Zakladatelé studia Qusion jdou s aplikací pro duševní zdraví dobýt USA. Desítku klientů po nich přebere brněnský Futured

Peter BrejčákPeter Brejčák

futured_lukas_strnadel_qusion_ondrej_kopecky_boxed

Foto: Lukáš Bíba

CEO Futured Lukáš Strnadel a spoluzakladatel Qusion Ondřej Kopecký

0Zobrazit komentáře

Podnikatelské duo Jiří Diblík a Ondřej Kopecký před čtyřmi lety založilo úspěšné studio Qusion, a navzdory svému nízkému věku – Diblík byl vůbec prvním Čechem, který se kvůli podnikání nechal zplnoletit – dokázali získávat zakázky od mnoha tuzemských i zahraničních firem od AirBank po Nestlé. Se svými projekty oslovili dokonce i kuvajtského šejka. Kromě toho však začali také s vývojem vlastní aplikace pro péči o duševní zdraví a teď nastal čas, kdy se do ní pouští naplno.

Právě z toho důvodu končí s prací pro klienty a kompletní portfolio studia Qusion přebírá brněnská technologická firma Futured. Pod její křídla tak přejdou například největší tuzemská kryptoměnová směnárna Bit.plus (dříve BitStock), švýcarský startup Dojo nebo Knihy Dobrovský.

„Zcela zásadní pro naše rozhodnutí týkající se budoucnosti Qusion byla nedávno získaná investice pro aplikaci VOS.health, které se daří celosvětově. Věděli jsme, že dlouhodobě nejsme schopni doručovat naráz tu nejlepší kvalitu jak směrem ke klientovi, tak k vlastním produktům. Došli jsme k rozhodnutí plně se soustředit pouze na VOS.health. A pro naše dosavadní klienty jsme našli toho nejlepšího partnera, který na naši práci naváže,“ říká Jiří Diblík.

Obrat Qusion v letošním roce přitom mířil ke dvaceti milionům korun. Aplikaci VOS.health však už vyzkoušelo přes sto tisíc lidí a její zakladatelé očekávají, že po akceleraci ve Spojených státech dosáhnou na desetkrát tolik. Jejich misi ostatně věří také investoři, před rokem do startupu vložil pět milionů korun Miton a letos v červnu získal dalších dvacet milionů od Mitonu a Reflex Capital.

vos_founders_kopecky_diblik

Foto: Qusion

Zakladatelé Qusion a projektu Vos.health Ondřej Kopecký a Jiří Diblík

Pětadvacetičlenný tým studia přitom kompletně přechází k práci výhradně na VOS.health. Futured od Qusionu přebírá desítku klientů, z byznysového hlediska by pak samotná transakce pohybující se v řádu jednotek milionů korun měla být dokončena v nejbližších dnech.

Brněnská agentura, která prošla rebrandingem z The Funtasty na Futured v roce 2019, se specializuje výhradně na vývoj mobilních aplikací a ve svém portfoliu má klienty jako Škoda Auto, Jablotron, Decathlon, Český rozhlas nebo například startup Grason. S jejím týmem přitom Qusion úzce spolupracuje už několik let.

„Z partnerství máme ohromnou radost. Budeme se starat o vývoj aplikací v segmentech, ve kterých se cítíme opravdu silní. Proto věříme, že budeme pro klienty velkou přidanou hodnotou a pomocí technologií jim pomůžeme budovat jejich byznys,“ říká zakladatel a ředitel Futuredu Lukáš Strnadel s tím, že firma nedávno otevřela pobočku v Rakousku a získání nových klientů pro ni znamená další růst.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Futured na své zahraniční cestě vnímá Rakousko jako startovací bod, kde si chce ověřit, jak se mu bude dařit mimo domovskou Českou republiku. Díky partnerství s Qusion navíc získal klienta ze sousedního Švýcarska, startup Dojo.

„Věděli jsme, že chceme do zahraničí. V Rakousku máme už nyní pár klientů, díky kterým jsme si osahali, že jsou si ty trhy relativně podobné. Vyhovuje nám i podobná mentalita, rádi pracujeme pro vyspělé klienty,“ přibližuje Strnadel pro CzechCrunch s tím, že přesně na takový typ klientů, který Futured díky partnerství s Qusion získá, je agentura připravena.

„Velkou výhodou je, že klienti Qusion jsou zvyklí na agilní přístup, který máme nastavený ve Futured. Změna je tak pro ně prakticky nepatrná, protože o vývoj se budou starat týmy se stejně vysokým standardem vývojových praktik. Klient tak v zásadě získá jen nového projektového manažera, který bude mít na starosti komunikaci a projektové řízení,“ vysvětluje Strnadel.

futured_lukas_strnadel_qusion_ondrej_kopecky

Foto: Lukáš Bíba

Šéf Futured Lukáš Strnadel a spoluzakladatel Qusion Ondřej Kopecký

Všichni z klientů Qusion přitom neměli s přechodem pod křídla Futuredu problém, samotné přebírání pak podle zúčastněných stran probíhá pečlivě a pozvolně. Oba týmy už fungují delší dobu propojeně, aby zabezpečily výměnu potřebných informací a nepřerušily kontinuitu spolupráce.

„O možnostech partnerství jsme se s Qusion bavili delší dobu. Jednou z otázek, které jsme v rámci našeho interního leaders týmu řešili, bylo, zda jsme na převzetí hned několika klientů připraveni. Došli jsme k závěru, že ano, samozřejmě je to ale výzva,“ přiznává však Strnadel.

„V tuto chvíli klade převzetí hned několika různých projektů naráz větší nároky na stávající kolegy. Partnerství s Qusion totiž neznamená, že by k nám přešel jejich tým. Personálně posilujeme vlastní vývojářský tým, a to napříč platformami, protože i když nepočítáme klienty, které jsme získali partnerstvím s Qusion, očekáváme letos značný růst,“ dodává Strnadel.

Futured rychle roste dlouhodobě. V loňském žebříčku Deloitte Fast 500, jenž mapuje nejrychleji rostoucí technologické firmy v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky, obsadil 243. příčku, tržby mu totiž během čtyř let vyrostly o 564 procent. I když se může zdát, že jde o ukázkový příběh, Strnadel loni pro CzechCrunch popsal i jeho temnou stránku. Jen krátce poté, co založil svou společnost, zažil panickou ataku a s jejími následky se vypořádává dodnes.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Populární grafický nástroj Canva získává velkou investici a stává se jedním z nejhodnotnějších startupů světa

Filip HouskaFilip Houska

canva-1

Foto: Canva

Cliff Obrecht, Melanie Perkins a Cameron Adams, zakladatelé Canvy

0Zobrazit komentáře

Už dávno neplatí, že pro pokročilejší grafiku potřebujete využívat především Photoshop. I přes jeho nesporné výhody se totiž objevuje mnoho online nástrojů, které podobné funkce dokážou nabídnout také, avšak v pochopitelnějším a uživatelsky přívětivějším rozhraní. Důkazem toho je Canva, jež je oblíbená nejen mezi tvůrci, ale také mezi investory, což potvrzuje aktuální investiční kolo.

Populární služba pro tvorbu grafiky, která má své kořeny v australském Sydney, nově získala investici ve výši 200 milionů dolarů (4,3 miliardy korun). Velkou finanční injekci, díky které Canva posunula svou hodnotu na 40 miliard dolarů (přes 850 miliard korun) a je podle CB Insights jedním z nejhodnotnějších startupů světa, vedla investiční firma T. Rowe Price, jež mimo jiné investovala také do automobilky Rivian vyvíjející elektrické vozy.

Nová investice navíc přichází několik měsíců poté, co Canva koupila český nástroj Smartmockups, prostřednictvím kterého je možné vytvářet nejrůznější produktové návrhy. Důvodem této akvizice byla i možnost dalšího zjednodušení toho, jak lidé přistupují ke grafické práci, přičemž nových 200 milionů dolarů v rámci aktuálního investičního kola tento záměr jen posílí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak šéfka Canvy Melanie Perkins, která startup před osmi lety také spoluzaložila, říká pro magazín TechCrunch, Canva má ambici stát se přístupným online nástrojem, do něhož by bylo možné i importovat šablony a návrhy z jiných programů. Díky tomu by pak uživatelé (i takoví, kteří jsou v grafice zcela neznalí) mohli být schopni konkrétní výstupy editovat, aniž by potřebovali práci odborného grafika.

„Místo toho, aby si designér a klient posílali soubory PDF, mohou designéři vytvořit šablonu pro použití v organizaci. Není pro nás tak důležité absolutně vynikat ve věcech, jako je vektorový design, protože na trhu jsou k dispozici úžasné programy. Chceme se opravdu zaměřit na tuto část spolupráce,“ zmiňuje Perkins.

1canva-1

Foto: Canva

Rozhraní grafického nástroje Canva

Momentálně se Canvě nadmíru dobře daří. Jejích služeb, v rámci kterých mohou lidé navrhovat plakáty, bannery, loga, vizitky a podobně, nyní využívá přes 60 milionů uživatelů měsíčně napříč 190 zeměmi. Firma uvádí, že mezi klienty patří i velká byznysová jména typu Salesforce, PayPal nebo American Airlines. I to službě pomáhá nadále růst.

Letos očekává, že její tržby překonají jednu miliardu dolarů, přičemž jádro tohoto úspěchu má vycházet zejména od platících uživatelů, pro něž se otevírají výrazně větší možnosti než těm, kteří Canvu využívají bezplatně. Výhledově Canva chystá i nový editor videí a také možnost, jak pracovat s grafikou bez připojení k internetu.