Zpátky do raných dob internetu. Adidas prodává novou retro kolekci svých tenisek na webu z 90. let

Filip HouskaFilip Houska

adidas-retro
0Zobrazit komentáře

Pokud alespoň jedním okem sledujete dění na urban scéně s oblečením, nepochybně jste si všimli, jaký boom v posledním roce zažívá styl z 80. a 90. let. Ať už Nike, Reebok, Puma nebo třeba italská ikonická značka sportovní módy Ellesee, všechny tyto uznávané firmy nabízejí alespoň jednu kolekci oblečení a tenisek, která by kopírovala křivky a grafickou podobu vycházející zpravidla z amerických ulic minulého století. Nezaostává samozřejmě ani německý gigant Adidas se svým oblíbeným brandem Originals, což dokazuje nejen na pultech, ale nově také online.

Svou nejnovější edici tenisek pod označením Yung Series, která do modernějšího kabátku přivádí sneakers z let 1996 a 1997, včetně znovuzrozeného kultovního modelu Continental 80, totiž nabízí na dedikované prodejní stránce z raných dob internetu. Celá webová sekce je tak obohacena řadou grafických šíleností, v nichž nechybí jak dříve populární WordArt v nadpisech, tak všemožné pohyblivé animace s pořádnou kapkou barevnosti nebo do očí bijící tlačítka pro prokliknutí. Korunu tomuto retro zážitku dává Times New Roman jakožto hlavní font.

adidasretro2

To však není všechno. Jestli si pamatujete, jak jedny z prvních internetových stránek vypadaly, tak určitě víte, že v oblibě nebyl minimalismus, ale naopak jakýsi maximalismus. Respektive čím více web zobrazí, tím lépe. Adidas tuto rovnici pojal tak, že na svůj retro teniskový web dohodil i minihru, záložku s možností stažení wallpaperů nebo sekci pro videa. V případě, že byste si pak chtěli prohlédnout fotky tenisek, můžete zvolit oldschoolový obrázkový prohlížeč, nebo si nechat zasílat e-maily s novinkami, což vaši pozornost bezpochyby také upoutá.

adidasretro1

I když je tento tah poměrně trefný a naprosto skvěle vystihuje posledních dekádu 20. století, pro přehledné a pohodlné nákupy není. Proto se finální nákup odehrává už na „normálním“ e-shopu, na který jste od Adidasu zvyklí.

Co se pak týče nabízených bot jako takových, jedná se o velmi zajímavé modely. A opět za to může zejména rapper Kanye West, který před nedávnem vypustil do oběhu novou verzi Yeezy s označením 500, jež teniskovou módu 90. let dokonale napodobuje. Proto se očekává, že Yung-1 a Yung-96 budou mít úspěch.

adidas-yung1

Adidas Yung-1

T-Mobile má prvního humanoidního robota Peppera, který se zákazníky komunikuje perfektní češtinou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

t-mobile-pepper
0Zobrazit komentáře

Více než dva tisíce firem po celém světě využívá humanoidiního robota Peppera, který může sloužit jako asistent v obchodě, umí odpovídat na dotazy, ale také dokáže přinést interaktivitu do vzdělávání nebo vám ukázat, jak se dostanete na letišti ke správné bráně. Až dosud jsme ale příliš těchto robotů z dílny japonského SoftBank Robotics neviděli v České republice, protože neuměl česky. To už ale neplatí, česky ho totiž naučil tuzemský operátor T-Mobile.

V nové pražské prodejně T-Mobilu u stanice I.P. Pavlova zákazníci v následujícím měsíci narazí na humanoidního robota, který se jmenuje Pepper T-Dee a má jediný úkol: bavit přítomné a zpříjemňovat jim čas strávený na prodejně. Necelých 130 centimetrů vysoký robot, který sice zůstává robotem, ale interakce s ním je někdy až nad očekávání přirozená, nicméně doposud nedokázal reagovat na hlas a zákazníci se s ním dorozumívali přes tablet na jeho hrudi.

T-Mobile ovšem přichází jako první s robotem v plně lokalizované verzi s nativní češtinou, která se tak zařazuje (spolu se slovenštinou) mezi 17 světových jazyků, jimiž aktuálně Pepper vládne. Takoví roboti druhé generace od SoftBank Robotics jsou podle T-Mobilu v Česku celkem tři. Loni na podzim ho začalo používat například pražské letiště, ale interakce na přímé dotazy mohla být vedena pouze v angličtině. T-Mobile nyní přináší plnou podporu češtiny.

t-mobile-pepper2

„Zatím Peppera T-Dee testujeme na prodejně a reakce zákazníků jsou jen pozitivní. I pro kolegy je milým zpestřením. Nejprve si chceme vyzkoušet, kam až v jeho zapojení můžeme zajít. Až poté se rozhodneme, kolik jich v budoucnu pořídíme,“ popisuje Radek Janíček, manažer podpory prodejen T-Mobile. Zatímco hardware je vyrobený ve Francii zmíněnou firmu SoftBank Robotics, softwarovou podporu pro český trh zajišťuje konzultační společnost Adastra.

Právě s Adastrou T-Mobile učí svého humanoidního robota Peppera česky a přestože je nový jazyk stále ve vývoji, je jeho řeč velmi věrná a v žádném případě robotická. To je pochopitelně pro zážitek z celé interakce klíčové. Pepper T-Dee je aktuálně připraven zhruba na 250 frází pro menší rozhovor s tím, že do řeči se dává s příchozími zákazníky sám, čímž boří potenciální bariéru, kdy se lidé bojí na robota promluvit. Jakmile Pepper rozpozná, že u něj někdo stojí, dá se do hovoru.

anyonego-pes

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo představilo nový vozík pro menší handicapované psy. Vyrábí ho na 3D tiskárněČeské AnyoneGo představilo nový vozík pro menší handicapované psy. Vyrábí ho na 3D tiskárně

Japonské firmy mají s vývojem humanoidních robotů dlouholeté zkušenosti. SoftBank Robotics na nich pracuje už 13 let a na designu Peppera se podílel také tým psychologů, aby se člověk při interakci s ním cítil co možná nejkomfortněji. I proto měří tento humanoid záměrně necelých 130 centimetrů a váží téměř 30 kilogramů, aby svou konstitucí připomínal osmileté dítě, přičemž na jeho tváři je patrný také vliv japonských komiksových postaviček Manga. Právě jeho vzhled a chování z něj dělají akceptovatelného společníka napříč všemi generacemi a typy lidí.

t-mobile-pepper3

Ve světě už dnes funguje více než 20 tisíc těchto robotů a využívají se pro různé účely, od nákupních center přes telekomunikace a finančnictví až po automobilové prodejce a hoteliérství. Nejvíce jich je možné najít v japonské síti restaurací Amazushi, kde celkem 700 robotů návštěvníky nejenom usazuje, ale také umí přijímat objednávky. Se stovkou Pepperů aktuálně pracuje také francouzská automobilka Renault.

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Hlavní úkol humanoidního robota v českém T-Mobilu pro začátek je, aby zpříjemňoval zákazníkům například čekání na volného asistenta. Pepper umí rozveselit vtipem, ale také si s ním na jeho tabletu můžete zahrát hru a nebo vás navede, abyste si s ním vyfotili selfie. Manažer podpory prodejen Radek Janíček nevylučuje, že by mohl do budoucna Pepper T-Dee sloužit také jako prodejní kanál, ale prozatím tuto roli nemá.

t-mobile-pepper4

Přestože zástupci T-Mobilu nechtěli pořizovací cenu oficiálně komentovat, v Evropě se Pepper běžně prodává za 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun, a podle informací CzechCrunche měl právě tolik zaplatit i český operátor. Další peníze navíc stojí softwarový vývoj s Adastrou, která počítá, že bude i nadále češtinu a další funkce robota vylepšovat. Využít lze vedle základní interakce pomocí reproduktorů a mikrofonů také nespočet senzorů, pomocí kterých Peper vnímá okolní svět.