Po Dedolesu je v problémech další ponožková firma. Slovenské Fusakle žádají o pomoc své zákazníky

Fusakle, které prodávají třetinu svého obratu v Česku, loni zvýšily tržby. Zisk ale firmě klesl o polovinu a teď bojuje s dalším poklesem poptávky.

image-foto-1-1-of-1-12-minInsider

Foto: Fusakle

Prodejna Fusakle

„Pomoz nám zachránit slovenské Fusakle!“ Tak zní jednoduchý vzkaz, který i v Česku známý výrobce a prodejce ponožek nedávno zveřejnil na svých sociálních sítích. Navzdory tomu, že firma loni dokázala navýšit tržby, se její zisk propadl a v současné situaci nedokáže vyprodat hromadící se zásoby v hodnotě desítek milionů korun. V podobné situaci se přitom loni ocitl i další slovenský e-shop s barevnými ponožkami Dedoles.

„Těžké období koronakrize, následky války, inflace a zdražování energií a materiálů mají silně negativní dopad i na nás a bojujeme s těžkostmi,“ píšou Fusakle na Facebooku s tím, že své zákazníky prosí, aby si zboží objednávali a pomohli tak firmě překlenout náročné období, udržet pracovní místa a rozvíjet domácí textilní průmysl.

Společnost Erik SK, jež za značkou Fusakle stojí, přitom podle oficiální účetní závěrky loni dosáhla tržeb 9,06 milionu eur (podle aktuálního přepočtu přibližně 225 milionů korun), což znamená meziroční nárůst o přibližně třináct procent. Nebo o jeden milion eur, což je asi 25 milionů korun. Ve stejném období ale klesl její zisk o polovinu z 1,3 milionu eur (32 milionů korun) na 663 tisíc eur (16 milionů korun).

„Problémem bylo zavření provozoven v prvních čtyřech měsících roku 2021, ale hlavně lockdown na Slovensku během naší hlavní sezóny. Během něj jsme přišli o značnou část tržeb a zisku, ale provozní náklady nám běžely dál,“ vysvětluje pro CzechCrunch Andrej Bartalos, ředitel a majitel firmy. Vzhledem k současné situaci, kdy společnost prodává asi o 30 procent zboží méně než plánovala, mají Fusakle připravených několik plánů dalšího vývoje, blíže je ale nespecifikovaly.

fskl_andrej-bartalos_ceo_2-min

Foto: Fusakle

Andrej Bartalos, ředitel a majitel značky Fusakle

Fusakle za své hlavní trhy označují Slovensko a Českou republiku, obchodní partnery mají také v Chorvatsku, Rakousku, Itálii a Švýcarsku. V tuzemsku firma provozuje celkem čtyři prodejny a dvanáct takzvaných pop-up storů, zaměstnává 35 lidí a dalších asi 50 brigádníků. Během sezóny se tento počet více než zdvojnásobí.

Na celkovém obratu firmy se Česko podílí ze 36 procent. „Projekt Fusakle bereme od začátku jako česko-slovenský, vícero výrob se nachází v České republice. Našim cílem je rozvíjet lokální textilní průmysl na Slovensku i v Česku, na Slovensku však působíme od začátku a povědomí o značce je vyšší, víc tady působíme i marketingově,“ vysvětluje Bartalos.

Při otázce, jestli Fusakle v současné situaci musí přistupovat k úsporným opatřením, například propouštění nebo zavírání fyzických obchodů, pak dodává: „Od začátku roku se snažíme optimalizovat prodejní síť. Některé provozovny i navzdory tomu, že jsou nerentabilní, nemůžeme zavřít, protože jsme smluvně vázáni.“

Bartalos je aktuálně jediným vlastníkem značky Fusakle, ve firmě působí od roku 2016. Původní zakladatelé Ján Anguš a Martin Šesták se loni rozhodli z firmy odejít a podle Bartalosova vyjádření pro Forbes si tehdy vzal úvěr, který stále splácí, a oba společníky v loňském říjnu vyplatil.

Situace, v níž se teď ocitly Fusakle, nápadně připomíná tu, v níž je i jejich konkurent Dedoles. Ten se také kvůli neprodaným zásobám potýká s problémy se splácením faktur a musel propustit na 200 lidí. Více než 130 zaměstnanců v Česku se ale tento krok neměl dotknout. Před dvěma měsíci pak Dedoles požádal i o ochranu před věřiteli.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.