Známý DJ Marshmello vyprodává koncerty i ve hře Fortnite. Na jeho show přišly desítky milionů hráčů

Filip HouskaFilip Houska

marshmello-fortnite
0Zobrazit komentáře

Ještě zhruba před deseti lety platilo, že pokud chtěl být hudebník známý mezi širokou globální veřejností, musel se svými koncerty obrážet co nejvíce míst. Jakmile se však vyrojily internetové platformy typu YouTube a další, zejména streamovací služby, tato rovnice postupně přestávala ztrácet na významu. Dnes už fanoušci nepotřebují cestovat proto, aby svého oblíbeného umělce viděli naživo, ale mohou si pustit přímý přenos z koncertu i na svých telefonech. Na povrch se dost možná dere ale i jiný trend, a to sledování koncertů přímo v online hrách.

Právě o tuto unikátní záležitost se nově postaral DJ a hudební producent Christopher Comstock, kterého celý svět zná spíš pod uměleckým pseudonymem Marshmello. Tento 26letý mladík z americké Philadelphie, stojící za platinovými hity jako Alone nebo Wolves se Selenou Gomez, uspořádal živý virtuální koncert přímo ve Fortnite, jedné z nejskloňovanějších her posledního roku s více jak 125 miliony aktivních hráčů, která loni hernímu studiu Epic Games vynesla 2,4 miliardy dolarů.

marshmello-fortnite-1

Herní mapa Pleasant Park se proměnila v taneční parket

Vzhledem k tomu, že se na této události podílela dvě vysoce respektovaná jména ve svých oborech (Marshmello za elektronickou hudbu a vývojářské studio Epic Games za Fortnite), dalo se čekat, že půjde o atraktivní show. A také že šlo. Okolo sobotní druhé odpolední východoamerického času byli všichni aktivní hráči teleportování před virtuální stage, na které za svým mixážním pultem stála herní variace chlápka v bílém kostýmu s ikonickou helmou. Marshmello právě promlouval k davu.

MARSHMELLO

Christopher Comstock alias Marshmello

Dav čítal přibližně 60 hráčů, což bylo maximum, co Epic Games naráz povolilo. Pomyslných vstupenek se však prodalo mnohonásobně více – digitální Marshmello totiž převzal kontrolu nad tisíci individuálními „zápasy“, v nichž tradiční mapu Pleasant Park, kde se standardně konají bitvy v rámci módu Battle Royale, proměnil na místo, které mělo poznat největší hity tohoto umělce přímo ve virtuálním světě Fortnite. Pak se čekalo jen na potřebný drop, jenž by celou koncertní akci zahájil.

Spolu s „odbouchnutím“ megahitu Alone, který byl doprovázen ohni v koordinaci s barevnými světly a tancujícími hologramy herních postav, se rozvířil i dav. Přítomní dávali své nadšení z hudby najevo všemožným skákáním, specifickými tanečními pohyby, které jsou známé z oslav nad vyhraným zápasem, a zkrátka vším, co jim jen hra umožňuje. Celá párty, kterou Marshmello korigoval svým desetiminutovým minisetem, se navíc obešla bez zranění, jelikož měli hráči deaktivovány jakékoliv zbraně.

Po skončení hudební show se pak vše vrátilo do starých kolejí a z Pleasant Parku se opět stalo bitevní pole. Záznam je však k dispozici na YouTube (viz výše) a v audio podobě také na Apple Music, kde je ke streamování nabízen rozšířený set doplněný o další remixy. Nehledě na to, že na internetu lze najít nejrůznější videa, která jsou doplňována o bezprostřední pocity sledujících a samotných hráčů.

Opět skvělý marketing v podání Epic Games

Pokud měl tento virtuální koncert vedle netradiční zábavy ještě něco zdůraznit, byl to marketing, se kterým tvůrci Fortnite nakládají vskutku zajímavě. Celému představení totiž předcházelo několikadenní promo, jež mělo hráče přilákat nejen k účasti, ale také k nákupu tematických převleků, digitálních sběratelských předmětů a herních výzev. Ostatně takový reklamní postup aplikují Epic Games ve Fortnite poměrně často a hráči za limitované akce neváhají přes mikrotransakce utratit desítky až stovky dolarů.

Ač je tato událost v podobě virtuálního herního koncertu poměrně unikátní a velmi netradiční, něco podobného se již v minulosti uskutečnilo. Konkrétně šlo o britskou pop-rockovou kapelu Duran Duran, která uspořádala živou show ve hře Second Life v roce 2011.

Marshmello-Fortnite-Skin

Skin v podobě Marshmelloa, který byl ve hře nabízen k zakoupení

Foto: Marshmello/YouTube; Disney | ABC Television Group/Flickr

Zakladatel Socialsharks Petr Andrýsek jde do herního světa. Do esportu investuje 8 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-andrysek-socialsharks

Foto: Socialsharks

Petr Andrýsek, majitel a zakladatel Socialsharks

0Zobrazit komentáře

Petr Andrýsek stojí za největší českou social media agenturou Socialsharks, ale v letošním roce se chystá vkročit do úplně nového světa. Andrýska upoutal herní průmysl a nově vznikající fenomén esportu, tedy profesionálního hraní videoher, do čehož chce třicetiletý podnikatel v roce 2019 vložit celkem 8 milionů korun.

Herní průmysl Petra Andrýska zajímá nejen v Česku na Slovensku, ale globálně, proto se nijak netají záměrem, že by chtěl v následujících letech vybudovat novou esports agenturu a dobýt s ní globální trh. Ostatně odpovídá tomu i počáteční investice, která je v esportu dosud největší v Česku. Celkem 8 milionů korun chce Andrýsek rozložit do několika souvisejících projektů.

„Cílem je ukázat a vysvětlit potenciál esportu českým a slovenským firmám, neboť nám v Česku díky neprofesionální scéně ujíždí vlak vůči Evropě a světu. Chceme být partnerem pro firmy, které chtějí proniknout do esport segmentu a jeho vysokopříjmové skupiny zákazníků. Kromě toho je naším cílem pomáhat vydavatelům a tvůrcům her,“ říká majitel a zakladatel Socialsharks Petr Andrýsek.

petr-andrysek-socialsharks21

Petr Andrýsek, majitel a zakladatel Socialsharks

Sám už do esportu proniká prostřednictvím projektu MADMONQ, což je doplněk stravy, který má přinést zdravější způsob života do esportu a pomoci hráčům zlepšovat se. Za projektem stojí Michal Noga a Petr Andrýsek mu nyní pomáhá rozvíjet marketing a letos se s MADMONQ chystají na americký trh, na což budou potřeba peníze. Další část investice půjde do startupu pro analýzu esportových zápasů za pomoci umělé inteligence a big data a také do vlastní agentury Socialsharks, která založí novou divizi zaměřenou právě na gaming a esports.

Větší trh než hudba a film dohromady

„Esport je pro Socialsharks zdrojem zajímavých inovací v oblasti influencerů, videa, produkce, sociálních sítí jako Reddit, Discord, Twitch a v budování komunit. Twitch a Facebook svádí bitvu o prvenství v live videích a hodně Youtuberů a tvůrců obsahu se přesouvá právě na Twitch díky lepší monetizaci obsahu. To vše nám napovídá, že jsme zvolili správný směr,“ vysvětluje Nikol Stolle, která social media agenturu řídí z pozice CEO.

Významné investici do videoher se nelze divit. Globální herní průmysl už totiž přerostl hudební a filmový průmysl dohromady a točí se v něm stále větší peníze. Je v loňském roce trh s digitálními hrami vyrostl na téměř 110 miliard dolarů a vedle fenoménu Fortnite, se kterým slaví masivní úspěch studio Epic Games, se právě stále více rozmáhá profesionální hraní, což dokazuje i populární Farming Simulator.

sparta-esports

MrRici je prvním profesionálem týmu Sparta eSports

V Česku si jednou ročně nějakou počítačovou hru zahraje skoro každý druhý. Za hráče se u nás považuje přes milion uživatelů s tím, že mezi esport komunitu patří skoro půl milionu uživatelů a diváků. Po vzoru amerických a některých evropských sportovních klubu si svůj esport tým pro hraní FIFA loni založila také pražská fotbalová Sparta.

Foto: Vojtěch Vlk/Economia, Socialsharks, AC Sparta Praha