Zatímco Lamborghini prohání Urus nad základním táborem Everestu, Toyota generuje kód bZ4X pro čistý elektromobil

20211029_01_01

Foto: Toyota/CzechCrunch

Je tu další díl nového newsletteru CC Drive

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Dnes se podíváme na velký krok pro Toyotu a malý krůček pro lidstvo, a to v podobě jejího vůbec prvního globálního elektromobilu. Na první pohled to může vypadat, že v Japonsku zaspali, ve skutečnosti ale mají vše dobře spočítané. Pokud dobře počítalo i Lamborghini, jeho Urus se proháněl ve výšce přesahující polohu základního táboru Mount Everestu. A tečkou na závěr bude Rolls-Royce Ghost ponořený do plechovky s černou barvou.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

Připoutat a jedeme!

***

Toyota bZ4X, opomenutý běžec se zkušenostmi

Nervozita stoupá, běžci přešlapují na místě a čekají na startovní výstřel. Ten přichází a celé pole se dává do pohybu. Jeden běžec však zůstává stát. Je to reprezentant Japonska, který se ještě naposledy vyčůrá do lahve, protáhne lýtka a vybere optimální trasu, po které se vydá. Nakonec se rozběhne a zamíří úplně jiným směrem než ostatní.

Přesně tak by se dala vyjádřit strategie Toyoty, kterou předvádí v posledních letech. Druhá nejhodnotnější automobilka světa byla totiž až dosud imunní vůči vábení záře elektromobility, na kterou se ostatní nalepili jak mouchy na žárovku. Místo toho volila zcela jiný přístup, ve kterém se mísí opatrnost s nemalou mírou odvahy.

Uznejte, která automobilka si dovolí mít ve svém portfoliu již druhou generaci vodíkového vozu a žádný čistý elektromobil? Japonci jdou na své zákazníky s fištrónem a namísto elektromobilů, které sotva doskáčou do sámošky ve vedlejším městě, se zaměřili na racionální hybridy. Ty dovedou být zelené, a přesto dostanou své majitele tam, kam potřebují.

Jenže s takovou by na Toyotu mohly ostatní automobilky ukazovat prstem a vysmívat se jí, že ani neumí vyvinout elektromobil. Aby Toyota předešla těmto šikanoidním móresům, sebrala veškeré know-how svých inženýrů a stvořila jedinečnost v podobě Toyoty Mirai, vozu poháněného vodíkem.

Jenže odolávat tlaku doby a žadonění zákazníků nejde do nekonečna. Proto se Toyota rozhodla spustit plán bZ4X. Pod tímto kódem se neukrývá žádná desetiprocentní sleva na nákup, ale vůbec první čistě elektrický SUV model značky s globálními ambicemi. Jeho koncept automobilka sice již představila na jaře tohoto roku, nyní však přišla s technickými detaily. A nebyla by to Toyota, kdyby se neobjevilo i několik zajímavostí.

Již při prvním pohledu je jasné, že se designéři nechali inspirovat stealth technologií vojenských letounů, které odmítají jakoukoliv rovnou plochu. Ostře prolamovaná karoserie ctí designový jazyk Toyoty, je líbivá, a přesto netrpí nutkáním strhávat na sebe veškerou pozornost.

Co se výkonu týče, bZ4X může nabídnout 201 či 215 koní v závislosti na verzi, po které zákazník sáhne. Výběr ovlivní také dojezd vozu, který by se měl na jedno nabití pohybovat okolo 450 kilometrů. Nejsou to kdovíjak oslnivá čísla, k běžnému životu ovšem postačí. Navíc je součástí automobilu i solární střecha, která dokáže ročně nabídnout až 1 600 kilometrů gratis, a jak by řekl Horst Fuchs, to se vyplatí!

Zájemci o novinku totiž nejspíše nebudou patřit mezi ty, kteří mohou vyhazovat jeny, juany, dolary či eura jen tak z okna. Bude se jednat o racionálně uvažujícího milovníka technologie, který si dobře rozmyslí, zda se mu nákup automobilu, jehož cenovka bude pravděpodobně začínat kdesi mezi 35 až 40 tisíci dolarů (770 až 880 tisíc korun), skutečně vyplatí.

Nikdo, dokonce ani Toyota neříká, že je bZ4X revolučním elektromobilem, kterým by na tajňáka jezdil i sám Musk. Dá se však říci, že se japonský běžec i přes své otálení na startu v příštím roce připojí ke zbytku startovního pole s úspěchem. Na rozdíl od soupeřů však bude posilněn vodíkovou zkušeností, která by mu mohla přinést určitou výhodu v pokročilejších fázích zběsilého závodu automobilek. Toyota totiž věří, že budoucnost mobility spočívá právě v něm. A není jediná.

Co dalšího hýbe asfaltem?

? Lamborghini na vrcholu

Zatímco některé automobilky ukazují své vozy po pás v bahně a jiné do nich strkají tisíce lodních kufrů, Lamborghini se rozhodlo dokázat užitkové schopnosti svého Urusu velmi netradiční cestou. Vyslalo jej totiž do Umling La, horského průsmyku v Indii, který leží ve výšce 5 883 metrů. To je tak vysoko, že se luxusní SUV pohybovalo výše, než leží základní tábor na Mount Everestu. Pokud budeme Italům s nedostatkem kyslíku věřit, Urus prý celou trať zvládl bez jediného zaváhání.

? Anglický lord do zásuvky

Novinky hlásí i další luxusní SUV. Range Rover, kočár všech anglických lordů a úspěšných fotbalistů, hlásí svou elektrickou evoluci. Land Rover sice nezveřejnil příliš mnoho informací, jisté je ovšem to, že by se novinka měla dostat na trh v roce 2024. Pro koho je toto čekání až nesnesitelně dlouhé, může zakoupit přepracovanou pátou generaci, která přináší lehkou dávku elektrifikace díky své hybridní verzi.

drive4

Foto: Land Rover

Nový Range Rover

? Tesla dupe na plyn

Tesla má za sebou neskutečný měsíc. Během něj se dařilo prodejně a ceny akcií letěly vzhůru. Nyní se navíc pomalu, ale jistě začínají její Superchargery otevírat i těm, kteří nejezdí v Tesle. V Nizozemsku mohou na deseti nabíjecích stanicích Tesly nabíjet i majitelé vozů jiných značek. A v plánu je tuto službu dále rozšiřovat.

? Rolls černější než noc

45 kilogramů vážící lakovaný kabát přikryl 600 koní a z dílny Rolls-Roycu vyjel kočár samotného vládce podsvětí. Přesně taková je novinka v podobě Ghostu v řadě Black Badge, která přináší nejčernější lak ve světě automobilů. Podle Rolls-Roycu je prý určena pro individualisty a rebely, kteří platí kryptoměnami. Tak snad jste štosovali saty a hodlovali bitcoin dostatečně dlouho, abyste si mohli tuto specialitku pořídit.

drive3

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost ve verzi Black Badge

? Bugatti a Rimac jedno jsou

Začátkem července oznámil Rimac převzetí moci nad ikonou světa motorsportu, automobilkou Bugatti. Jak bylo oznámeno, tak se nyní i stalo. Obě automobilky od pondělí vystupují pod jednotným jménem Bugatti Rimac, přičemž sídlo společnosti je oficiálně v Záhřebu, sídle Rimacu, který drží v Bugatti 55% podíl. Mate Rimac tak dokázal něco, co bylo ještě před pár lety zcela nemyslitelné. A to nejlepší na spojení obou automobilek nás teprve čeká.

? Nový přírůstek do elektrické rodinky

Rodinu ID od Volkswagenu tvoří pouze čistě elektrické vozy. Vůbec nejnovějším přírůstkem do této rodiny se stal model ID.5. Možná se při pohledu na novinku nemůžete zbavit pocitu, že jste tohle auto už někdy viděli, a máte pravdu. ID.5 je skutečně téměř totožná jako model ID.4. Rozdílná je jen záď ve stylu kupé. To znamená i totožnou technickou výbavu, se kterou vůz ujede na jedno nabití i přes 500 kilometrů. Volkswagen zkrátka vsadil na jistotu a nevymýšlel žádné věci navíc. ID.5 je o něco stylovější čtyřka, která si své zájemce rozhodně najde.

***

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.

Akcie Tesly letí do oblak. Může za to otevření Superchargerů pro všechny i obří objednávka Hertzu, která však není jistá

supercharger-savings-hero-desktop-na-min

Foto: Tesla

Nabíjecí stanice Tesla Supercharger

0Zobrazit komentáře

O čem si asi tak povídají majitelé vozů Tesla na stanicích Supercharger během čekání na nabití vozů? Ožehavým tématem jejich diskuzí může být aktuální vývoj cen akcií automobilky. Ta si po zběsilém růstu v průběhu roku 2020 dala chvilku pauzu, ovšem s končícím rokem 2021 opět předvádí tygří skoky. Během října se zvedla ze 775 dolarů za kus na aktuálních 1 208 dolarů.

Tržní kapitalizace automobilky Tesla se tak jen za uplynulý měsíc navýšila ze 780 miliard dolarů, přibližně 17 bilionu korun, na 1,21 bilionu dolarů, tedy neuvěřitelných 26,7 bilionu korun. Druhá Toyota s hodnotou 251 miliard dolarů za Teslou zaostává více než výrazně a další giganti automobilového průmyslu, jako jsou Volkswagen, Daimler či GM, působí oproti Tesle jako malí trpaslíci.

Podobný pocit jako Toyota při pohledu na Teslu může mít aktuálně i Jeff Bezos při pohledu na propastný rozdíl, který jej dělí od Elona Muska v miliardářském žebříčku. Zatímco Bezos má podle Bloombergu ve svých rukou jmění ve výši 193 miliard dolarů (zhruba 4,25 bilionu korun), Muskovo bohatství se díky aktuálnímu vývoji ceny akcií Tesly, ve které drží více než dvacetiprocentní podíl, rozrostlo na 335 miliard dolarů, tedy přibližně 7,37 bilionu korun. Připomeňme, že před Bezose se Musk dostal teprve koncem září tohoto roku.

elonmusk3

Foto: NASA/Kim Shiflett

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

Za takto výrazným růstem ceny akcií Tesly stojí hned několik faktorů. Prvním je její schopnost ustát současnou krizi v dodavatelském řetězci, která svírá nejednu automobilku. Zároveň se v poslední době objevilo hned několik zpráv o uzavřených dodavatelských smlouvách mezi Teslou a externími výrobci baterií. Ale především je tu zpráva o uzavření dohody s autopůjčovnou Hertz, která by měla od Tesly odebrat 100 tisíc vozů.

Právě informace o dohodě s Hertzem přidala celému růstu na otáčkách, ale s největší pravděpodobností jej také minimálně výrazně zpomalí. Elon Musk totiž v dnešním tweetu informoval, že prozatím nebyla podepsána žádná smlouva a celá dohoda má na ekonomiku firmy, která má poptávku větší než výrobní kapacity, jen malý vliv.

Nabíjení pro všechny

Nejsou to ale jen obrovské částky okolo Tesly a Muska, co majitelé vozů Tesla u Superchargerů aktuálně probírají. Velkým tématem k diskusi může být i fakt, že se u těchto stojanů začnou brzy objevovat i majitelé jiných elektromobilů, než jsou ty od Tesly. Kalifornská automobilka totiž začala v Nizozemsku testovat pilotní program, který umožní nabíjení ve stanicích Supercharger i třetím stranám.

O tomto záměru Elon Musk informoval v červenci, kdy na svém Twitteru prozradil, že se Superchargery začnou otevírat majitelům i jiných elektromobilů než jen těm z produkce Tesly do konce tohoto roku. Neznamená to však, že se tak stane u všech Superchargerů ze dne na den. Tesla k novému programu přistupuje pozvolna, aby si mohla otestovat funkčnost a smysl takové služby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto se jako první otevřelo deset stanic v různých nizozemských městech. U každé z nich bude Tesla pečlivě monitorovat přetížení a ptát se na zkušenosti jak nově příchozích, tak i majitelů vozů Tesla, kteří nemusí být touto novinkou příliš nadšeni. Otevření majitelům dalších elektromobilů totiž znamená vyšší vytížení stojanů a s tím související delší čekací doby.

Stačí stáhnout aplikaci

Aby mohli majitelé vozů, které nemají T na přídi, u Superchargerů nabíjet, je zapotřebí mít nainstalovanou aplikaci Tesly a v ní vytvořený účet. S aplikací řidič spáruje svou platební kartu a poté už jen vyhledá příslušné nabíjecí místo. Důležité také je, že celá služba je prozatím dostupná pouze pro vozidla s konektorem CCS.

Dalším omezením je možnost využití služby pouze řidiči z Nizozemska. Pokud tedy bude zahraniční majitel elektromobilu projíždět městy jako Tilburg, Meerkerk či Sassenheim, ve kterých byla služba spuštěna, musí hledat možnost nabíjení jinde.

adspawn-1-copy-min

Přečtěte si takéHerní studia testují reklamy špatně, říká. Řeší to svým startupemDrtivá většina herních studií testuje reklamy špatně, říká. Řeší to startupem, teď získal investici

Zájemce o nabíjení bude určitě zajímat i cena. Zatímco majitelé vozů Tesla budou nadále nabíjet za stejné ceny jako doposud, energie ukládaná do akumulátorů vozů od jiných výrobců bude o něco dražší. Ceny se budou lišit podle stanoviště, přičemž jejich výši bude možné dopředu zjistit přímo v aplikaci.

Kdy a především kam má Tesla v plánu tuto službu dále rozšiřovat, není v současné době jasné. Vše bude záležet na úspěchu či neúspěchu projektu v Nizozemsku. Snad se tedy budou nést debaty tamních elektromobilistů na stanicích Supercharger v přátelském duchu bez ohledu na to, jaká automobilka jejich vůz vyprodukovala.