Zoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Peter BrejčákPeter Brejčák

milan-polak-zoot2-min

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Český módní e-shop Zoot se na zahraniční expanzi už jednou spálil. Od té doby ale uplynulo mnoho vody, firma se po svém loňském ozdravení spojila s konkurenčním a dlouhodobě ziskovým Differentem a začlenila do nové samostatné společnosti Company New, kterou řídí zakladatel Differentu Milan Polák. Ten loni ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch přiznal, že Zoot měl velké oči a spadl na hubu, ale teď chce opět začít růst a znovu i za hranicemi.

Jednoznačným cílem pro letošní rok je podle Poláka v případě Zootu začít vydělávat peníze. Čísla za rok 2020 zatím známa nejsou, ale Polák v prosinci odhadoval tržby kolem 550 milionů korun. Aby se dokázal letos dostat do černých čísel, tak jeden z největších módních e-commerce hráčů na českém trhu postupně zavřel všechny své výdejny radosti a teď hlásí, že je připraven naplno šlápnout do dlouho plánované zahraniční expanze.

Zoot vstupuje hned na tři evropské trhy najednou. Nově otevírá Chorvatsko a Slovinsko, zároveň se po letech vrací do Rumunska, kam už poprvé expandoval v roce 2015, ale tehdy to příliš nevyšlo. Po otevření tří vlastních výdejen radosti a vyšších desítek milionů investovaných do marketingu se o tři roky později z rumunského trhu stáhl a vrátil se do Česka. Při expanzi bude tentokrát Zoot využívat synergií v rámci mateřské Company New.

Jeho sesterský Different totiž působí již v osmi zemích Evropy, přičemž ze zahraniční mu plyne sedmdesát procent celkového obratu, takže má s expanzí značné zkušenosti. „Obrovskou výhodou pro nás bylo, že jsme měli už prošlapanou cestu ze strany Differentu. Máme i kompletně vybudovaný zákaznický servis, který ještě nebyl plně vytěžen Differentem, a tak Zoot začne využívat i tyto služby,“ říká Polák.

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Zoot tak během vstupu na nové trhy využívá technické řešení Differentu, který už má kompletně přeložené weby, průchody košíkem, nasazené dopravce, platební metody, věrnostní program i podporu pro marketingové aktivity. Expanzní proces tak firmě trval dva měsíce včetně redesignu webů.

„Celým procesem expanze vlastně ukazujeme, že se nám podařilo dvě společnosti v rámci Company New propojit ve vcelku rychlém čase,“ doplňuje šéf dvou módních e-shopů s tím, že Zoot chce na třech nových trzích do konce roku dosáhnout na obrat ve výši 85 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanzi má módní e-shop rozdělenou do tří fází. První začíná vstupní komunikací o šíři sortimentu (460 tisíc kusů zboží skladem od 200 značek), další pak naváže na performance marketing a branding. Ve třetí fázi se pak Zoot zaměří na – dle vlastního vyjádření – svou hlavní konkurenční výhodu, tedy síť Výdejen radosti a možnost zkoušení oblečení při vyzvednutí.

„Lidé nechtějí nosit módní kousky domů, zkoušet před zrcadlem a pak se vracet na poštu s tím, co jim nesedí. Naše síť Výdejen radosti, kterých v Česku máme 120 a dále je rozšiřujeme, jim umožňuje si vše vyzkoušet rovnou na místě a my věříme, že tahle služba se zákazníkům bude líbit i v dalších zemích Evropy,“ popisuje Polák.

Konec vlastních výdejen v Česku

Tím se pětatřicetiletý rodák z Plzně dotýká jedné z dalších zásadních novinek Zootu na tuzemském trhu. Módní e-shop totiž definitivně zavřel všechny vlastní pobočky/výdejny, kterých měl původně přes dvacet. Jelikož si na sebe samostatné Výdejny radosti jen stěží vydělávaly, Zoot je postupně zavíral a některé pak kombinoval i s prodejem zboží na místě, ale nakonec od nich zcela upouští.

Vlastní výdejny nově ve velkém nahrazuje spolupracujícími obchody, kam si může zákazník objednat a dojít vyzkoušet oblečení úplně stejně. Zatím jich má v Česku zmiňovaných 120 a do konce roku by jich měly přibýt další desítky. Aby byla zkušenost stejná jako u jeho původních výdejen, navazuje Zoot spolupráci s kamennými obchody disponujícími zkušebními kabinkami.

zoot-krabice

Foto: Zoot

Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení

Jako jeden z hlavních argumentů pro uzavření vlastních výdejen Zoot zmiňuje náklady, zejména ve spojení s náročným systémem vratek. Ty se i díky pandemií koronaviru a změnám v nákupním chováním lidí loni podařilo snížit ze 70 procent na 50 procent, letos by se měli dostat na 35 procent. To je pro e-shop dobrá zpráva, někteří zákazníci si totiž v extrémních případech pod vidinou doručení zdarma bez placení předem objednávali zboží i za 600 tisíc korun, ale nakoupili jen za 20 tisíc.

„Díky tomu jsme si spočítali, že 20 procent celých zásob máme neustále na cestě mezi naším skladem a Výdejnami radosti, což chceme změnit, protože jedna z hodnot naší společnosti je udržitelnost. Budeme tak odpovědné zákazníky motivovat různými odměnami a VIP službami a věříme, že tak vratku dokážeme dostat na úroveň, která je rozumná pro zákazníka, pro nás i pro naši planetu,“ doplňuje Polák.

Dlouhodobě realitky kritizují, teď jednu kupují. Bezrealitky za desítky milionů korun získaly polovinu Maxima Reality

Peter BrejčákPeter Brejčák

bzr_hendrik_meyer_ceo_bezrealitky_vladimir_zuzak_ceo_maxima_ii-min

Foto: Bezrealitky

Šéf Bezrealitky Hendrik Meyer a Vladimír Zuzak, ředitel Maxima Reality

0Zobrazit komentáře

Tuzemská online platforma Bezrealitky si na trhu vybudovala pozici jedničky a svou image zejména na tom, že při prodeji nebo pronajímání nemovitostí nemusí vlastník ani zákazník komunikovat s realitní kanceláří a platit provize. Makléři totiž často neměli zrovna nejlepší pověst a portál se tak snažil přinést do procesů větší transparentnost.

Loni na podzim se Bezrealitky rozhodly přizpůsobit novému zákonu o realitním zprostředkování, který narovnával některá pravidla trhu s cílem jej pročistit o nekalé praktiky a zástupce kazící pověst celému realitnímu segmentu. Šéf portálu Hendrik Meyer přitom v loňském říjnu mluvil o tom, že se novým zákonem pro Bezrealitky nic nemění a že určitě neplánují využívat realitní makléře.

O pár měsíců později už je ale situace jiná a Bezrealitky se ozývají s neočekávanou novinkou. Majetkově vstupují do společnosti Maxima Reality, v níž nově vlastní padesát procent. Podle informací CzechCrunche se transakce pohybovala v řádu středních desítek milionů korun a Bezrealitky si na ní dokázaly dle svého vyjádření vydělat samy díky dlouhodobé ziskovosti.

Maxima Reality za loňský rok prodala nemovitosti v celkové hodnotě přibližně 2 miliardy korun a její obraty se pohybovaly na úrovni 71 milionů korun. Bezrealitky, jenž v loňském roce změnily majitele a v tržbách vyrostly o čtvrtinu na 50 milionů korun, si dlouhá léta budovaly image jako hráč trhu, který nechce mít nikdy nic společného s realitními makléři. Teď tedy otvírá svou novou historickou kapitolu.

Prodej a nákup nemovitostí na klíč

Hendrik Meyer však upozorňuje, že nová synergie nebude zasahovat do aktuální podoby portálu, který bude i nadále fungovat pro prodej a pronájem bez provize a zůstane realitním kancelářím a makléřům uzavřen. Cílem velkého dealu s Maximou je nabídnout na českém trhu novou službu pro zákazníky, kteří si na prodej nemovitosti svépomocí netroufnou, nemají čas anebo s procesem potřebují pomoci.

Nová služba s názvem Komfort zájemcům umožní zajistit prodej nebo nákup nemovitosti zcela na klíč, o což se postarají právě zaměstnanci Maxima Reality jako specialisté pro jednotlivé kroky – od asistence při prohlídkách, předvýběru zájemců, technické kontrole nemovitosti přes homestaging a focení až po právní služby.

bzr_hendrik_meyer_ceo_bezrealitky_vladimir_zuzak_ceo_maxima-min

Foto: Bezrealitky

Vladimír Zuzak, ředitel Maxima Reality a Hendrik Meyer, ředitel Bezrealitky

Velkou přidanou hodnotou se podle Bezrealitky stanou jejich spoluinvestice do nemovitostí před prodejem, od nichž si firma slibuje navýšení tržní hodnoty nemovitosti. Právě díky tomuto navýšení prodejní ceny portál deklaruje, že si na sebe v rámci partnerské spolupráce vydělá sám a majitel nemovitosti za službu Komfort nebude nic platit.

Zjednodušeně řečeno si Bezrealitky věří natolik, že když spoluinvestují do dané nemovitosti, dokáží zvýšit její cenu a díky tomu zaplatí všechny poplatky za zmiňované specialisty. Oproti klasickým provizím, které vlastník nemovitosti platí makléři většinou v řádu jednotek procent, jde na našem trhu o relativně netradiční model placení za zprostředkování a pomoc při prodeji bytů nebo domů – a právě na takovém modelu už několik let funguje Maxima.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bezrealitky tak svým klientům dávají na výběr z tří možností. Nemovitost mohou prodat svépomocí jako doposud, s pomocí specialistů, nebo ve formě rychlého odkupu nemovitosti přímo Bezrealitkami, které mají na tento způsob vyčleněnou jednu miliardu korun.

„Novou službu Komfort chceme nabízet co nejdříve po celé republice. Abychom dokázali odbavit všechny zájemce, potřebujeme v podstatě ihned desítky prověřených specialistů v jednotlivých krajích. To rozhodně nebylo v našich silách, proto jsme hledali a našli vhodného partnera,“ komentuje novinku Meyer.

bzr_hendrik_meyer_ceo-min

Foto: Bezrealitky

Hendrik Meyer, ředitel Bezrealitky

„Chceme však mít jistotu, že nová služba poskytne opravdu kvalitní servis, a to znamená mít nad ním i částečnou kontrolu. Umožní nám to nejen majetkový vstup, ale i má vlastní spoluúčast na správě společnosti Maxima z pozice jednatele,“ doplňuje šéf Bezrealitky s tím, že jen za letošní rok by chtěl portál s novou službou obsloužit alespoň tisícovku klientů.

Realitka, co není klasická realitka

Šéf Maxima Reality Vladimír Zuzák přitom věří, že v případě Bezrealitky jde o vhodné spojení, protože jeho firma také funguje jinak než většina jejích konkurentů na trhu. „Nejsme klasická realitka, děláme věci jinak, fungujeme jinak, snažíme se měnit pravidla prodeje a nákupu nemovitostí,“ popisuje.

Jako konkrétní příklad Zuzák zmiňuje, že v Maximě si makléři neshánějí zákazníky sami a nehlídají si výdělky na jednotlivých zakázkách pro sebe. Specialisté firmy se společně podílí na každé zakázce a na prodeji jedné nemovitosti se může účastnit i desítka různých lidí. Nejsou přitom placeni provizemi, ale standardním platem.

„Máme šanci realitkám na jejich vlastním poli ukázat, že to jde i jinak.“

Bezrealitky do budoucna slibují, že výše jmenovaní specialisté se do procesu prodeje nemovitosti zapojí pouze na výslovnou žádost prodávajícího, a věří, že na českém realitním trhu i tímto krokem přispějí k celkovému zlepšení podmínek realitních služeb.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

„Dlouhodobě jsme známí jako kritici kvality servisu realitních kanceláří a makléřů. Teď máme šanci na jejich vlastním poli ukázat, že to jde i jinak, co nejvýhodněji pro zákazníka. A chceme inspirovat i ostatní realitní služby na trhu,“ popisuje šéf Bezrealitky.

„Dáváme plnou svobodu výběru každému, kdo se na nás obrátí, zároveň ho však nelimitujeme jeho vlastními realitními schopnostmi nebo sebevědomím. Každý si tedy může přesně určit, na co stačí, se zbytkem procesů mu pomůžeme,“ zakončuje Meyer.