Zásilkovna před Vánoci zbořila všechny své rekordy. Za jediný den přepravila 379 tisíc zásilek

Peter BrejčákPeter Brejčák

simona-kijonkova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Česká e-commerce zažívá rekordní vánoční sezonu a jinak tomu není ani v případě logistické Zásilkovny. V pondělí 16. prosince přepravila 379 tisíc zásilek, což je během jediného dne v desetileté historii firmy absolutním rekordem. Oproti loňskému roku, kdy se zastavila na 202 tisících, jde o nárůst až 88 procent.

„Nacházíme se na úplném vrcholu letošních předvánočních nákupů. Je zřejmé, že nejen pro Zásilkovnu, ale celý segment e-commerce bude letošní rok opět rekordní a obrat 135 miliard z roku 2018 bude překonán,“ říká Simona Kijonková, šéfka skupiny Packeta a zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny, která do skupiny patří.

Podle firmy ke zvládnutí předvánočních nákupů Zásilkovně pomáhá hustá síť výdejních míst, kterých je v České republice téměř 2 700. „V posledních dnech před Štědrým dnem nárůstů význam osobních odběrů zásilek na výdejních místech, které poskytují největší jistotu, že zákazník získá své dárky včas. Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci naopak posledních pět let klesá zájem o doručování zboží domů,“ doplňuje Ondřej Žák, výkonný ředitel Zásilkovny.

Svá aktuální čísla vydala i Česká pošta, která je nadále suverénně největším doručovatelem na trhu, nicméně Zásilkovna ji stále více šlape na paty. Potvrzuje to i meziroční pokles dodávek balíků ve špičce, který Česká pošta eviduje. Absolutní maximum, kterého státní podnik v letošní předvánoční špičce dosáhl, je nicméně stále výše než u Zásilkovny – v pondělí během jediného dne přijal k doručování 450 tisíc balíků. V minulém týdnu pak Česká pošta doručila celkem dva miliony balíkových zásilek.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rohlik.cz se poprvé vydává za hranice. Rozvážet začal v Maďarsku a letos vyroste na 4,5 miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr-rohlikInsider

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

V září oslavil Rohlik.cz pět let své existence, během kterých obsloužil na milion zákazníků v devíti českých městech a celkem vyřídil přes čtyři miliony objednávek. Největší český online supermarket pro CzechCrunch prozradil, že očekává obrat na úrovni 4,5 miliardy korun, což by znamenalo meziroční nárůst až o 80 procent. A v dalším růstu se Rohlík nechystá polevovat.

Po několika měsících příprav ve středu oficiálně spouští svůj byznys za hranicemi domoviny a vstupuje na maďarský trh. V Budapešti, kde bude fungovat se značkou Kifli.hu, si chce otestovat schopnost doručovat nákupy v opravdu velkém městě a následně do několika let vstoupit do další země.

„Je to jedna z nejvýznamnějších událostí od založení Rohlíku. Věříme si a chceme se v Budapešti už v příštím roce stát jedničkou v doručování potravin. Máme totiž unikátní technologii, která je od začátku do konce tím hlavním byznysem,“ vyhlásil Tomáš Čupr, zakladatel a většinový vlastník Rohlik.cz.

„Maďarsko bude první test naší služby ve dvojnásobně větším městě než v Praze, v budoucnu chceme expandovat do dalších zemí. Do pěti let bych chtěl fungovat v Německu. To je pro mě klíčový cíl,“ pokračoval Čupr.

rohlik-kifli

Kifli je maďarsky rohlík

Online supermarket chce na maďarském trhu zabodovat díky špičkovému sortimentu a rychlosti doručení. V Budapešti a přilehlém okolí bude nákupy rozvážet do tří hodin od objednání, zatímco tamní konkurence řetězců Tesco, Spar a Auchan doručuje až do druhého dne.

„My jsme schopni nákupy přivézt do 120 minut od objednání s patnáctiminutovou přesností, což v Evropě dokážeme pouze my. Věříme, že tím se nám podaří porazit konkurenční společnosti,“ říká Čupr s tím, že v Budapešti bude rozvážet nákupy do tří hodin kvůli častým dopravním zácpám. V Praze to zvládá ještě rychleji.

Minimální hodnota objednávky je stanovena na pět tisíc maďarských forintů, tedy necelých 400 korun. Zákazníci Kifli mají na výběr ze sortimentu 8 tisíc položek se zaměřením na lokální dodavatele.

„Kifli, stejně jako Rohlík, stavíme jako reálný pokračovatel farmářských trhů – superpotraviny z okolí budou mít zákazníci dostupné přes telefon a nemusí obíhat různé obchody. Proto budujeme náš sortiment zcela opačným způsobem než tradiční supermarkety,“ doplňuje Čupr s tím, že pro maďarský trh je prý důležité disponovat kvalitním vínem.

„Mají ho rádi a jsou na něj pyšní. Jinak jsou trhy velmi podobné – také v Budapešti jsou hodně pracovně zaneprázdnění lidé, co chtějí kvalitní jídlo a chtějí ho rychle,“ vysvětluje.

Za rozjezd Kifli.hu je v Budapešti odpovědný šestičlenný tým vedený irským manažerem Jamesem McQuillanem se zkušenostmi z Tesco Mobile v Česku a na Slovensku. V prvotní fázi pro e-shop v Maďarsku pracuje kolem padesáti lidí, kterých počet se bude navyšovat. „V Budapešti zatím probíhá kampaň v menším měřítku, počátkem února ji plánujeme významně zintenzivnit,“ dodává Čupr.