Řidič nikde, kabina nikde. Scania ukázala nákladní vůz budoucnosti, který jezdí úplně sám

scania-axl3

Foto: Scania

Řidiče u konceptu AXL budete hledat jen marně, stejně jako celou jeho kabinu

0Zobrazit komentáře

Vozy bez řidiče jsou budoucností, která se nezadržitelné blíží. Většina z nás ji vyhlíží v sektoru osobní automobilové dopravy, ovšem běžnou realitou se zřejmě stane také v oblasti nákladní dopravy, kde Volvo, Komatsu a nyní také Scania dělají obrovské pokroky.

Potkat jedoucí vůz bez řidiče na některém z větších parkovišť bude možné již nyní, díky automobilce Tesla. Ta totiž vydala minulý týden velký update svého softwaru, který přináší kromě balíku zábavy v interiéru také schopnost vozu, vyhledat svého řidiče v blízkém okolí, autonomně k němu dojet a přitom se vyhnout všem překážkám.

Podobné, i když daleko rozsáhlejší schopnosti má také nejnovější koncept od výrobce nákladních automobilů Scania, avšak s tím rozdílem, že tento náklaďák nemá potřebu řidiče vůbec vyhledávat. Díky svým autonomním schopnostem zvládne veškerou práci bez zásahů lidského faktoru, pro které v tomto případě není vyhrazen žádný prostor.

vera2

Foto: Volvo

Elektrický a autonomní tahač Vera od Volva

Náklaďák totiž postrádá kabinu pro řidiče, kterého zastupuje logistický software. V mnohém tak připomíná tahač Vera od společnosti Volvo, který vykonává svou pilotní službu v göteborském přístavišti.

Volkswagenu patřící Scania již v minulosti představila několik vozidel, které zvládaly vykonávat svou činnost autonomně. Nicméně každé z nich disponovalo kabinou pro řidiče, který mohl v případě potřeby převzít nad strojem kontrolu.

AXL, jak se futuristicky vyhlížející sklápěč jmenuje, však dal kabině sbohem, a otevřel tak prostor pro inovativní technická řešení, díky kterým se do něj vejde mnohem více nákladu a je levnější na provoz a pořízení. Nejenže společnost není nucena platit bezpečnostní pojistku v podobě osoby v kabině, ale nemusí řešit ani její bezpečnost a vytvářet pro ni prostor, což se odráží na ceně vozu.

scania-axl2

Foto: Scania

Scania AXL

AXL je prozatím pouhým konceptem, který však nevyužívá žádné technologie, jež by již nyní nebyly k dispozici. K jeho pohonu slouží biopalivo a o autonomní schopnosti se stará jak logistický systém, tak i komplex zařízení, mezi kterými nechybí kamery, radary, laserová technika, GPS a lidar, jež sledují veškeré okolí vozu.

Zajímavostí je i LED osvětlení po celém obvodu vozu, jehož úkolem je signalizovat osobám v přítomnosti sklápěče, že o nich vůz ví a nehrozí tedy, že by se proti nim rozjel.

electreon1

Přečtěte si takéRevoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdyRevoluce v nabíjení elektromobilů? Indukční cívky uložené pod asfaltem dokáží nabíjet vůz během jízdy

Řidiče kamionů však AXL rozhodně nemusí nijak děsit. Nejenže se jedná o koncept, který v nejbližší době nebude sériově vyráběn, ale hlavně se jedná o prototyp, který je prozatím použitelný pouze v uzavřeném prostředí těžebních dolů a stavenišť, které jsou mnohem předvídatelnější a lze v nich takový vůz lépe kontrolovat.

scania-axl1

Foto: Scania

Absence kabiny umožnila zvětšit nákladní prostor i snížit cenu

Automobil nemusí brát v potaz žádné dopravní značení, děti s míčem pobíhající po ulicích, ani světelné signalizace. Příhodnost takového prostředí pro testování inovativních technologií v nedávné době dokázal i největší elektromobil světa v podobě obřího důlního sklápěče.

„S koncepčním vozem Scania AXL činíme významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, kde budou autonomní vozidla hrát přirozenou roli,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Scania Henrik Henriksson „Pokračujeme ve vytváření konceptů, abychom demonstrovali, co dokážeme s technologiemi, které jsou dnes k dispozici.“

„Stále nemáme všechny odpovědi, ale prostřednictvím koncepčních vozidel, jako je Scania AXL, děláme pokroky a učíme se velkou rychlostí,“ dodal Claes Erixon, vedoucí oddělení výzkumu a vývoje firmy.

Uvidíme, s jakou technikou přijde produkční verze elektrického tahače Semi od Tesly, která je v oblasti autonomních technologií vozů v čele. Prozatím je však budoucnost kamionů bez řidiče v běžném provozu písní daleké budoucnosti a řidičův chléb tak zůstává tvrdý i nadále.

Snah, jak toto živobytí zpříjemnit, se nicméně objevuje celá řada. S jednou takovou přišlo i Iveco, které díky malému fitnesscentru přímo v kabině vozu umožňuje řidiči zůstat v kondici i během dlouhých cest.

scania-axl6

Foto: Scania

Scania AXL

scania-axl5

Foto: Scania

Scania AXL

scania-axl4

Foto: Scania

Scania AXL