Zásilkovna vyrostla na 6,1 miliardy. Zpomalení uspíšilo změny, hlídáme každé procento, říká Kijonková
Zakladatelka Zásilkovny popisuje, jak se podařilo její firmě vyrůst, i když se většina e-shopů propadla, co to obnášelo a proč nevidí rovnost na trhu.
Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny
Simona Kijonková má za sebou stejně jako všichni majitelé internetových obchodů náročný rok. Po letech doslova zběsilého růstu přišlo vystřízlivění a mnoho e-shopů se muselo smířit s propadem svých tržeb. Zásilkovna je na nich sice závislá, protože z nich vozí balíky, ale přesto má její zakladatelka mnohem lepší náladu než její partneři z online obchodů. Celé skupině Packeta, do níž spadá vedle Zásilkovny také byznys v několika dalších evropských zemích, se totiž podařilo opět vyrůst, byť už to nebylo o sto procent jako předloni. „S ohledem na dění na trhu jsou naše čísla ohromný úspěch,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Simona Kijonková.
Skupina Packeta v roce 2022 zvýšila obrat na 6,1 miliardy korun. Meziročně to představuje růst o třiadvacet procent. V roce 2021 hlásila 4,9 miliardy a rok předtím téměř 2,5 miliardy. Přesný hospodářský výsledek česká logisticko-technologická skupina, která operuje také v Německu, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku, neprozrazuje. Dlouhodobě se však pohybuje minimálně v provozním zisku. Bez toho by se ostatně firma ani nedokázala rozvíjet, protože nemá externí investory. A jak si Kijonková vždy ráda rýpne do svého státního konkurenta v podobě České pošty, tak ani žádné dotace.
„Kdybychom přestali vydělávat peníze, nemohli bychom dál investovat a strom by nakonec uschl,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch pětačtyřicetiletá podnikatelka a popisuje v něm, jak kvůli tomu, že do stromu jménem Packeta už neproudí sto procent vláhy jako dřív, ale pouze pětina, musela proběhnout zásadní transformace celé skupiny. Vedle obratu se loni zvýšil také počet přepravených zásilek, a to meziročně o 23 procent na téměř 90 milionů. Rok zakončila s více než 15 tisíci výdejními místy ve čtyřech zemích, dalšími 140 tisíci partnerskými místy ve většině zemí Evropy a spolupracovala se 46 tisíci internetovými obchody.
Jaká nálada u vás panuje na začátku roku 2023?
Ovlivňuje ji obecně nálada, která panuje kolem nás. Vnímám strach, negativní naladění a rozdělenou společnost. Přijde mi, že to nikdy nebylo tak extrémní. Dříve jsme dokázali řadu názorových rozdílů diskutovat u jednoho stolu, ale poslední roky, kdy se řešilo očkování, protipandemická opatření, vládní reakce na ekonomickou či energetickou krizi, válka na Ukrajině nebo prezidentské volby, naši společnost rozdělily. Vnímám negativně, jak se jako společnost chováme, a je to špatný příklad pro naše děti. Když někdo přijde s nějakým názorem, tak místo toho, abychom o něm otevřeně diskutovali, přichází nenávist. Chybí nám lídři a osobnosti, které najednou nemáme. Doufám, že se to brzy změní.
Měli jsme vůbec takové lídry?
Minimálně vrcholné představitele našeho státu jsem tak nevnímala a nevnímám. V době pandemie a navazujících krizí jsem postrádala osobnosti, které by s lidmi o problémech otevřeně hovořily. S kolegy jsme v posledních letech substituovali práci někoho úplně jiného. Komunikovali jsme nejen s našimi zaměstnanci, ale také se zákazníky, výdejními místy, dodavateli. Snažili jsme se tlumit obavy, protože ne každý rozumí ekonomice a věděl, co pro něj znamenají třeba covidové restrikce. Teď to děláme v ekonomické krizi znovu, protože lidé opět všemu nerozumí. Pro rok 2023 bych si přála osobnosti, které budou o problémech otevřeně hovořit, ukazovat světlo na konci tunelu.
Ke kolika lidem dnes mluvíte v rámci skupiny Packeta?
Máme zhruba 2 200 lidí včetně všech brigádníků a externistů.
A jaká nálada panuje přímo ve firmě?
Pozitivní. Jsem extrémně hrdá na naše výsledky za loňský rok, protože jsme v obratu dosáhli 6,1 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 23 procent. Dokázali jsme to organickým růstem, bez dotací od státu, finančních investorů a výrazných akvizic. Celá česká e-commerce se navíc meziročně propadla o dvanáct procent, proto jsou naše čísla ohromný úspěch. Jako firma jsme se museli vypořádávat s rostoucími cenami energií, které se nám podle odhadů meziročně zvýší o 20 až 30 procent. Proto hledáme úspory, měníme například osvětlení, nasazujeme úspornější topná zařízení, ale to je pro krize typické.
S oblibou říkám, že se náš manažerský tým stal díky posledním letům krizovým. Někdy to bylo opravdu náročné, ale manažeři, kteří museli v posledních třech letech řídit různé podniky, teď mají naprosto neocenitelnou zkušenost a jejich hodnota na trhu práce výrazně stoupla. I v těžkých letech musíte v byznysu obstát, udržet zákazníky, zachovat nebo ideálně navýšit tržní podíl a držet hotovost, aby firma byla stabilní. A také neztratit dobrou náladu napříč firmou. Kombinace všeho je majstrštyk.