Téměř 130 kilometrů bez sáhnutí na volant. Američané představili autonomní budoucnost nákladní dopravy
Pokud někde dává autonomie opravdový smysl, pak je to nákladní doprava, shoduje se celá řada expertů. Kamiony bez řidičů zdolávající dlouhé poutě napříč dálnicemi jsou logickým vyústěním vývoje, otázkou ovšem zůstává, kdy se dočkáme jejich zavedení v praxi? Podle americké společnosti TuSimple to nemusí být čekání zas tak dlouhé, jak dokazuje demonstrační jízda, během které její kamion zdolal téměř 130 kilometrů, aniž by do řízení zasáhl lidský faktor.
Firem, které rýsují autonomní budoucnost nákladní dopravy, je řada. Jmenovat můžeme například Volvo, které testuje platformu Vera, Scanii, která představila koncepci autonomního důlního sklápěče či švédskou společnost Einride, o jejíž autonomní stroje projevila zájem i Coca-Cola.
Všechny jmenované společnosti již sice své autonomní stroje testují, děje se tak jen v uzavřených areálech či na velmi krátkých silničních úsecích. Ty mají stroje nejen perfektně zmapované, ale zároveň je zde provoz koordinovaný a šance vzniku nenadálé události či ohrožení osob je tedy podstatně menší než na klasických veřejných komunikacích.
Právě na ně ale vyslala společnost TuSimple tahač vybavený vlastním autonomním systémem, jehož cílem bylo pomoci vozu zdolat trať dlouhou 80 mil, tedy necelých 129 kilometrů mezi arizonskými městy Tucson a Phoenix.
Během jízdy trvající hodinu a dvacet minut projížděl kamion okresky i dálniční úseky, mezi kterými nechyběla ani část dálnice I-10, jež představuje jeden z hlavních transitních spojů mezi Los Angeles na západním pobřeží Spojených států a Floridou na východě.
Bludný Arizoňan
Kamion musel během cesty čelit výzvám, jako jsou křižovatky, semafory i ostatní účastníci provozu. Zde je ale nutno říci, že se jízda odehrála v době, kterou společnost označuje za ideální pro provoz autonomních tahačů, tedy v čase mezi devátou hodinou večer a půlnocí, kdy není provoz tak silný jako přes den.
TuSimple tudíž měla ideální podmínky pro otestování scénáře, během kterého svěřila veškeré řízení vozu do rukou technologie, aniž by jej mohl jakkoliv, přímo či na dálku, ovlivnit zásah lidského faktoru.