Zprávy českého startupu StockStory se dostaly do akciové aplikace od Applu. Je to velký úspěch, říká Adam Hejl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adam-hejl3Insider

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

0Zobrazit komentáře

Fungují teprve necelý rok a v týmu mají tři lidi, ale už dokázali přivábit zajímavé investory a nyní úspěšně rozjeli spolupráci s velkým technologickým gigantem. Řeč je o česko-australském startupu StockStory, který v Sydney minulý rok odstartoval Adam Hejl, a jeho automaticky generované zprávy o finančních výsledcích největších firem na světě zaujaly až v Applu.

„Podařilo se nám získat distribuční partnerství s Applem, který naše algoritmicky produkované analýzy finančních výsledků publikuje ve své aplikaci Akcie (Stocks). Je to pro nás velký úspěch a milník ve vývoji firmy,“ hlásí při telefonátu na trase Sydney–Praha Adam Hejl, když mi popisuje, co se za posledních devět měsíců stalo ve StockStory nového.

Třiatřicetiletý Adam Hejl se rozhodl v Austrálii, kde několik let pracuje a žije, založit startup, jehož cílem je zjednodušeně řečeno pomoci co největšímu množství lidí vydělat co nejvíce peněz na burze. A to tím, že s využitím moderních technologií poskytne i drobným investorům přístup k podrobným analýzám finančních výsledků, díky kterým budou moci udělat lepší investiční rozhodnutí.

Investice jako spoření na důchod

„Věřím v demokratizaci a otevření investování do akcií všem, v čemž pomáhají i aplikace jako Robinhood. V Česku v tom příliš velkou historii nemáme, ale v zahraničí dlouhodobě vidím, jak obrovský vliv na kvalitu života může mít, když investujete a díky tomu si třeba spoříte na důchod,“ popisuje hlavní myšlenku Adam Hejl, jehož bratr Daniel stojí za jiným tuzemským startupem Productboard.

Nově uzavřená spolupráce s Applem je pro StockStory důležitý krok ve vývoji, který vedle samotné myšlenky odstartovala první loňská investice, kdy do firmy vložilo zhruba 16 milionů korun několik angel investorů spolu s českým fondem Credo Ventures. Díky napojení na jablečnou aplikaci Stocks, která je předinstalovaná ve všech iPhonech, se nyní mohou analýzy dostat k desítkám milionů lidí.

stockstory-apple

Foto: CzechCrunch

Analýzy StockStory jsou v aplikaci Akcie od Applu po boku Reuters či CBNC

Napojení má StockStory zatím jen ve Spojených státech a výhledově bude jednat o Velké Británii a Kanadě, ale některé analýzy publikuje pro demonstraci svých technologií i na svém webu. Američané každopádně v aplikaci Stocks najdou analýzy StockStory vedle textů od uznávaných institucí jako Dow Jones, Reuters či CNBC, tedy těch nejprestižnějších značek finančního světa.

„Máme živý prototyp, se kterým začínáme produkovat analýzy, a po měsíci už je díky aplikaci Stocks čtou desítky tisíc lidí. Předčilo to i moje nejtajnější očekávání a vážím si toho, že spolupracujeme právě s Applem, protože jde o firmu, ke které jsem vždy vzhlížel z hlediska kvality produktu,“ přiznává Hejl.

Vyjednávací a následný důkladný schvalovací proces sice trval půl roku, ale výsledek stojí podle zakladatele StockStory za to. Kontakt s Applem navíc navázal ještě dlouho předtím. Oslovil několik lidí na LinkedInu, kteří ho postupně propojili s tím správným člověkem. „Snažil jsem se pochopit, jak lidé v Applu přemýšlí a co je zajímá, abych věděl, jak je úspěšně oslovit,“ popisuje trpělivou práci Hejl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ze své kanceláře v Sydney přitom postupně vyvíjel prototyp produktu, který díky algoritmům dokáže na základě tiskové zprávy o čtvrtletních finančních výsledcích veřejně obchodovatelných firem vygenerovat podrobnou analýzu. A když měl prototyp hotový, ozval se Applu znovu. „Jelikož už mě znali, byli ochotní se se mnou bavit, jinak bych neměl šanci,“ popisuje klíčovou skutečnost.

Applu se Hejlova myšlenka o demokratizaci nástrojů a dat, které mají dnes pro obchodování na akciovém trhu k dispozici hlavně velcí institucionální investoři, jako jsou hedge fundy či investiční banky, zalíbila. „Obyčejný uživatel nikdy neměl šanci se k takovým informacím – a tak rychle – dostat, to měníme,“ říká Hejl a doplňuje, že už po měsíci jsou často rychlejší než třeba zmínění Reuters či CNBC.

Ve StockStory prozatím pracují s prototypem, který se neustále vyvíjí v tom, jak rychle zpracovává data a píše následné analýzy. U nejsledovanějších technologických akcií prý už dnes dokáže být česko-australský projekt nejrychlejší na trhu a navíc chce dál zrychlovat. Ostatně teď zatím každý vygenerovaný text prochází Hejlovou kontrolou, protože jde o citlivé informace, které mohou mít vliv na dění na akciovém trhu. To do budoucna taktéž odpadne.

adam-hejl2

Foto: StockStory

Adam Hejl, zakladatel startupu StockStory

A jak to celé funguje v praxi? Veřejně obchodovatelná společnost ohlásí v tiskové zprávě své výsledky. Z nich se algoritmicky vytahají správná data, která jsou potřeba pro analýzu, a ta se následně proženou různými kvantitativními modely. StockStory přitom sleduje například vývoj čtvrtletních výsledků, jak dobře firma funguje jako byznys nebo jestli je finančně zdravá.

„Koukáme se například na to, jak efektivně je firma schopna prodávat svůj produkt v porovnání s výdaji na marketing, jestli získává nové uživatele a ti u ní zůstávají, nebo jsme schopni identifikovat marže a zjistit, zda je daná firma například pod tlakem konkurenčních hráčů na trhu. Máme specifický model, který skvěle funguje na softwarové firmy, u nichž začínáme,“ popisuje spoluzakladatel StockStory.

Detaily, které mohou uniknout

Během procesu přitom prakticky na nic nesáhne sám člověk, vše zpracovávají algoritmy, které pak dokážou v angličtině vyprodukovat text, jenž může na první pohled vypadat podobně jako oficiální tisková zpráva dané firmy. Na rozdíl od ní však v analýze od StockStory najdete i přesně vyčíslené růsty či propady proti předchozím obdobím i další detaily, které by mohly na první pohled uniknout.

Jak Adam Hejl podotýká, právě po zveřejnění oficiálních zpráv s finančními výsledky se obvykle strhne šílenství momentu, kdy lidé okamžitě míří na burzu, aby třeba podle jednoho čísla v titulku prodali nebo naopak přikoupili akcie dané firmy. StockStory dle svého zakladatele dokáže tato impulzivní rozhodnutí zracionalizovat, jelikož během pár minut přinese hloubkovou analýzu, na základě které lze udělat lepší rozhodnutí.

V analýze může odhalit i to, že třeba firma před vstupem na burzu nafukovala svá čísla tím, že pálila obrovské množství peněz na marketing a získávání nových zákazníků, ale jelikož ji peníze brzy dojdou, celý její byznys zpomalí. To při rychlém pročtení čtyř odstavců tiskové zprávy zpravidla nemáte šanci zjistit.

„Dokážeme během chvíle sepsat chladnokrevně zanalyzované výsledky firmy.“

„Dokážeme během chvíle sepsat chladnokrevně zanalyzované výsledky firmy, v nichž jsme schopni se podívat na věci, které mohly mnoha lidem uniknout. Zjišťujeme, zda daná firma představuje potenciálně dobrou investiční příležitost, nebo ne. Máme na to zatím skvělé ohlasy,“ říká Hejl. A ohlasy nejsou jen od uživatelů, kteří na StockStory poprvé narazí v aplikaci Stocks na iPhonech.

„Začali si nás díky tomu všímat i zahraniční venture kapitáloví investoři. Zatím je odmítáme s tím, že se zaměřujeme na vývoj produktu a peníze nepotřebujeme. Naším plánem je, že budeme nabírat další peníze ve druhé polovině roku, abychom dokázali postavit náš finální produkt,“ popisuje nejbližší plány Hejl.

Mluví o vlastní aplikaci, která bude fungovat na bázi předplatného a investorům v ní bude StockStory poskytovat ještě propracovanější analýzy či generovat tipy, do čeho může být zajímavé investovat. Právě taková aplikace se má stát do budoucna hlavním zdrojem příjmů, protože například spolupráce s Applem je pro mladý startup zejména distribučním kanálem pro jeho analýzy.

Uznávané světové investory si zatím může Adam Hejl dovolit odhánět i proto, že StockStory zatím buduje ve velmi malém týmu. Spolu s ním působí přímo v Sydney ještě Jabian Bastian, který se věnuje vývoji softwaru pro generování textů, a nedávno se k nim připojil Radek Strnad. Bývalý tech lead z CEAi a Alice Technologies přichází jako další technologický spoluzakladatel a CTO. StockStory teď hledá ještě akciového analytika a brzy začne hledat další vývojářské posily do nově vznikajícího pražského týmu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Předmanželské smlouvy ve startupech aneb jak si rozdělit podíly, aby to jednou nebolelo, píše Marek Moravec z Nation 1

Marek MoravecMarek Moravec

marek-moravecKomentář

Foto: Nguyen Lavin

Marek Moravec, Managing Partner investičního fondu Nation 1

0Zobrazit komentáře

První měsíce startupu provázejí stejné emoce, jako když se zamilujete. Jsou plné entuziasmu, vzájemné důvěry a vidiny šťastné budoucnosti. Proto jen málokdo přemýšlí nad tím, co se stane, když třeba některý zakladatel vážně onemocní nebo ze startupu odejde. Pokládat si takové otázky je náročné, ale důležité. Nemít v nich jasno může být dokonce závažnou překážkou pro rozhodování investora.

Podle Marka Moravce, spoluzakladatele tuzemského investičního fondu Nation 1, je skutečnost, kdy člověk přemýšlí nad firmou z dlouhodobého hlediska, ukázkou, že ji vede profesionál, který to s ní myslí vážně. A v komentáři pro CzechCrunch píše o tom, co mohou ve světě startupů přinést pomyslné „předmanželské smlouvy“ a „rozvody“.

***

Kolik už jste toho přečetli o úspěšných startupech? Příběhy úspěchu jsou důležitou motivací začínajícím podnikatelům. Nicméně hodně nových firem se po romantickém začátku začne potýkat s drsnou realitou. Stavem, který popsal slavný americký podnikatel, venture investor a spoluzakladatel Y Combinatoru Paul Graham jako trough of sorrow, tedy údolí smutku.

Podnikání zkrátka není pro každého. Je proto běžné, že ze startupu lidé odcházejí. Vznikl třeba jako volnočasový projekt a při prvních problémech zakladatelé zjistili, že je snazší mít jistotu v práci než riskovat čas a peníze na něčem, co nemusí vyjít. Může také přijít pohroma jako nedávná pandemie či někdo ze zakladatelů onemocní. Nebo je zkrátka přestane projekt bavit.

Důvodů může být spousta, ale jedno mají společné: pro startup bez dohody mezi zakladateli mohou představovat zásadní problém.

Dead equity neboli mrtvý podíl

Jedna z klíčových diskuzí na začátku mezi spoluzakladateli je o tom, kdo a jak bude přispívat a jak si rozdělí podíly – equity. Tu lze při budování firmy použít na dvě zásadní věci: získání stěžejních pracovníků a dalšího kapitálu skrze investiční kola. Když se však některý z vlastníků startupu přestane podílet na chodu, vzniká takzvaný mrtvý kapitál (dead equity).

Jde o podíl vlastněný někým, kdo za něj firmě nepřináší dále žádnou hodnotu. Dead equity firmu oslabí a představuje pro ni značný hendikep oproti konkurenci, která se s ním nepotýká. Většina začínajících podnikatelů však nemá žádnou vzájemnou dohodu a byznys staví na důvěře, že vše dobře dopadne.

***

O potřebě mít takovou dohodu píše Tomáš Turek, spoluzakladatel a CEO startupu Daytrip, do něhož investoval i Nation 1 a naposledy začátkem roku Pale Fire Capital:

Potřeba „předmanželské smlouvy“ při zakládání startupu dvěma a více spoluzakladateli by se měla vtloukat do hlavy všem začínajícím startupům. S dnešními zkušenosti bych sám býval opatrnější.

Zakladatelé by si měli na začátku rozmyslet, do jakých rolí opravdu potřebují spoluzakladatele a kde je lepší ekvitou spíš šetřit, případně zvolit nějakou formu ESOP (akciový opční program pro zaměstnance). Ideálním stavem je dle mého jeden prodejce/veřejná tvář a jeden technologický odborník (úplně nejlépe v jedné osobě), kdy jeden by měl mít vždy navrch. Zbytek rolí obsadí zaměstnanci a postupný ESOP.

V Daytripu nám pomohl fakt, že dva ze zakladatelů podpořili firmu i prvními penězi, čímž došlo k nerovnoměrné distribuci ekvity, aniž by to někomu přišlo nespravedlivé. Ideální situace pak je, když se na financování dle svých možností podílejí všichni zakladatelé.

Důležitá je i transparentní komunikace s investorem (i potenciálním), který může nabídnout nezaujatý pohled, zkušenosti a možnosti řešení. Například pohrozit zastavením financování, udělat rozumný buy-out od ostatních zakladatelů a podobně. Pokud už dojde ke vzniku dead equity, je potřeba, jako u jiných startupových problémů, rázně jednat a netvářit se, že se nic neděje.

***

Lineární vesting

Zakladatelé s profesionálnějším přístupem takovému problému často předcházejí nastavením lineárního časového „vestovacího“ plánu (vesting schedule) na čtyři roky. Tento časový plán říká, jakou část svého podílu získá vlastník v průběhu činnosti ve firmě. Nemá tedy k dispozici plný podíl hned od začátku, ale musí si jej v průběhu několika let po částech „zasloužit“. Plnou výši pak nabyde až po uplynutí celého rozhodného období.

daytrip

Foto: Daytrip

Tomáš Turek a Markéta Bláhová, spoluzakladatelé Daytripu

V Česku je poměrně zvykem stanovit tuto dobu na čtyři roky s jednoletým schodkem (vesting cliff), který označuje minimální odpracovanou dobu pro získání první části podílu.

V čem je taková pojistka důležitá? Kdyby dva zakladatelé měli plný podíl od začátku a například po dvou letech jeden odešel, odnesl by si polovinu hodnoty firmy – a vytvořil tak dead equity. Startup by pro získání jeho náhradníka mohl operovat už jen se zbývající vlastněným podílem, což logicky není výhodné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ukažme si příklad čtyřletého vestingu. Možných scénářů je hodně, nicméně všechny mají ve finále podobný problém. Typická „startup story“ začíná se dvěma zakladateli, kteří si rozdělí firmu 50 : 50, protože to je „fér“.

Projekt úspěšně najde svého prvního investora, kterému prodá 14 procent firmy, a navíc vytvoří motivační pool pro klíčové zaměstnance ve výši 10 procent. Nicméně po dvou a půl letech po založení firmy jeden ze spoluzakladatelů odchází. Rozdělení podílů (cap table) bude vypadat takto:

nation1-graf

Foto: Nation 1

Rozdělení podílů ve firmě po odchodu jednoho ze zakladatelů při čtyřletém vestingu

Spoluzakladatel, který se rozhodl skončit, by dostal skrze vesting 24 procent firmy, které tak představují dead equity. Na začátku mohlo takové nastavení vypadat fér, ale nyní už pravděpodobně ne. Zůstávající spoluzakladatel má totiž před sebou nejspíš ještě dalších šest let náročné dřiny.

Dead equity má dopad na celou firmu. Představuje totiž náklady příležitosti (opportunity cost), které by startup dokázal zhodnotit i jinak. Pokud by si zakladatelé nastavili například osmiletý vesting, situace by dopadla pro firmu mnohem lépe. Na stole by jí najednou zůstalo volných 26 procent podílu, které by mohla využít pro nalezení nového společníka, klíčových zaměstnanců a další fundraising.

nation1-graf2

Foto: Nation 1

Rozdělení podílů ve firmě po odchodu jednoho ze zakladatelů při osmiletém vestingu

Správně nastavený vestovací plán je pro startup důležitý. Equity by totiž měla vytvářet dlouhodobou motivaci a incentivu. Průměrná doba od startu firmy k jejímu prodeji je dnes někde mezi šesti až osmi lety, čemuž by měl odpovídat i samotný plán na nabývání podílů.

Současně je třeba zohlednit dobu, kdy práce ve startupu začíná nejvíce přispívat k jeho úspěšnému exitu. V mnoha případech to je až po čtyřech letech. Je tedy k zamyšlení, zda v Česku zažitá čtyřletá vesting schedule je vždy ideální.

Vesting postavený na milnících

Předchozí model vestingu předpokládá, že hodnota firmy roste konstantně v čase. To se ale reálně neděje, což ukázala i současná pandemie. Hodně firem bylo zasaženo a muselo získat překlenovací bridge financing, který jim krizi pomáhá přežít. Často se však jednalo o takzvané down rounds, tedy o sníženou valuaci oproti předchozímu kolu. Vyvstává tak otázka, zda není vhodnější nastavit bližší korelaci vesting schedule vůči růstu hodnoty firmy.

nation1-graf3

Data: PitchBook Foto: Nation 1

Průměrná doba exitu amerických startupů s minimálním venture fundingem 1M USD se pohybuje kolem osmi let 

Hodnota startupu roste dle dosažení klíčových milníků, jako je uzavření nového investičního kola, dosažení break-even, dosažení cílových tržeb či dosažení exitu. Tyto milníky tak mohou odemykat jednotlivá procenta z vestovaných podílů. Z předchozího bodu vyplývá, že pouze lineární vesting nemusí sám o sobě být dostačující.

Kombinace lineárního a milestone-based vestingu se vzájemně nevylučuje, naopak přesněji reflektuje životní cyklus startupu.

Reverse & accelerated vesting

Ve spojitosti s vestovacím plánem by zakladatelská dohoda měla myslet i na tzv. reverse vesting, který se týká zakladatelů opouštějících firmu v několika prvních letech, většinou třech až čtyřech od jejího založení. Udává jim povinnost odprodat svůj podíl nebo jeho část zpět firmě obvykle za cenu, která bude výhodnější pro ty, kteří zůstávají. Tím se minimalizuje případná dead equity.

Stejně tak ale může nastat situace, kdy se firmě podaří exit ještě před uplynutím rozhodného období. Pravděpodobně dosáhla úspěchu a zakladatelé si tak zaslouží plně vestované podíly. V takových případech umožňuje accelerated vesting zrychlené připsání podílu, a to nejčastěji na základě jednoho ze dvou druhů nastavení.

collison

Přečtěte si takéHodnota startupu Stripe po velké investici vystřelila na 95 miliard dolarůSilicon Valley má nový nejhodnotnější startup. Stripe po další velké investici vystřelil na 95 miliard dolarů

V případě single trigger zakladatelé dostávají plně vestovaný podíl již při uzavření transakce, při double trigger je podmínkou jednak uzavření transakce, ale také rozhodnutí nového majitele o tom, zda zakladatelé budou zůstávat ve firmě i nadále.

Budovat firmu na zelené louce je dobrodružná a emocionální jízda. Uvažovat nad takovou spoustou opatření může vyvolávat pocit nedůvěry i obav. Je ale lepší mít ve všem jasno hned od začátku a předejít tak případným potyčkám, které mohou rozjetý startup vážně poškodit. Bylo by nakonec škoda přijít o roky vyčerpávající práce jen proto, že se někomu na začátku nechtělo napsat pár řádků textu navíc.

Malé plánování předem může znamenat rozdíl mezi katastrofickým výsledkem a „pouze“ bolestivým momentem.