Aerolinka Ryanair oznámila propad zisku a kvůli stávkám očekává zrušení dalších letů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

ryanair-aircraft-3
0Zobrazit komentáře

Těžkým ekonomickým obdobím si prochází nízkonákladová irská aerolinka Ryanair. V pondělí oznámila, že její zisk v prvním kvartálu letošního fiskálního roku klesl meziročně o 20 procent na 319 milionů eur (8,25 miliardy korun). Společnost pokles připisuje sníženým výnosům z letenek, vyšším nákladům za benzín a taktéž platům zaměstnanců. Trhy reagovaly okamžitě a akcie Ryanairu poklesly oproti pátku o více než o 6,3 procenta.

Neblahá situace však nastala i přesto, že celkový obrat Ryanairu se meziročně vyšplhal o 9 % výše, na 2,1 miliardy eur (54,3 miliardy korun). Jenže marže oproti loňskému roku poklesla z 21 % na 15 %, zatímco celosvětově vzrostly ceny paliva o 23 %, a tak se zisky o pětinu propadly. Mohou za to i o 34 % vyšší náklady na platy zaměstnanců, které však přesto nezabránily další nespokojenosti odborů.

ryanair-aircraft-1

Foto: Ryanair

Letouny společnosti Ryanair

To nejhorší by navíc dle Ryanairu mělo teprve přijít. Z důvodu stávek irských pilotů zrušila letecká společnost už nyní šestnáct úterních letů, přičemž posádky letadel v Portugalsku, Španělsku a Belgii budou své irské kolegy následovat ve středu a ve čtvrtek. Podle magazínu Bloombergby tak v těchto dnech mohlo být zrušeno dalších 600 letů.

emirates

Přečtěte si takéLetecká společnost Emirates za loňský rok vytvořila zisk ve výši 762 milionů dolarůLetecká společnost Emirates za loňský rok vytvořila zisk ve výši 762 milionů dolarů

Ryanair ve vyjádření uvedl, že během letní sezóny počítá s dalšími stávkami, protože není schopen naplnit „nerozumné požadavky, které by znamenaly kompromis pro nízké ceny letenek nebo vysoce efektivní model“. Aerolinka dále vypověděla, že pokud budou problémy pokračovat i nadále, postihnuta může být i zimní sezóna.

Ryanair není jediný v problémech

Jak dále podotkl server CNN Money, irská aerolinka není v leteckém byznysu v problémech zdaleka sama. Italská společnost Alitalia byla v květnu uvalena od insolvence a například německá Air Berlin zkrachovala loni v srpnu. Naopak jedna z největších aerolinek světa, Emirates, s penězi problém nemá a minulý fiskální rok vytvořila zisk 762 milionů eur.

Aircraft – 5 Tails

Foto: Ryanair

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Francouzi navrhli „létající vlak“, který chce spojit křídla s oddělitelnou kapslí pro pasažéry

Jiří SvobodaJiří Svoboda

akka1
0Zobrazit komentáře

Rychlá doba si žádá stále inovativnější způsoby přepravy a tak se na světlo světa dostávají stále kurióznější koncepty, které by ještě před pár lety našly své místo maximálně tak ve futuristických sci-fi filmech. Tak jako v případě „létajícího vlaku“, jehož podobu navrhla francouzská společnost Akka Technologies. Zařízení s názvem Link & Fly se tak řadí do série vynálezů, jako jsou osobní létající multikoptéry, nebo létající auta.

Princip tohoto zařízení je v zásadě jednoduchý. Dopravní kapsle pro cestující nebo náklad by měla putovat po železnici jako standardní vlak, na letišti se poté oddělit, přijet ke křídlům letadla a nově fungovat jako jeho trup. V cílové stanici by se pak proces opakoval v opačném sledu.

Cílem nového dopravního prostředku má být především zkrácení času mezi přestupy na letištích a nádražích, přičemž tvůrci tvrdí, že by kapsle byly schopné využít již současné železniční sítě. Link & Fly má být designované jako letadlo pro 162 lidí nebo pro náklad o hmotnosti 21 tun. Maximální rychlost by se měla pohybovat okolo 960 km/h, přičemž dolet by mohl činit 2200 km. Tvůrci doufají i ve vytvoření verze s delším doletem pro delší nákladní lety.

Pochopitelně se tento přinejmenším troufalý koncept setkává se spoustou nedořešených problémů. Současná letiště by v první řadě musela investovat do železniční infrastruktury, výrobci by musely navrhnout, vytvořit, otestovat a získat povolení pro zcela nový typ letadla. Současně se nabízí celá paleta drobnějších problémů, jako například kde by probíhaly bezpečnostní prohlídky cestujících a zavazadel.

JUMP_Bikes_001

Přečtěte si takéElektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadíElektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí

Přes všechny tyto otázky však CEO Akka Technologies, Maurice Ricci, dostal příležitost představit svůj koncept zástupcům Boeingu a pro Bloomberg řekl, že bude hledat zákazníky v USA a zaznamenal zájem i na trzích v Asii. Jak by se však mohlo zdát, nejedná se o koncept od samostatného vynálezce – Akka Technologies je konzultantská společnost se 12 tisíci zaměstnanci, která působí ve 20 zemích včetně Česka. S prototypy autonomních technologií už pomáhala třeba automobilkám Audi, Porsche či Renault.

akka2

„Létající vlaky“ přitahují lidstvo už desetiletí

Koncept týmu Maurice Ricciho však není jediný, který se myšlenkou snadného spojení vlaků a letadel v poslední době zabýval. Například před pěti lety tým čtyř studentů navrhl systémy SkyLink a SkyShip. Volně spojitelné a rozdělitelné soupravy pro 48 cestujících by dle tehdejšího návrhu měly přepravovat bez zbytečných překladišť či přestupů, na delší vzdálenosti by pak několik takovýchto souprav mohlo přenést letadlo ve tvaru rejnoka.

Za úplným předchůdcem Link & Fly však musíme mnohem dále do historie. V roce 1950 začalo Letectvo USA experimentovat se strojem s názvem Fairchild XC-120 Packplane, který byl specifický právě oddělitelnými nákladními kapslemi umístěnými pod křídly a kokpitem. Byl postaven pouze jeden prototyp, který předvedl několik letů, přesto byl v roce 1952 opuštěn a později sešrotován.

f

Fairchild XC-120 Packplane

Foto: Akka Technologies, U.S. Air Force Aeronautic Systems Center History Office