Zakladatelé Livesportu a Donia spouštějí dobročinnou aukční platformu. Chtějí pomáhat neziskovkám
Dobrobot chce pomáhat financovat neziskové organizace pomocí aukcí se známými osobnostmi. Stojí za ním Martin Hájek a David Procházka.
Ještě více pomoci ke konání dobra se rozhodl zakladatel a spolumajitel společnosti Livesport Martin Hájek. Společně s Davidem Procházkou, který stojí za crowdfundingovou platformou Donio, rozjíždí první dobročinnou aukční platformu v Česku. Jmenuje se Dobrobot a oficiálně ji zaštiťuje stejnojmenný nadační fond. Chce pomáhat neziskovým organizacím financovat náklady na jejich provoz. Během prvního roku zakladatelé plánují propojit alespoň dvě stovky neziskových organizací a firem a vybrat alespoň 15 milionů korun.
Dobrobot mohou využívat odpovědné firmy, individuální dárci i samotné neziskové organizace. Z každé dobročinné aukce putuje 95 procent výtěžku na financování provozních nákladů vybrané neziskové organizace a zbylých pět procent jde na financování provozu Nadačního fondu Dobrobot, v němž je vedle Hájka ještě Robert Basch a Martin Basl. Princip fungování celé platformy je založený na dobročinných online aukcích unikátních předmětů a zážitků, do nichž se zapojují například slavní sportovci, známé osobnosti či firmy.
S myšlenkou takové dobročinné aukční platformy přišel zakladatel technologické firmy Livesport, která patří k největším na světě ve zprostředkovávání výsledků sportovních zápasů, za Davidem Procházkou. Ten se v dobročinném světě pohybuje již několik let díky platformě Donio, kterou společně s investiční skupinou Miton založil a která pomáhá vybírat peníze pomocí crowdfundingu nejen pro dobrou věc. V Dobrobotu se zaměří právě na podporu organizací občanské společnosti. Pro CzechCrunch David Procházka prozradil, že Martin Hájek do rozjezdu celé platformy posílá pět milionů korun.
„V Česku máme celou řadu vynikajících neziskových organizací. Pomocí platformy Dobrobotu jim chceme nabídnout nástroj na zvýšení příjmů a podpořit tak jejich fungování. Odpovědným firmám zase Dobrobot otevírá možnost přispět tím nejpřirozenějším způsobem – prostřednictvím vlastních unikátních produktů a služeb,“ vysvětluje Martin Hájek.
Počet neziskových organizací, jejich zaměstnanců, dárců i průměrná hodnota daru sice v Česku podle Dobrobotu meziročně roste, nicméně kvůli situaci na trhu spojené například s nárůstem inflace či cen nájmů a energií musí neziskovky hledat stále efektivnější metody financování.
„Řada lidí si uvědomuje pozitivní dopad neziskových organizací na společnost. Nicméně v otázce kvalitního odměňování za tuto práci se již názory lidí poměrně rozcházejí. Často slýcháváme narativ, že by lidé v neziskovém prostředí měli dělat ideálně zadarmo. Pokud chceme toto odvětví inovovat a posouvat ho kupředu, musíme do něj naopak přivést špičkové lidi, a ty adekvátně zaplatit. Naším záměrem je uživatelsky jednoduchou formou získávat prostředky, díky kterým budou moct organizace v Česku lépe naplňovat svá poslání,“ říká David Procházka.