Zásilkovna loni utržila 1,3 miliardy korun. Letos zaútočí na dvě miliardy a začne doručovat balíky do kufrů aut

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Simona Kijonková zakládala Zásilkovnu v roce 2010 jako one-woman-show. Od té doby se firma rozrostla na celou skupinu Packeta Group s více než tisíci zaměstnanci a v rychlém růstu pokračuje i po dekádě od vstupu na trh.

Loňský rok byl pro celou logistickou skupinu, jejíž je Zásilkovna hlavní součástí, opět rekordní. Počet přepravených zásilek se vyšplhal 19 milionů, což znamená 84%  meziroční nárůst. To se pochopitelně podepsalo i na tržbách skupiny, které meziročně vyrostly o 60 procent na téměř 1,3 miliardy korun, a také na hodnotě přepraveného zboží, která se meziročně zvýšila o 73 procent na 28,5 miliardy korun.

„Již od roku 2013 jsme kontinuálně v zisku. V roce 2019 jsme poprvé v naší historii překročili hranici jedné miliardy korun obratu. Firmu jsme do této velikosti dostali bez státních dotací a bez finančních investorů. Rekordně jsme rostli také v počtu přepravených zásilek,“ popisuje Simona Kijonková, CEO skupiny Packeta a spolumajitelka Zásilkovny.

skijonkova_mensi

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny

„Výrazně jsme navýšili počet výdejních míst, kterých máme aktuálně téměř 4 000, v České republice více než 2 700. Zákazníci si velmi oblíbili naši novou službu Mezi námi pro zasílání zásilek mezi fyzickými osobami. Od května loňského roku bylo přes Mezi námi přepraveno téměř 400 tisíc zásilek a mobilní aplikaci si stáhlo téměř 210 tisíc lidí,“ vypočítává Kijonková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během roku 2019 Zásilkovna představila několik zásadních produktových novinek, kromě zmiňované služby Mezi námi začala například doručovat zásilky do již třiceti evropských zemí včetně Ruska, oznámila spolupráci s Liftagem nebo představila první robotickou výdejnu bez obsluhy.

Aby výčet novinek nebyl krátký, Zásilkovna zároveň koncem roku – kdy zažívala historicky rekordní vánoční sezonu – koupila službu Zavezu.cz a do budování nových dep investovala deset milionů korun.

Útok na dvě miliardy a pět tisíc výdejních míst

Pro rok 2020 si skupina připravila opět velké plány. „V letošním roce máme opět ambiciózní cíle. Chceme dále růst o desítky procent, obratově se chceme přiblížit hranici dvou miliard korun,“ prozrazuje Kijonková.

V počtu přepravených zásilek se chce Zásilkovna přiblížit k 35 milionům a navýšit na celkových pět tisíc chce počet svých výdejních místo, přičemž 3,5 tisíce jich má být v Česku. To vše dělá Simona Kijonková s jedním cílem – stát se do tří let globální digitální logistickou platformou. V naplňování tohoto cíle mají být i v letošním roce hlavním motorem růstu skupiny inovace a nové produkty i služby, a tak Packeta plánuje do vývoje nových technologií investovat vyšší desítky milionů korun.

simona-kijonkova-ondrej-zak-zasilkovna-depo-hk

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková a Ondřej Žák (CEO) otevírají depo Zásilkovny v Hradci Králové

Novinkami bude také vstup do nových segmentů, expanze ve stávajících zemích i otevírání přípravy do nových států. Již v prvních třech měsících letošního roku plánuje začít přepracovat balíky do Spojených států amerických, později by měla na řadu přijít i Dubaj a oblast Středního východu.

Z produktových novinek půjde zejména o rozvoj technologií – v prvním kvartálu Packeta na českém trhu představí doručování do kufrů aut. Spolupráci na podobném projektu již loni představila automobilka Škoda Auto s e-shopy Alza a Rohlik.cz. Na projektu se podle našich informací pořád pracuje a zatím není jasné, jestli je jeho součástí i Zásilkovna. Ta prozatím odmítá bližší podrobnosti prozradit.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Netflix navzdory nové konkurenci dál roste. První sérii Zaklínače vidělo rekordních 76 milionů domácností

witcher

Foto: Katalin Vermes/Netflix

Henry Cavill v seriálu Zaklínač od Netflixu

0Zobrazit komentáře

Netflix zveřejnil první čísla v roce 2020, týkající se závěru loňského roku, a již nyní je jasné, že zpracovat příběhy Geralta z Rivie do seriálové podoby bylo správným rozhodnutím. Nejenže první série Zaklínače byla tou nejúspěšnější ze všech prvních sérií Netflixu, ale byl jedním z důvodů, proč Netflix za poslední tři měsíce loňského roku přilákal 8,8 milionu nových předplatitelů. A to i přesto, že významně vzrostla konkurence.

Streamovací platforma Netflix za minulý rok přinesla hned několik zajímavých seriálů, ať už v úplné premiéře, nebo v pokračování dalšími sériemi. Jednalo se například o mysteriózní pokračování seriálu Stranger Things, novou adaptaci loutkového The Dark Crystal či další psychologické hrátky seriálu Mindhunter. To nejlepší si však Netflix nechal až na konec roku, kdy na obrazovky přicválala Klepna se Zaklínačem Geraltem na svém hřbetu, a entrée to bylo vskutku velkolepé.

Podle údajů Netflixu byla odvysílaná série seriálu Zaklínač vůbec nejsledovanější první sérií streamovací služby za její vysílací historii. Vyplývá to alespoň z nově definovaného pojetí sledovanosti, které zajímá, kolik účtů sleduje daný obsah více než dvě minuty v kuse. V praxi to znamená, že Netflix nyní bere jako sledování celé série zhlédnutí buď úvodní scény epizody, nebo 3,2 % z jedné epizody, a tak podle tohoto výpočtu mělo Zaklínače sledovat na 76 milionů domácností.

Podle Netflixu by dvě minuty měly být dostatečně dlouhé na to, aby relevantně ukázaly, že byl onen obsah spuštěn úmyslně, a nikoliv omylem. Netflix se u své nové metodologie měření odkazuje na další streamovací platformy, které by měly používat pro stanovení sledovanosti podobnou rovnici, ať už je to je iPlayer od BBC, YouTube či kalkulátor návštěvnosti stánek The New York Times.

netflixlast

Foto: Netflix

Netflix a jeho aplikace pro chytré televize

Změna výpočtu sledovanosti má pochopitelně pragmatický důvod, protože v případě Netflixu ukazuje přibližně o 35 % vyšší čísla než předchozí metrika, která pracovala se zhlédnutím alespoň 70 % celého filmu či epizody.

Ať už se vám bude nový způsob výpočtu zdát relevantní, či nikoliv, faktem zůstává, že 76 milionů domácností, které si Zaklínače pustily, je skutečně vysoké číslo. A Netflix plánuje tohoto polapeného ptáčka držet v hrsti co nejdéle. Výkonný ředitel Netflixu Reed Hastings vidí v Zaklínači novou masivní franšízu, která bude jednotlivými sériemi postupně rozvíjena a již nyní se připravuje její druhá série.

Víc nově příchozích, než se očekávalo

A není se čemu divit. Nejenže první série Zaklínače zaznamenala rekordní sledovanost, ale zároveň byla důvodem přílivu zcela nových předplatitelů služeb Netflixu, jejichž počet překonal veškerá očekávání. Přestože se Netflixu do cesty postavil neodolatelný Baby Yoda od Disney+ a také Jennifer Aniston s dalšími hvězdami na Apple TV+, Zaklínač v podání Henryho Cavilla byl natolik silným lákadlem, že Netflix jen v posledním kvartálu roku 2019 přivítal do své divácké základny 8,8 milionu nových uživatelů, i když odhady mluvily o 7,6 milionu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix by tak měl mít v současné době okolo 167 milionů předplatitelů, přičemž více než 100 milionů mimo Spojené státy. Pro příští kvartály nicméně Netflix odhaduje, že alespoň co se přílivu nových uživatelů týče, tak veselé nebudou. Pro první kvartál letošního roku odhaduje příchod 7 milionů uživatelů, což je podstatně menší číslo ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, kdy Netflix začalo využívat 9,6 milionu nových předplatitelů.

the-witcher-geralt-of-rivia-henry-cavill-netflix-trailer-edited

Foto: Netflix

Henry Cavill jako Zaklínač rozhodně zaujal

Za loňský rok Netflix vykázal příjmy ve výši 5,47 miliardy dolarů (zhruba 125 miliard korun), což je číslo, které taktéž překonalo odhady analytiků. Ti při svých odhadech brali na zřetel rostoucí konkurenci na poli streamovacích platforem. Mimo Disney+ a Apple TV+ totiž ohrožují pozici Netflixu i služby HBO Max a Peacock, které ale budou spuštěny až v květnu a červnu tohoto roku. Možná i proto nicméně Netflix neočekává v příštích měsících tak silný přírůstek nových předplatitelů.

Minimálně za poslední kvartál ale může být spokojený, protože mu nevyrostly jen tržby, ale také zisk. Meziročně to bylo o 338 procent na 587 milionu dolarů (13,3 miliardy korun).