Zelená vzpruha z Česka. Vyzkoušeli jsme nápoj, který pomůže doplnit nedostatek zeleniny v jídelníčku

Je zelený a do těla vpraví 62 druhů zeleniny, ovoce a jiných životabudičů. Řeč je o novince startupu Madmonq, která ale ne každému zachutná.

greens-nahled

Foto: Madmonq

Michal Noga a Petr Andrýsek ze startupu Madmonq

0Zobrazit komentáře

Jeho barva po rozmíchání s vodou trochu připomíná brčálový rybník. Voní jako ovocný „šumák“ a jeho chuť je jedním slovem zelená. Což si může každý vyložit po svém. Řeč je o novém produktu Greens, který na začátku června představil český startup Madmonq, zaměřený na přírodní doplňky stravy pro hráče. Vykročil tím z gamerské škatulky, jelikož vyvinul sypký prášek, který může do svého jídelníčku zařadit naprosto každý. V redakci CzechCrunche jsme zkoušeli, jestli je skutečně pro každého.

Přišla nám krabička, která na první dojem působila tak, že ukrývá nějaký nadupaný mobil nebo jinou technologickou vymoženost. Místo toho jsme v ní našli 30 sáčků s humornými nápisy Now, lettuce pray, Veggies.zip nebo Expecto carrot-tum. Společně s informacemi o tom, že se v každém balení ukrývají fytonutrienty, vitaminy, minerály, enzymy a že nahradí jednu porci ovoce a zeleniny, začalo být poslání krabičky zřejmé. Má do našich životů vnést zdraví.

Zakladatel startupu Madmonq Michal Noga se totiž rozhodl, že se jeho značka tentokrát zaměří na nedostatek ovoce a zeleniny v jídelníčku, se kterým se potýká většina Čechů. Mnoho lidí dnes už dobře ví, že Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje denní dávku pěti porcí ovoce a zeleniny. Jenže, nalijme si čistého vína, kdo z nás tolik ovozelu každý den skutečně spořádá? Podle průzkumu Madmonqu jí Češi v průměru asi polovinu tohoto množství a jen dvě procenta pak denně konzumují tolik, kolik doporučují zdravotníci.

„Madmonq Greens jsou dalším střípkem do skládačky našeho portfolia a možností, jak efektivně řešit nedostatečný příjem fytonutrientů a dalších aktivních látek z ovoce a zeleniny i celkovou vyváženost stravy. Problém s konzumací zdravých potravin se netýká jen gamerů, ale většiny populace. Proto věříme, že si ke Greens najdou cestu všichni, kteří chtějí svůj životní styl zlepšit, a nejen naše ‚core‘ hráčská cílovka,“ dodává Michal Noga.

greens

Foto: Madmonq

Každé balení zaujme zábavným nápisem

Startup říká, že si na vývoj takto komplexního nápoje posvítil jako první česká firma. Na domácím trhu existuje několik značek, které už podobné směsi v nabídce mají, převážně jde ale vždy o kombinaci takzvaných zelených potravin, jako jsou řasy spirulina a chlorella nebo zelený ječmen. Někteří výrobci pak přidávají i ovocné extrakty, enzymy či dokonce houby. Zelený prášek Madmonq má ale přidanou hodnotu díky bio kvalitě ingrediencí a také tomu, že navíc obsahuje i prebiotika.

A zdá se, že na to zákazníci slyší. „Novinka v našem portfoliu se okamžitě stala druhým nejprodávanějším artiklem – hned za boostovacími tabletkami, které nadále zůstávají naším stěžejním produktem. Dá se tedy říci, že v prodejích postupujeme dle našich stanovených plánů,“ říká Petr Andrýsek, spoluzakladatel Madmonq.

Co všechno se teda v jedné porci Greens nachází? Ze zelených potravin spirulina, zelený ječmen, chlorella a pšeničná tráva, ze zeleniny je zastoupena brokolice a její klíčky, zelená paprika, kadeřávek, chřest, růžičková kapusta, mrkev, květák, okurka, česnek, cibule, petržel, dýně, červená řepa, rajče a špenát a navrch zázvor. Z ovoce pak borůvky, bobule acai, brusinky, jablka, třešně, citrusy, hrozny, švestky, maliny a jahody.

K tomu celá řada vitaminů a minerálů, od áčka přes vitaminy skupiny B až po jód či železo – ty v každé porci oscilují mezi 20 až 36 procenty doporučené denní dávky. A celý mix zakončují trávicí enzymy a prebiotika, které mají nejen nakopnout zažívání, ale také si dobře rozumí se vším tím obsaženým ovocem a zeleninou, takže díky nim působí ještě o něco efektivněji. Látky obsažené v ovoci a zelenině totiž bakteriím slouží jako ideální potrava. K tomu navíc řepkový olej, aby se dobře vstřebaly živiny, které se nerozpustí ve vodě.

Madmonq doporučuje směs rozmíchat ve 200 mililitrech vody. Rozhodně nepoužívejte menší množství, jelikož chuť je potom skutečně zahlcující. Co by jeden čekal, když je v jednom pytlíku tolik ingrediencí. Po smíchání s vodou vznikne poněkud strašidelně barevný, tmavě zelený nápoj, který má ale i přes své vzezření příjemně voňavou, ovocnou vůni. Ovoce se pak odráží i v chuti, alespoň tedy při prvních doušcích. Později se ale začnou ozývat i další ingredience a nápoj chutná spíše zeleninově.

Nutno podotknout, že i přes obsah poměrně „čpavých“ typů zeleniny, jako je brokolice, květák, česnek nebo cibule, po nich není v nápoji ani stopa. Chuť ale úplně příjemná není a je potřeba si na ni pár dní zvykat, což se ne všem testujícím členům v redakci podařilo. Holt příslib lepšího jídelníčku pro ně nejspíš nebyl takovou motivací.

Mnohem lépe ale výsledný mok chutná, když se smíchá třeba s pomerančovým džusem. Jen v ten moment přijdete o benefit „bez cukru“. Přesto má nápoj poměrně výrazně sladkou chuť, za což vděčí kombinaci stévie a sukralózy. Umělá sladidla jsou dlouhodobě na pranýři, takže právě sukralóza může být pro některé potenciální uživatele překážkou. Výsledky dosavadních studií jdou mnohdy proti sobě, shoda ale panuje spíše v tom, že je sukralóza bezpečné sladidlo.

greens-2

Foto: Madmonq

Greens je potřeba rozmíchat ve 200 mililitrech vody

U chuti, která ne každému sedne, se dají přivřít oči vzhledem k tomu, že prášek obsahuje 62 ingrediencí. Umíchat ho tak, aby chutnal jako jahodový milkshake, je jednoduše bez zapojení chemie zhola nemožné. „Vyladění poměrů surovin tak, aby fungovaly co nejlépe, nebylo vůbec jednoduché. Ještě složitější ale bylo najít spolehlivého dodavatele, který zajistí ty nejkvalitnější suroviny splňující potřebné certifikace. Nechtěli jsme ale ustupovat z našich vysokých nároků, a tak jsme raději uvedení Greens o dva měsíce odložili a počkali, než nám správně uschnuly extrakty z okurky a chřestu,“ dodává Noga.

Madmonqu se díky Greens nyní ve větší míře otevírají i zahraniční trhy. S tabletkami pro gamery se startupu podařilo dostat již na trhy Francie, Beneluxu, Spojeného království a také do severských zemí. Trh se zelenými potravinami je ale přece jen trochu jiná liga. Dlouhodobě roste dvouciferným tempem a jeho velikost byla vloni odhadnutá na 330 milionů dolarů. Madmonq tak práškový doplněk rovnou uvedl i v dalších zemích s důrazem na západní Evropu.

„Dlouhodobě sledujeme celosvětové trendy a potřeby nejen gamerů, ale všech, kteří tráví čím dál více času za monitorem a aktivně se zajímají o své zdraví. Proto uvádíme Greens i na dalších evropských trzích a očekáváme velký zájem především v zemích jako Francie a Velká Británie. S přidáním Greens do našeho portfolia chceme zároveň profilovat naši značku více směrem do zdraví a přiblížit se tak naší dlouhodobé misi vybudovat globální brand, který řeší zdraví v gamingu,” uzavírá Michal Noga.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina