Zaměstnanecké akcie se nám podařily až napodruhé, říká Šíma z Roivenue. A radí, jak zbytečně neproflákat ekvitu
Pavel Šíma, spoluzakladatel a ředitel Roivenue
Zvyšovat efektivitu reklamních investic e-shopů. Taková je základní mise tuzemského startupu Roivenue, kterému kapitálem letos pomohli investoři z Pale Fire Capital, ale také vlastní zaměstnanci. Ti mohli využít možnost zapojit se do nabídky zaměstnaneckých akcií, což je stále populárnější nástroj pro zabezpečení větší motivace i loajality.
Pro pětileté Roivenue jde už o druhý pokus, kdy program zaměstnaneckých akcií zavádělo, letos se přitom zapojily celkem dvě třetiny z pětadvacetičlenného týmu. „Mě samotného výsledky překvapily, očekával jsem tak poloviční zájem,“ přiznává pro CzechCrunch spoluzakladatel a šéf startupu Pavel Šíma.
Původní model práce se zaměstnaneckými akciemi (v angličtině označovanými jako ESOP – employee stock option plan) v Roivenue fungoval na principu, že v něm participoval automaticky každý člověk, jenž ve firmě pracoval na plný úvazek alespoň jeden rok. Lidé tak nemuseli pro zapojení do programu dělat v podstatě nic.
„Zpětným pohledem mi přijde, že takový model má dost malý efekt jak na motivaci lidí, tak i na nábor. Poučení je, že co se dává zadarmo, toho si lidi neváží,“ popisuje Šíma, který letos s dalšími zakladateli druhý program ESOPu převrátil a otevřel jen pro ty, kteří mají zájem a do firmy museli investovat vlastní peníze.
„Zájem byl i tak obrovský, firmu to semklo a ve výsledku to má na všechny daleko větší efekt, než když jsme zaměstnanecké podíly rozdávali ‚zadarmo‘,“ shrnuje zkušenosti Šíma. Roivenue se rozhodlo pro model prodeje akcií v tzv. fantomovém podílu (phantom shares), který se monetizuje jen v případě exitu firmy, jinak lidé žádné peníze nedostanou.
Obecně jde v rámci práce se zaměstnaneckými akciemi o relativně netradiční model – přímý prodej akcií zaměstnancům realizoval například Rohlík, kdy však lidé získali podíl v samostatně vyčleněné s. r. o. Fantomové akcie pak využívá například Kiwi.com, zaměstnanci na ně však mají nárok automaticky a nemají možnost si je zakoupit.
Pavel Šíma v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje zkušenosti s oběma modely zaměstnaneckých akcií, know-how i doporučení pro ostatní firmy. „Ať se na mě klidně osobně obrátí jakýkoliv další founder, rád mu nasdílím i další detaily. Nám se ten ESOP vlastně podařil až napodruhé a proflákali jsme tak zbytečně nějakou ekvitu bez užitku. Rád někomu poradím, aby neudělal stejnou chybu,“ vyzývá zároveň.
Nastal nějaký moment, kdy sis uvědomil, že původní model zaměstnaneckých akcií nebyl ideální?
Nenastal jeden moment, ale vnímal jsem, že to lidi vůbec nevzrušuje. Když chtěli odejít z firmy, zaměstnanecké akcie je nezastavily. Vnímali to tak trochu s despektem nebo posměchem. Jako něco, co dostali, a až se firma prodá, tak jim pošleme šek. To ale pravděpodobně pramení z toho, že jsme akcie rozdávali zdarma. Když teď museli zaměstnanci dávat vlastní hotovost, museli projít mentálním rozhodnutím, že firmě věří. To je úplně jiný příběh.
Akcie si u vás nakoupily dvě třetiny lidí, jak to hodnotíš?
Představoval jsem si, že největší zájem budou mít lidi, kteří jsou s námi dva tři roky, firmě věří a mají nějaké volné peníze. Zájem mě překvapil, někteří participanti s námi byli jen měsíc, je to jejich první práce po škole a rovnou nakupovali za poměrně velké sumy. V životě jsem si nepředstavoval, že někdo ze zaměstnanců dá pět svých měsíčních platů, aby investoval do firmy.
„Pro lidi je to jediná alternativa investice, na kterou mají přímý dopad, tedy jestli hodnota jejich akcií půjde nahoru, nebo dolů.“
Čím si takový zájem vysvětluješ?
Je to kombinace tří věcí. Firma se posouvá dopředu, po dvou a půl letech jsme představili nový produkt a zároveň jsme velmi transparentní, všem každý měsíc sdělujeme naše výsledky včetně fuckupů. Druhá část je, že před pěti až třemi lety lidé obecně málo přemýšleli nad investicemi. S nástupem kryptoměn a aplikací jako Robinhood dnes už někam investuje každý, a tak je toto přemýšlení bližší i zaměstnancům.
Takže zaměstnanecké akcie berou jako alternativní investice?
Ano, nabídli jsme jim je jako relativně málo riskantní, ale potenciálně vysoce návratnou investici. Zhodnotit se může v násobcích během pár let. Pro lidi je to alternativa, dnes už posílají pět procent platu do krypta nebo do akcií, tak je lepší poslat je do Roivenue. (úsměv)
S tím souvisí třetí faktor – pro naše lidi je to jediná alternativa investice, na kterou mají přímý dopad, tedy jestli hodnota jejich akcií půjde nahoru, nebo dolů. Pořád jsme malá firma, je nás pětadvacet, proto je dopad každého člověka na firmě viditelný. Kdyby nás bylo tisíc, tak už každý člověk svůj dopad na firmu nepozná.
Jak konkrétně pak probíhal nákup akcií?
Zájemcům jsme akcie nabídli s nižší valuací, než je tržní. Lidé dávali přibližně dvacet procent z celkové částky, kterou chtějí investovat, jako zálohu, zbytek se jim po dobu jednoho roku strhává z platu. Plný vesting mají lidé po dvou letech za podmínky, že ve firmě zůstanou se stejným úvazkem. Jedná se pouze o phantom shares, které se monetizují v případě exitu.