení tržeb na 4,4 miliardy korun se ale nepodařilo naplnit. Důvodem byla zejména nižší poptávka nakupujících ovlivněná válkou i inflací. Právě neprodané zboží ze skladů se stalo pro Dedoles hlavním kamenem úrazu. V podobných problémech se přitom ocitl i další „ponožkový“ konkurent ze Slovenska, firma Fusakle.

Pro Dedoles bylo loni Česko vůbec největším trhem, loni tu proto začal otevírat kamenné prodejny. Letos je vzhledem k dění opět zavřel a v tuzemsku vyhlásil insolvenci. „Jsme uprostřed ozdravného procesu a makáme naplno na tom, abychom Dedoles ozdravili a vrátili jej zpátky na cestu zdravého růstu,“ řekl Chrapko.

„Po sérii velkých úspěchů jsem si myslel, že jako vždy v minulosti, i výzvy v podobě zdvojnásobení tržeb z 50 milionové firmy na 100 milionovou (v eurech – pozn. redakce), se budou dát zvládnout. Po sérii špatných rozhodnutí v kombinaci s makroekonomickým vývojem přišla vážná, nejenom platební krize,“ doplnil Chrapko na firemním blogu. Nový ředitel by měl pomoci navrátit důvěru věřitelů a investorů. Chrapko ve firmě zůstává jako člen představenstva.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Slevomat loni téměř nerostl, zisk vytáhl na 75 milionů. Teď míří k překonání předcovidového rekordu

Během letošních letních měsíců Slevomat dokázal prodat zájezdy a pobyty za téměř půl miliardy, což je o polovinu víc než v jeho rekordním roce 2019.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-ceo-slevomat-regular-42

Foto: Slevomat

Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Navzdory tomu, že loni kvůli pandemii koronaviru nebylo možné cestovat, dokázal Slevomat meziročně částečně vyrůst. Portál, který se ze slev přeorientoval zejména na zážitky a cestovní ruch, podle oficiální závěrky za minulý rok zaznamenal obrat ve výši 596 milionů korun, což znamená nárůst o pět procent. Výrazněji ale navýšil čistý zisk, a to o bezmála osmnáct procent na 75 milionů korun.

Čísla z oficiální závěrky tak korespondují s již dříve komunikovanými ukazateli ohledně celkového objemu prodejů, které během loňského roku dosáhly 1,847 miliardy korun – meziročně o tři procenta více. Nejsilnějším rokem byl pro Slevomat rok 2019, kdy dokázal zprostředkovat prodeje v celkové výši 2,5 miliardy korun.

„Pandemie působila jako dvousečná zbraň. V první polovině loňského roku nebylo možné cestovat, tvrdý lockdown omezil i pohyb mezi okresy, což byznys tvrdě zasáhlo. Nicméně tato situace posléze pomohla k tomu, že po rozvolnění poptávka po cestování a zážitcích dramaticky stoupla. Navíc Češi ve velkém zůstávali v tuzemsku, šlo zejména o rodiny s dětmi, pro které bylo cestování do zahraničí náročnější,“ komentoval loňské výsledky ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Na dotaz CzechCrunche Veselý uvedl, že v letošním roce Slevomat opět zaznamenal silnou letní sezonu, kdy se po dvou „covidových“ letech Češi naplno rozcestovali a utráceli více než v minulosti. Jen mezi červencem a září tak za zájezdy a pobyty dali přes 465 milionů korun, což bylo o 54 procent více ve srovnání s doposud rekordním rokem 2019.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

O tom, že Češi utráceli větší peníze, mají svědčit také dílčí statistiky, kdy například průměrná výše objednávky vzrostla o 33 procent na 5 941 korun. „K dobrým výsledkům nám aktuálně pomáhá mimo jiné i fakt, že se podle průzkumu trhu stal Slevomat nejznámější značkou v kategorii cestování. Překonali jsme tak i Booking nebo Invii,“ pochvaluje si Veselý.

I přes rostoucí inflaci se tempo útrat na Slevomatu nemění, firma proto zatím očekává také silnou předvánoční sezónu. „Pokud se situace dramaticky nezmění, tak by letošní výsledky mohly překonat ty z roku 2019. Zákazníci jsou zvyklí, že máme dlouhodobě výhodnější nabídky, proto jsme pro ně vhodnou volnou i v turbulentních časech,“ uzavírá Veselý.