Žijte pravidelností! A pak se klidně nechte ráno probouzet spontánně, doporučuje Hynek Medřický

Svou práci zasvětil světlu, svou pozici pojmenoval světelný expert a vlastní denní rytmus světlem řídí. A vlastně někdy řídí i světlo.

hynek medřický

Foto: Archiv Hynka Medřického

Hynek Medřický, světelný expert

Světlem žije. Jeho prací se stalo o něm mluvit, upozorňovat na jeho vliv a sestavovat zdroje osvětlení tak, aby to pro člověka dávalo smysl. Nakonec z toho vzešla pozice, o které jste asi nikde jinde neslyšeli – Hynek Medřický je totiž světelný expert. Odborník, který vám z hlavy odrecituje řadu vědeckých studií o tom, jak na výkonnost i spánek člověka působí to, v jak osvětleném prostředí se pohybuje.

V rukávu má Hynek Medřický další hromadu návodů a doporučení, co dělat, abyste se dobře vyspali. Sám je samozřejmě plní, zdůrazňuje. A to s jednoznačným zájmem. „Protože chci být zdravý až do smrti, tak vím, že mě k tomu dovede jedině kvalitní a ničím nerušený spánek,“ vysvětluje. Pozvali jsme ho proto na konferenci, kde spánek probereme ve všech jeho polohách a možnostech.

Během večera si se třemi zajímavými hosty řekneme, co jej ovlivňuje. Jak dlouho vlastně spát chceme. A jestli jde spánek nějak hacknout. A nebo úplně naopak – jestli třeba můžeme spánkem hacknout náš výkon. Medřický vidí potenciál světla mimo jiné jako další klíčovou příležitost, kterou lze naše tělo, mysl a naladění ovlivňovat a řídit.

Kromě zmíněného je Medřický i ochránce přírody (což se mimo jiné velmi úzce propojuje s jeho bojem proti nepřirozeně bílému světlu) a vynálezce. Z jeho dílny pochází prokognitivní osvětlení, v jehož popisku stojí, že dokáže přes den stimulovat organismus k aktivitě a večer zase nastartovat regenerační a imunitní procesy, a biodynamická žárovka, která dokáže člověku před spaním pomoct navodit klidový režim.

Na světlo umí pohlédnout z mnoha stran – a dokáže to mimo jiné už v pondělí na naší akci. Jako její ochutnávku jsme s ním připravili pár důležitých rad. Jak tedy vidí spánek Hynek Medřický, světelný expert, a co dělá pro to, aby spánek správně fungoval i pro něj?

***

Mrkněte na akci CzechCrunch Offlajn: Jak dobře spát? Návod na lepší a výkonnější den. Můžeme se zbavit dlouhého usínání? Nebo si spánek smysluplně zkrátit? Měli bychom vlastně chtít se zbavit hodin, během kterých spíme? Přijďte si poslechnout návod na to, co spánek všechno ovlivňuje, a naučit se, jak spát lépe. Vytěžte ze své dřímoty maximum.

***

Co dělám jako první věc po probuzení?
Lehnu si na magnety, po nich se hned cítím líp. A pak si jdu zacvičit. Nakonec se nasnídám.

Co dělám jako poslední věc před usnutím?
Čistím si zuby u oranžové žárovky Vitae.

Kolik hodin denně spím? Spím tak pravidelně?
Osm hodin. A ano, naprosto pravidelně. Když mě neprobudí klimatizace od sousedů. Ale to se vyřeší, 28. se stěhuji, abych se pořádně vyspal. Z původního bytu jsem se odstěhoval, protože mě budili sousedi nad námi dupáním. Teď jsem si ten byt pronajal po nich a vracím se.

Spí moje rodina stejně, nebo se někde v tomto smyslu míjíme?
Manželka spí stejně jako já a když jde se psem těsně před spaním, tak nosí oranžové brýle. A ty z mých dětí, které s námi ještě bydlí, spí také tak jako my – pravidelně osm hodin každou noc.

Jaké jsou tři věci, které doporučuji pro lepší spánek?
Pravidelnost, pravidelnost, pravidelnost. To je úplně nejzásadnější. To znamená vždycky usínat přibližně ve stejnou dobu. A nechat se ráno probouzet spontánně. Nepoužívat večer krátké (modré) a střední (zelené) vlnové délky, ani v teple bílém světle. Co používat, to už je na dlouho, ale co ne, to je snadné.

Iva Brejlová

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.