Elektrické kamiony Tesla Semi vyrazily na svoji první jízdu v ostrém provozu

Filip HouskaFilip Houska

semi

Foto: Tesla

Chystané nákladní elektromobily Tesla Semi

0Zobrazit komentáře

Elektrický kamion od Tesly s názvem Semi, který zakladatel a CEO Elon Musk představil v listopadu minulého roku, vyrazil na svoji první oficiální jízdu v provozu, konkrétně z americké Nevady do Kalifornie, jak informoval Musk na svém Instagramu.

Na cestu z nevadského Rena do kalifornského Fremontu se vydaly hned dva elektrokamiony, které měly převézt náklad baterií z místní továrny Gigafactory do fremontských prostor, kde se vyrábí vozy Tesla. Celá trasa je přibližně 432 kilometrů dlouhá a zatím nejsou informace o tom, zdali tahače v pořádku dojely nebo zda je po cestě potkaly nějaké komplikace.

cuchel1

Přečtěte si takéTvůrci české hry Machinarium vydávají novou adventuru Chuchel, nominovanou na herního OscaraTvůrci české hry Machinarium vydávají novou adventuru Chuchel, nominovanou na herního Oscara

I když veřejnost párkrát výjezd těchto elektrokamionů zaregistrovala, nejednalo se o oficiální jízdu, nýbrž o test — do výroby mají jít totiž až v průběhu příštího roku. A právě v roce 2019 by měly dorazit i k několika zásadním společnostem, které si je předobjednaly.

Do svého vozového parku chtějí tahače Semi, které mají podle Muskovy vize zefektivnit kamionovou dopravu, přidat i obchodní řetězec Walmart, logistické firmy J. B. Hunt a DHL Supply Chain, výrobce piva Budweiser Anheuser-BuschPepsiCo nebo kurýrní gigant UPS. Všechny tyto společnosti chtějí tímto krokem do budoucna snižovat uhlíkové emise, které vypouštějí běžné kamiony a znečišťují tím životní prostředí.

Dojezd 800 kilometrů na jedno nabití a řada asistenčních doplňků

Elektrokamiony Semi mají startovat na ceně 150 tisíc dolarů za standardní variantu se 480kilometrovým dojezdem, přičemž je možné předobjednat i verzi s dojezdem 800 kilometrů, která stojí o 30 tisíc dolarů více. Oba modely nabízejí řidičům asistenční systémy (například hlídání pruhů nebo automatické brždění při potenciální kolizi), zrychlení z 0 na 100 km/h za 20 vteřin při plném naložení nebo dobití na dojezd 640 kilometrů za půl hodiny.

semi3

I přes tyto parametry se kamiony pochopitelně střetávají s názory odborníků, že budou zbytečně zatěžovat životní prostředí a efektivnější dopravě příliš nepřispějí. Je však zřejmé, že řadu firem tyto domněnky neodradily a Tesle postupně generují desítky milionů dolarů.

semi

Foto: Tesla