Znáte padel? Za světovým fenoménem, který konkuruje tenisu a zbožňují ho i fotbalisté, stojí Mexičan

Hrají ho Messi, Neymar i Koller, ale fotbal to není. Raketový růst raketového sportu, který kombinuje prvky tenisu a squashe, hlásí i Česko.

David ZlomekDavid Zlomek

padel-mvp-x

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Depositphotos

Hráči padelu

0Zobrazit komentáře

Tenis měl dlouho neotřesitelnou pozici krále raketových sportů, ale na scéně se objevil soupeř, kterého se obává i Novak Djokovič, jeden z nejlepších hráčů historie. „Jestli něco neuděláme pro vývoj tenisu, všechny tenisové kurty se promění na padelové,“ varoval loni. Padel, svižná kombinace tenisu a squashe, si skutečně získává srdce hráčů po celém světě a Česko není výjimkou. Roste počet kurtů, přibývají kluby a zájem veřejnosti stoupá. Dokonce i v řadách top českých fotbalistů.

Historie padelu sahá do roku 1969, kdy si mexický obchodník Enrique Corcuera postavil na své zahradě zmenšený tenisový kurt. Kvůli omezenému prostoru musel improvizovat – obehnal hřiště plotem, aby míček neustále neodlétával, a místo raket použil dřevěné pálky, jaké vídal na plážích. Netušil, že právě položil základy sportu, který podle Mezinárodní padelové federace (IPF) dnes hraje kolem 30 milionů lidí.

Oproti klasickému tenisu je padel jednodušší na zvládnutí, rychlejší a více společenský. Hraje se převážně ve čtyřhře, na menším kurtu obehnaném stěnami, od kterých se míček může odrážet podobně jako při squashi. Rakety jsou menší a pevné, bez výpletu, což usnadňuje ovládání.

padel-koller

Foto: Instagram Jana Kollera

Velkým propagátorem padelu je bývalý fotbalista Jan Koller

Herní dynamika a menší fyzická náročnost oproti tenisu přitahují jak začínající sportovce, tak například i seniory, pro které je tradiční tenis už příliš náročný. A také bývalé profesionální sportovce z jiných odvětví, kteří hledají nové výzvy. V Česku je například velkou tváří padelu bývalý fotbalový útočník Jan Koller, historicky nejlepší střelec české reprezentace. Loni byl dokonce na mistrovství světa v padelu v kategorii veteránů.

Právě tato přístupnost je jedním z klíčových faktorů růstu padelu. Statistiky ukazují, že globální trh s padelovými kluby dosáhl v roce 2023 hodnoty 1,9 miliardy dolarů (přes 43 miliard korun). Zahrnuje výstavbu klubů, jejich provoz a poskytované služby. Podle analytických prognóz by měl do roku 2032 vzrůst na 5,8 miliardy dolarů (přes 133 miliard korun), což představuje nárůst o téměř 200 procent.

Také samotný počet kurtů se zvyšuje – podle loňské ročenky Mezinárodní padelové federace je na světě již 60 tisíc padelových kurtů, z toho přes 42 tisíc v Evropě. Ve srovnání s obdobím před třemi lety vzrostl počet kurtů celosvětově o 240 procent. Pokud bychom nepočítali Španělsko, kde se padel rozvíjí dlouhodobě a nyní je zde už přes 16 tisíc kurtů, tak by růst v ostatních evropských zemích byl dokonce šestinásobný.

Největší základnu má padel právě na Pyrenejském poloostrově, kde patří společně s fotbalem či basketbalem mezi nejpopulárnější sporty. Jen ve Španělsku hraje dle IPF tento sport 5,5 milionu lidí. I ve Spojených státech zažívá padel vzestup – zatímco v roce 2019 bylo v celé zemi méně než dvacet kurtů, v minulém roce se počet vyhoupl přes 450.

Česká republika sice zatím není padelovou velmocí, ale trend je jasný. První padelový klub vznikl na Písečné v Praze a od té doby jejich počet stoupá. „Z nula kurtů v sezoně 2015/16 máme dneska skoro sedmdesát kurtů napříč celou republikou,“ říká Milan Prokš, který do konce loňského roku vedl Českou padelovou federaci.

Odráží se to i na počtu hráčů. Portál Statista uvádí, že padel u nás dle IPF zatím hraje přibližně 10 tisíc lidí. „Přesná čísla nemám, asi bych byl trochu střízlivější,“ upřesňuje Prokš. „Ale faktem je, že špičkově se padelu v Česku věnuje několik stovek lidí. Co se hobby hráčů týče, v Praze je jedenáct kurtů v hale a další, které mají nafukovací halu. A přes zimu je skoro nemožné najít třeba na druhý den volný termín na hraní.“

A vyhlídky jsou podle něj také růžové: „Hodně to poroste, v dohledné době klidně na třicet nebo čtyřicet tisíc hráčů. Nejvíce bude záležet na tom, kolik kurtů se postaví, ale tohle číslo může v pěti letech vyrůst klidně na tisíc,“ míní Milan Prokš.

Padel je navíc i ekonomicky výhodný. Na prostor jednoho tenisového kurtu lze umístit tři padelové, což činí sport atraktivním pro provozovatele sportovních zařízení. „Jeden kurt pronajmete v Praze na hodinu i za 600 korun. Pro kluby je to pak jednoduchá matematika, ekonomicky to vychází skvěle,“ přitakává Prokš, přičemž náklady na vybudování jednoho kurtu činí zhruba 800 tisíc až 1,2 milionu korun.

Zajímavý je i příklad z Německa, který přinesl server Deutsche Welle. Klub v Niederwalgernu, který se dříve věnoval výhradně tenisu, čelil klesajícímu počtu členů a nedařilo se mu lákat mladší hráče. Tradiční tenis už nepřinášel dostatečný zisk, a tak se vedení rozhodlo investovat do stavby dvou nových kurtů na padel. I když to znamenalo velké finanční riziko, díky sponzorům či zvýšení členských příspěvků se jim podařilo investici pokrýt.

Bývalý tenista Rafael Nadal (vpravo) má vlastní padelovou akademii

Sázka na padel se navíc ukázala jako úspěšná. Klub nejen že přežil, ale během dvou let zaznamenal třicetiprocentní nárůst počtu členů, přičemž polovina z nich přešla z tenisu. Právě o tom hovořil Novak Djokovič. „Tenis je velmi globální sport a milují ho miliony dětí, které berou do ruky raketu a chtějí hrát, ale my jim to neumožňujeme. Neděláme ho dostupný,“ řekl loni srbský tenista. „Tenis je král všech raketových sportů, to je pravda. Ale na klubové úrovni je tenis ohrožen. Pokud s tím globálně něco neuděláme, padel přemění všechny tenisové kluby na padel, protože je to prostě ekonomicky výhodnější.“

Padel není jen rekreační zábavou, ale má i rozšiřující se profesionální scénu. Nejlepšími hráči světa jsou momentálně Španěl Arturo Coello a Argentinec Agustin Tapia. Sport si buduje vlastní prestižní turnajové série. Spekuluje se také o jeho zařazení na olympijské hry – do programu loňské Paříže ani Los Angeles za tři roky se sice ještě nedostal, ale na hrách v Brisbane v roce 2032 by to už mohlo být reálné.

A co Česko? „Veteráni se nám v minulém roce kvalifikovali na mistrovství světa, mládež zase hrála na kontinentálním šampionátu,“ vyjmenovává Prokš. Atraktivní sport navíc přitahuje nejen širokou veřejnost, ale i sportovní profesionály. Hrají ho fotbalisté Lionel Messi nebo Neymar či jedni z nejlepších tenistů historie v čele s Rafaelem Nadalem, Serenou Williamsovou či Andym Murraym.

„Nadal už dokonce má ve své akademii půlku kurtů na tenis a půlku na padel,“ vypichuje Milan Prokš. A takový Zlatan Ibrahimović dokonce ve Švédsku buduje síť padelových center pod značkou Padel Zenter. „My trenéři to hrajeme ve volném čase prakticky pořád. Milujeme to,“ řekl i Jürgen Klopp, jeden z nejlepších fotbalových trenérů posledních let.

Formule 1 boří hranice sportu. Láká luxusní značky, má vlastní seriál a mezi fanoušky jí přibývají ženy

Seriál Drive to Survive, spolupráce s Louisem Vuittonem, rozmáchlé koncerty... Z Formule 1 se stává fenomén, který generuje miliardy dolarů.

f1-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Netflix

Fenomén F1

0Zobrazit komentáře

Formule 1 už dávno není záležitostí jen pro nadšence motorsportu – stal se z ní globální fenomén s popkulturním přesahem, kterému fandí stovky milionů lidí. Živým důkazem může být Lewis Hamilton, který v poslední době vzbudil rozruch ve sportovním i mediálním světě. Mohl za to jeho nedávný přestup z Mercedesu do Ferrari, ale taky fakt, že britský pilot začal spolupracovat s populární módní značkou Lululemon. A začátkem března se dokonce objevil na obálce časopisu Time. Chapadla Formule 1 ale sahají ještě dál a stále více baví i ženy, které už nyní tvoří dvě pětiny fanoušků.

Že je popularita královny motorsportu na vzestupu, dokazuje i nedávná premiéra monopostů pro sezónu 2025. Týmy během společného večera v londýnské O2 Areně ukázaly především své nové vozy, ale akce se snažila překračovat hranice sportu, a tak její součástí byly třeba i koncerty zpěváka Machine Gun Kellyho nebo kapely Take That. Celá událost připomínala něco mezi uvedením hollywoodského blockbusteru a poločasem Super Bowlu, dosud přitom stáje odhalovaly monoposty na soukromých akcích.

Ačkoliv má teď F1 jen na Instagramu téměř 33 milionů sledujících, za jejím vzestupem se skrývá víc než pouhá přitažlivost sportu pro uživatele sociálních sítí. Jestli je totiž jedno slovo, které Formuli 1 vystihuje, budou to hned po rychlosti bezesporu peníze. Ty se kolem ní točí ve vysokých částkách – třeba hodnota průměrného sponzorského kontraktu týmu dosahovala loni více než 5 milionů dolarů (v přepočtu 115 milionů korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zvučná jména pilotů sice táhnou, ale jsou to často právě sponzoři, kdo do určité míry přitahuje nové fanoušky. Přitom i samotné sponzorství se proměnilo. Zatímco v dřívějších letech dominovaly reklamním plochám na vozech a okruzích automobilové nebo petrochemické společnosti, dnes je převálcovaly technologické giganty, kryptoměnové platformy či luxusní značky.

Kromě letecké společnosti Qatar Airways, kryptoměnové burzy Bybit nebo luxusní kosmetiky Charlotte Tilbury se tak ve Formuli 1 začaly více angažovat třeba značky Adidas nebo Louis Vuitton. Ten má sice v motorsportu dlouhou tradici, ale letos se jeho logo objeví i na pneumatikách monopostů.

Že za vzestupem F1 částečně stojí právě komerční partnerství se značkami, které mají přesah k obyčejným divákům, dokazuje i studie agentury Nielsen Sports. Podle ní se globální fanouškovská základna tohoto sportu mezi lety 2021 a 2024 rozrostla o 5,7 procenta na 750 milionů lidí. Jsou to přitom ženy ve věku 16 až 24 let, které tvoří nejrychleji se zvětšující demografickou skupinu v celkovém publiku. To ostatně už podle analytiků z 41 procent tvoří ženy.

Velký vliv má i netflixový dokumentární seriál Drive to Survive (v češtině Formule 1: Touha po vítězství), jehož sedmá série vyšla tento pátek. Už od svého debutu v roce 2019 přitom přesahuje formulový svět. Dramatizuje zákulisí sportu, odhaluje osobnosti jezdců i strategické hry týmových manažerů a vykresluje napětí v soubojích o podia a sponzory.

Možná i díky svému dramatickému náboji, kterým připomíná jakousi reality show, se stalo Drive to Survive oblíbeným u široké veřejnosti. Zmíněná studie analytiků z Nielsen Sports ukazuje, že Formuli 1 začalo díky seriálu sledovat až 35 procent diváků, přičemž se z většiny jednalo právě o ženy.

Laura Müller

Přečtěte si takéFormule 1 má vůbec první závodní inženýrku, působí v HaasuTypická Němka, co miluje Schumachera. F1 má vůbec první závodní inženýrku, působí ve stáji Haas

Přesto Formule 1 stále čeká na první ženskou jezdkyni v moderní éře. Tou poslední, která se objevila na startovní listině, byla Lella Lombardi v roce 1976. I proto byla před dvěma lety založena F1 Academy, iniciativa zaměřená na podporu mladých talentovaných žen ve světě motorsportu. Vede ji příhodně Susie Wolff, popularizátorka sportu a manželka Toto Wolffa, šéfa týmu Mercedesu.

Žen je ale ve Formuli 1 pořád obecně málo. Podle průzkumu stanice ESPN z roku 2021 tvořily sice 38 procent z tehdejších 569 zaměstnanců a zaměstnankyň vedení právě ženy, v jednotlivých týmech bylo ale jejich zastoupení výrazně nižší. To se však postupně mění.

Ve stáji Red Bullu působí v současnosti třeba Hannah Schmitz, a to rovnou jako hlavní strategická inženýrka. Laura Müller se zase začátkem roku stala historicky první závodní inženýrkou ve Formuli 1 a ve stáji Haasu bude spolupracovat s pilotem Estebanem Oconem.

Díky tomu všemu přitahuje dnes Formule 1 zájem rekordního počtu lidí – v sezóně 2023 se přišlo podívat jen na okruhy přes 6 milionů fanoušků. Největší příjmy pak vygenerovala Velká cena Las Vegas, která dosáhla téměř hranice miliardy dolarů.