Mark Zuckerberg se za zneužití dat omluvil v celostránkovém textu předních britských a amerických deníků
Kauza ohledně zneužití facebookových dat desítek milionů uživatelů firmou Cambridge Analytica obletěla celý svět. Vyjádřila se k ní jak řada samotných uživatelů, kteří pod iniciativou #deletefacebook hromadně začali mazat své profily, a expertů na bezpečnost, tak i samotný CEO společnosti Facebook Mark Zuckerberg. Ten dnes navíc přišel i s velkou celoustránkovou textovou omluvou, kterou si zaplatil v předních britských a amerických novinách.
V textu, který začíná nadpisem „Máme zodpovědnost za ochranu vašich informací. Pokud to nedokážeme, tak si je nezasloužíme“, Zuckerberg vesměs shrnuje, co se v rámci této masivně probírané kauzy odehrálo, co bylo příčinou a jaké kroky nyní Facebook podniká k tomu, aby se to již nemohlo opakovat. Dále dodává, že aplikací, které uživatelská data zneužily, může být mnohem více. Momentálně má firma tyto aplikace prošetřovat s tím, že uživatele následně informuje, jestli byly i jejich data zneužity.
Omluvný text pak nechal 33letý Zuckerberg, který základ největší sociální sítě světa položil během studia na Harvadu, otisknout do devíti tištěných deníků ve Velké Británii a Spojených státech. Jmenovitě v britských The Observer, The Sunday Times, Mail on Sunday, Sunday Mirror, Sunday Express a Sunday Telegraph a amerických The New York Times, The Washington Post a The Wall Street Journal.
https://twitter.com/brianstelter/status/977890122044555265?s=20
Co se ve stručnosti stalo?
Podle dostupných informací měla britská analytická společnost Cambridge Analytica zneužít data až padesáti milionů uživatelů k tomu, aby ovlivňovala politické rozhodování lidí na Facebooku v průběhu (nejen) amerických voleb v roce 2016.
Tato data měla v roce 2014 koupit od jistého Aleksandra Kogana, který je nasbíral díky své kvízové aplikaci. V té době měl Facebook ještě ne tak striktní podmínky k tomu, jak by se mělo s daty uživatelů, se kterými operují vývojáři třetích stran, nakládat.
Jedná se o poměrně rozsáhlý problém, který nabízí několik směrů, jak na něj pohlížet (a reagoval na něj i Elon Musk). Velmi zajímavě to například shrnul Jan Řežáb z české analytické firmy Socialbakers v rozhovoru pro online televizi DVTV (níže).
https://www.facebook.com/DVTV.cz/posts/1997876693794660
Foto: Anthony Quintano (Flickr); Web Summit (Flickr)