Zoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe
Český módní e-shop Zoot se na zahraniční expanzi už jednou spálil. Od té doby ale uplynulo mnoho vody, firma se po svém loňském ozdravení spojila s konkurenčním a dlouhodobě ziskovým Differentem a začlenila do nové samostatné společnosti Company New, kterou řídí zakladatel Differentu Milan Polák. Ten loni ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch přiznal, že Zoot měl velké oči a spadl na hubu, ale teď chce opět začít růst a znovu i za hranicemi.
Jednoznačným cílem pro letošní rok je podle Poláka v případě Zootu začít vydělávat peníze. Čísla za rok 2020 zatím známa nejsou, ale Polák v prosinci odhadoval tržby kolem 550 milionů korun. Aby se dokázal letos dostat do černých čísel, tak jeden z největších módních e-commerce hráčů na českém trhu postupně zavřel všechny své výdejny radosti a teď hlásí, že je připraven naplno šlápnout do dlouho plánované zahraniční expanze.
Zoot vstupuje hned na tři evropské trhy najednou. Nově otevírá Chorvatsko a Slovinsko, zároveň se po letech vrací do Rumunska, kam už poprvé expandoval v roce 2015, ale tehdy to příliš nevyšlo. Po otevření tří vlastních výdejen radosti a vyšších desítek milionů investovaných do marketingu se o tři roky později z rumunského trhu stáhl a vrátil se do Česka. Při expanzi bude tentokrát Zoot využívat synergií v rámci mateřské Company New.
Jeho sesterský Different totiž působí již v osmi zemích Evropy, přičemž ze zahraniční mu plyne sedmdesát procent celkového obratu, takže má s expanzí značné zkušenosti. „Obrovskou výhodou pro nás bylo, že jsme měli už prošlapanou cestu ze strany Differentu. Máme i kompletně vybudovaný zákaznický servis, který ještě nebyl plně vytěžen Differentem, a tak Zoot začne využívat i tyto služby,“ říká Polák.
Zoot tak během vstupu na nové trhy využívá technické řešení Differentu, který už má kompletně přeložené weby, průchody košíkem, nasazené dopravce, platební metody, věrnostní program i podporu pro marketingové aktivity. Expanzní proces tak firmě trval dva měsíce včetně redesignu webů.
„Celým procesem expanze vlastně ukazujeme, že se nám podařilo dvě společnosti v rámci Company New propojit ve vcelku rychlém čase,“ doplňuje šéf dvou módních e-shopů s tím, že Zoot chce na třech nových trzích do konce roku dosáhnout na obrat ve výši 85 milionů korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsExpanzi má módní e-shop rozdělenou do tří fází. První začíná vstupní komunikací o šíři sortimentu (460 tisíc kusů zboží skladem od 200 značek), další pak naváže na performance marketing a branding. Ve třetí fázi se pak Zoot zaměří na – dle vlastního vyjádření – svou hlavní konkurenční výhodu, tedy síť Výdejen radosti a možnost zkoušení oblečení při vyzvednutí.
„Lidé nechtějí nosit módní kousky domů, zkoušet před zrcadlem a pak se vracet na poštu s tím, co jim nesedí. Naše síť Výdejen radosti, kterých v Česku máme 120 a dále je rozšiřujeme, jim umožňuje si vše vyzkoušet rovnou na místě a my věříme, že tahle služba se zákazníkům bude líbit i v dalších zemích Evropy,“ popisuje Polák.
Konec vlastních výdejen v Česku
Tím se pětatřicetiletý rodák z Plzně dotýká jedné z dalších zásadních novinek Zootu na tuzemském trhu. Módní e-shop totiž definitivně zavřel všechny vlastní pobočky/výdejny, kterých měl původně přes dvacet. Jelikož si na sebe samostatné Výdejny radosti jen stěží vydělávaly, Zoot je postupně zavíral a některé pak kombinoval i s prodejem zboží na místě, ale nakonec od nich zcela upouští.
Vlastní výdejny nově ve velkém nahrazuje spolupracujícími obchody, kam si může zákazník objednat a dojít vyzkoušet oblečení úplně stejně. Zatím jich má v Česku zmiňovaných 120 a do konce roku by jich měly přibýt další desítky. Aby byla zkušenost stejná jako u jeho původních výdejen, navazuje Zoot spolupráci s kamennými obchody disponujícími zkušebními kabinkami.
Jako jeden z hlavních argumentů pro uzavření vlastních výdejen Zoot zmiňuje náklady, zejména ve spojení s náročným systémem vratek. Ty se i díky pandemií koronaviru a změnám v nákupním chováním lidí loni podařilo snížit ze 70 procent na 50 procent, letos by se měli dostat na 35 procent. To je pro e-shop dobrá zpráva, někteří zákazníci si totiž v extrémních případech pod vidinou doručení zdarma bez placení předem objednávali zboží i za 600 tisíc korun, ale nakoupili jen za 20 tisíc.
„Díky tomu jsme si spočítali, že 20 procent celých zásob máme neustále na cestě mezi naším skladem a Výdejnami radosti, což chceme změnit, protože jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. Budeme tak odpovědné zákazníky motivovat různými odměnami a VIP službami a věříme, že tak vratku dokážeme dostat na úroveň, která je rozumná pro zákazníka, pro nás i pro naši planetu,“ doplňuje Polák.