29letý Rus před pár lety založil “Uber” pro privátní letadla. Nyní má hodnotu 1,5 miliardy dolarů

jetsmarter2
0Zobrazit komentáře

Drahé hodinky, oblečení, auta nebo cestování soukromým tryskáčem. I tak může vypadat život, který je nám často prezentován známými jmény na sociálních sítích. Je tomu ale doopravdy tak? Ve skutečnosti takoví lidé za cestování a další součásti svého životního stylu utrácejí jen zlomek ceny, než se může zdát, a nemusí být vůbec bohatí.

Jednou z možností jak si podobný životní styl užít, je například služba JetSmarter, která funguje jako Uber pro privátní letadla. Za roční členství si lze v aplikaci vyhledat volné místo v jednom z napůl soukromých tryskáčů po celých Spojených státech i Evropě a ve většině z nich získat místo bez jakýchkoliv dalších poplatků, případně si naplánovat vlastní trasu a čekat, kdo se přidá, což snižuje výslednou cenu letu.

brezina

Přečtěte si takéNa první akci Apple magazínu iPure.cz se řešilo využívání iPadu jako hlavního pracovního nástroje a digitální nomádstvíNa první akci Apple magazínu iPure.cz se řešilo využívání iPadu jako hlavního pracovního nástroje a digitální nomádství

Tímto způsobem tak můžete letět například z Los Angeles do New Yorku v takzvaném semi-private jetu za velmi podobnou cenu, jakou byste zaplatili za klasické letenky. Dostupné jsou navíc i trasy mezi USA a Evropou. Za tímto nápadem stojí dnes 29letý Rus, Sergey Petrossov, který před 6 lety soukromým letadlem letěl poprvé a byl fascinován z toho, jak je způsob rezervace zastaralý.

jetsmarter

Řekl si tak, že celý proces zkusí zjednodušit a umožnit zákazníkům vidět konečnou cenu předem a zásadně snížit jejich náklady. Dnes je JetSmarter ceněn na více než 1,5 miliardy dolarů a má 14 tisíc platících zákazníků při roční ceně 15 tisíc dolarů, což představuje obrat 210 milionů dolarů ročně. Tento rok by se pak měla firma přiblížit k 300 milionům.

Nové funkce a otevření pro více potenciálních uživatelů

Docílit toho chce především zavedením rodinných plánů, které umožňují za jednu cenu využívat služby JetSmarteru i dalším členům rodiny a také nově spuštěnou možností rezervace letů bez jakéhokoliv členství. To samozřejmě neumožňuje booking míst zcela zdarma nebo s tak výraznou slevou, ale i tak jde o nabídky srovnatelné například s cestováním v byznysové třídě. Nově tak může například uživatel JetSmarteru s členstvím pozvat kamarády a ti se následně přidat bez dalších poplatků.

Dnes už JetSmarter nenabízí pouze lety, ale také nejrůznější privátní zážitky a exkluzivní dovolené či hotely za výrazně sníženou cenu, především pak při objednávce ve vyšším počtu osob.

Petrossov měl podnikání vždy v krvi. Narodil se v Rusku a o několik let později se společně s rodinou přesunul do Miami na Floridě. Svůj první byznys rozjel už jako student floridské střední školy, při které začal importovat do USA designové disky na automobily a prodávat je, později byl součástí startupu, který vyvíjel live chat se zákazníky a následoval vzdělávací startup, který poskytoval komplexní systémy do škol ve východní Evropě a Rusku, pro které byly standardní řešení velmi drahá.

Nápad na miliardový byznys

“Představte si, že máte byznys s ročním obratem několika miliard dolarů, který je tak zastaralý, že vás vyloženě nutí osobně volat pro rezervaci letů a ještě podepisovat nejrůznější formuláře a smluvní podmínky,” popisuje Sergey svoji fascinaci nad tím, že to nikdo před ním pořádně nevyřešil, a dodává: “Letadla byla navíc většinu času nevyužita, létala prázdná nebo pouze s jedním či dvěma lidmi, což nesmyslně zvyšovalo náklady”.

Byznys JetSmarteru je zásadním způsobem závislý na objemu rezervací a na financích, kterými může dotovat vývoj a smlouvy s leteckými partnery. Začátky tak nebyly vůbec jednoduché – Sergey v roce 2012 vytvořil s malým týmem prvotní mobilní aplikaci, získal menší investici a osobně objížděl jednu leteckou společnost a konferenci za druhou, aby získal své první partnery.

jetsmarter2

O rok později už byl JetSmarter dostupný ve své omezené formě veřejnosti a firma postupně rostla. Největší změna ale přišla s loňskou investicí ve výši 105 milionů dolarů, která posunula startup na valuaci přes 1,5 miliardy dolarů, a dovolila mu více experimentovat s naceněním a s otevřením platformy pro více “běžných zákazníků”.

Boj se zažitými předsudky

Vůbec nejtěžším na celém byznysu je dle Petrossova přesvědčení zákazníků, že sdílení jejich cesty private jetem je něco, co nemusí být tabu a něco co jim může ušetřit spoustu peněz a otevřít nové možnosti. Určitý typ lidí totiž nevyžaduje pouze pohodlí a rychlost, ale především absolutní soukromí, a proto stále velká část uživatelů JetSmarteru vyhledává zcela privátní lety, za které zaplatí až desetkrát více, než za lety sdílené, kde by s nimi byli další čtyři nebo pět pasažérů.

JetSmarter ale již ušel dlouhou cestu a prý postupně zvládá takové zákazníky přesvědčovat o všech výhodách plynoucích ze svého nejoblíbenějšího produktu. Sergey si navíc pohrává s myšlenkou, že by založil vlastní leteckou dopravní síť, která by nabízela letenky v napůl privátních tryskáčích po celých Spojených státech do 500 dolarů, což by znamenalo, že by mohla firma vyvinout vyšší tlak k přechodu na běžné cestující v byznys a první třídě.

Mezi uživatele JetSmarteru, kteří toto pochopili, už tak patří i množství celebrit, například: Jay-Z, Kim Kardashian, Nicki Minaj, Dwayne Johnson nebo Vin Diesel. Byznys je to tedy opravdu zajímavý.

Foto: JetSmarter