Firma stojící za zneužitím dat uživatelů Facebooku chtěla spustit kryptoměnu na prodej osobních dat

nix
0Zobrazit komentáře

Cambridge Analytica, analytická firma, která vznikla v roce 2013, je dnes zmiňována takřka na každém kroku, a rozhodně ne v pozitivním smyslu. V minulosti totiž prostřednictvím vlastních aplikací sesbírala osobní data více než 87 milionů uživatelů Facebooku a ta následně využila například pro ovlivnění prezidentské kampaně amerického prezidenta Donalda Trumpa nebo referenda o vystoupení Velké Británie z Evropské unie.

Mark Zuckerberg, zakladatel a CEO Facebooku, v této souvislosti nedávno vystoupil před americkým kongresem, kde mluvil o dalších krocích k lepšímu nastavení soukromí uživatelů a k zamezení podobných problémů. Aby toho ovšem nebylo málo, Cambridge Analytica plánovala také spuštění vlastní kryptoměny, která měla být založena na „prodeji“ osobních dat uživatelů.

musk

Přečtěte si takéElon Musk o výrobě Tesla Modelu 3: využíváme příliš mnoho strojů, potřebujeme více lidíElon Musk o výrobě Tesla Modelu 3: využíváme příliš mnoho strojů, potřebujeme více lidí

Vše mělo fungovat na principu toho, že si uživatelé vyberou jaká přesně soukromá data chtějí sdílet s inzerenty a výměnou za to získají blíže nespecifikovanou částku v nově vydané digitální měně. V souvislosti s tím chtěla Cambridge Analytica spustit ICO, tedy formu financování podobnou úvodní nabídce akcií na burze, jen pro kryptoměny.

zuckerbergkongres

Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, během výpovědi u Kongresu Spojených států amerických

Potvrdila to bývalá zaměstnankyně společnosti Brittany Kaiser, a zároveň dodala, že podobných zvláštních praktik bylo ve firmě mnohem více. Například také to, že Cambridge Analytica využívala i jiné pokročilé nástroje pro sběr dat uživatelů Facebooku, než pouze vědomostní a jiné kvízy v aplikacích na Facebooku, přes které data získala. Číslo 87 milionů poškozených uživatelů je tak dle ní jen menší procento toho, co firma reálně získala.

Velmi nepříjemné pozadí analytické firmy

Aby toho nebylo málo, Cambridge Analytica dle všeho pracovala v Mexiku na projektu, který měl určitým typům lidí platit kryptoměnou za vyplňování nejrůznějších dotazníků, jejichž výsledky poté měly být využity k přesnému profilování v prezidentských a jiných kampaních. Podobné prakticky mohou s velkou přesností zacílit na určité skupiny lidí a prostřednictvím mnoha kanálů zásadně ovlivnit jejich rozhodnutí v klíčových záležitostech.

Foto: Prachatai / Flickr, Web Summit / Flickr

Nový český startup Zarukomat.cz umožní zákazníkům zpětné prodloužení záruky i pojištění

Nela VítováNela Vítová

zarukomat
0Zobrazit komentáře

Portál Zarukomat.cz je novým českým projektem, který byl spuštěn v polovině dubna a který poskytuje zákazníkům možnost zpětného zřízení nadstandartní prodloužené záruky online i sjednání pojištění výrobků před uplynutím běžné záruky.

Nový portál je provozován společností Simplica a.s. v čele s Tomášem Trnkou, který se k jeho vytvoření nechal inspirovat negativní osobní zkušeností. Na trhu služeb mu chyběla možnost prodloužit si zpětně záruku k výrobkům jakými jsou například mobilní telefony, bílá technika nebo vybavení dílny či zahrady.

„Záruku dosud mohl zákazník prodloužit pouze u prodejce během samotné koupě, pokud vůbec. Když se nerozhodl hned a záruku nesjednal, tuto možnost navždy ztratil. Proto jsme přišli se Zárukomatem. Místem, kde si záruku na své věci spotřebitel prodlouží nebo rozšíří nezávisle na e-shopech, obchodech, jejich lhůtách a provizích. Nejsme ani e-shop, ani servis, ani pojišťovna. Náš hlavní produkt je záruka, náš hlavní cíl je spokojenost koncového zákazníka,“ objasňuje Trnka hlavní důvody ke spuštění služby. 

4DB6C6D9-6D5F-45F9-867F-A96D309E6ECB

ema-kelimek2

Přečtěte si takéEspresso bary Ema dnes otevřely další pobočku v HolešovicíchEspresso bary Ema otevřely novou pobočku. Najdete ji v Holešovicích, v areálu bývalého pivovaru

Kromě již zmíněného služba nabízí také možnost zřízení pojištění náhodného poškození a odcizení. To v praxi funguje tak, že portál bezplatně spojí zákazníka s danou pojišťovnou. Zarukomat.cz je financován smluvními odměnami od dodavatelů a funguje jako nezávislý subjekt. V případě mobilů nebo chytrých hodinek funguje služba s 10% spoluúčastí, pro většinu ostatních produktů s 15% a následně 25% spoluúčastí v dalším roce.

tomascupr

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz rozšíří nabídku potravin Marks & Spencer o 650 položekOnline supermarket Rohlik.cz rozšíří nabídku potravin Marks & Spencer o 650 položek

Partnerství nyní uzavřel s Allianz Assistance, které by podle tvůrců mělo projektu zajistit jistou stabilitu. Simplica a.s. je pražskou akciovou společností, která zprostředkovává služby v oblasti pojišťovnictví. Funguje od roku 2016 a jejími projekty jsou SafeYou a nově vzniklý Zarukomat.cz.