Čínský výrobce elektromobilů NIO chce na americkou burzu, bude soupeřit s Teslou

Jiří SvobodaJiří Svoboda

es8a
0Zobrazit komentáře

Jsou to teprve čtyři roky, co v čínské Šanghaji vznikl automobilový startup zvaný NIO. Rychle vyrostl, vyprodukoval první model auta a v rizikovém kapitálu vybral přes 2 miliardy dolarů. Nyní se tato značka, o které v západním světě zatím nebylo příliš slyšet, chystá na další metu – přerod ve veřejně obchodovatelnou firmu, tedy vstup na americkou burzu.

NIO vyplnilo s americkou Komisí pro kontrolu cenných papírů (SEC) první dokumentaci zvanou F-1, která prozrazuje nejenom záměr dostat se americkou burzu, ale taktéž doposud neveřejné informace o tomto ambiciózním startupu.

Zcela prvním modelem, který NIO ukázalo světu, byl EP9 – kusově omezený supersport, který však již v roce 2016 dokázal autonomně objet závodní okruh v Texasu. NIO se tak prokazatelně zařadilo mezi automobilky s fungujícím plně autonomním systémem, avšak jeho první model určený pro masovou produkci mířil na zcela jinou cílovou skupinu.

nio3

NIO EP9

Sedmimístné SUV ES8, představené v prosinci minulého roku, bylo prvním zákazníkům doručeno v červnu. Nápadně se podobá známějšímu Tesla Model X, v Číně však stojí však polovinu.

Dalším produktem pak má být menší model ES6, který podle magazínu The Verge první zákazníci dostanou příští rok. Firma je taktéž s vlastním týmem vidět v seriálu Formule E, kde mezi sebou soupeří výhradně elektrické monoposty.

tesla-Model-3-MountainPearl1

Přečtěte si takéTesla byla v posledním čtvrtletí ve ztrátě 743 milionů dolarů, zároveň ale vygenerovala rekordní příjmyTesla byla v posledním čtvrtletí ve ztrátě 743 milionů dolarů, zároveň ale vygenerovala rekordní příjmy

Pokud se však NIO skutečně dostane na americkou burzu, lze počítat s jeho globální expanzí a tím pádem se s jeho konkurencí bude muset vyrovnat Tesla. Klub startupových výrobců elektromobilů, kteří vypustili do světa produkt a zároveň jsou na burze, zahrnuje totiž zatím pouze Teslu, a tak by se NIO mohlo výrazně odlišit od ostatních startupů jeho typu. Například americký Faraday Future, který vybral od investorů přibližně stejnou částku jako NIO, ještě nemá sériový produkt a opustil plány na tvorbu vlastní továrny za miliardu dolarů.

nio1

NIO ES8

Je NIO připraveno na globální scénu?

Ne všechna čísla však pro čínskou společnost vyznívají růžově. Dle dokumentace F-1, kterou NIO dalo k dispozici, od července dodala jen necelých 500 vozů ES8, což přineslo do firmy výdělky ve výši 7 milionů dolarů. Ve frontě je dle dokumentace přes 17 tisíc rezervací, což však na obrovském čínském trhu není nijak zvlášť vysoké číslo. Přesto v NIO drží podíl velká jména jako Tencent, Baidu a Sequoia Capital a zájem má údajně i SoftBank.

PepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

sodastream2-onetouch_black-in-kitchen_2
0Zobrazit komentáře

Nadnárodní gigant PepsiCo, který stojí za nápoji jako Pepsi, Mirinda či 7Up, oznámil, že za 3,2 miliardy dolarů (přes 72 miliard korun) v hotovosti kupuje firmu SodaStream. Ta je známá pro přístroje na domácí výrobu sycené vody a PepsiCo se chce díky nim více posunout do oblasti zdravých výrobků a rozmělnit své zaměření na sladké nápoje.

SodaStream je ve svém oboru jednička na trhu. Jednoduché výrobníky izraelské firmy prostřednictvím plynové bombičky a znovupoužitelných lahví během pár vteřin vytvoří z čisté vody sodovku. Pepsi již dříve s výrobníky SodaStream a svými kolovými nápoji experimentovala, nechala si dokonce v roce 2015 vyrobit speciální kolekci kapslí HomeMade, a nakonec celou firmu kupuje.

Jde zejména o reakci na změny na trhu, kde se zákazníci zejména ve Spojených státech odklánějí od sladkých nealkoholických nápojů a stále více sahají po balené vodě. Velké firmy často ztrácejí ve prospěch menších a více trendy značek, nebo minimálně marně hledají prostor k dalšímu růstu. I proto se PepsiCo nebálo vyplatit SodaStreamu 144 dolarů za každou akcii, což je o téměř třetinu vyšší cena, než jaký byl třicetidenní vážený průměr na burze.

Pepsi-Homemade-sodastream

Speciální edice Pepsi ve spolupráci se SodaStream z roku 2015

Na druhou stranu SodaStreamu se i vzhledem ke zmíněným trendům, kdy lidé začínají preferovat neslazené nápoje, velmi daří. V srpnu izraelská firma oznámila nejúspěšnější čtvrtletí v historii a deváté v řadě s dvojciferným růstem příjmů. PepsiCo tak v byznysu s domácími nápoji, kde dosud vůbec nebyla, vidí dobrou příležitost.

netflix

Přečtěte si takéNetflix testuje přidání reklam mezi epizody seriálů. Má jít o propagaci vlastního obsahuNetflix testuje přidání reklam mezi epizody seriálů. Má jít o propagaci vlastního obsahu

„PepsiCo a SodaStream jsou inspirující spojení,“ cituje předsedkyni a šéfku PepsiCo Indru Nooyi server Business Insider. SodaStream podle ní nabízí mimořádné řešení, které vytvoří skvělé nápoje a zároveň snižuje množství odpadu. Právě také na snížení své environmentální stopy se chce PepsiCo stále více soustředit. „Společně můžeme posouvat naší vizi ve zdravější a udržitelnější planetě,“ dodala Nooyi.

Akvizice SodaStreamu dává PepsiCo rovněž nový způsob, jak může oslovovat zákazníky. Dosud tak mohl činit pouze prostřednictvím svých výrobků v obchodech, nyní se dostane přímo do domácností. Jak podotýká server CNBC, jedná se o jeden z nejodvážnějších kroků, který 62letá šéfka PepsiCo za 12 let ve funkci CEO udělala. A také jeden z posledních, protože ji na začátku října nahradí dosavadní prezident firmy Ramon Laguarta.

pepsican

Velká příležitost to je pochopitelně také pro SodaStream. Své produkty dnes prodává v 80 tisících kamenných prodejnách ve 46 zemích světa a díky globálnímu zásahu Pepsi lze očekávat, že se bude dále rozšiřovat. Mezi největší trhy SodaStreamu patří Německo, Francie, Kanada a Spojené státy, oblíbený je i v České republice.

Celá akvizice by se měla uzavřít do ledna příštího roku, do kdy by ho měli schválit regulátoři a také akcionáři SodaStreamu. Izraelská firma bude v rámci PepsiCo fungovat jako nezávislá divize a nezměněno zůstane i její vedení, aby se zachovala nastavená firemní kultura. Šéfem SodaStreamu tak nadále bude Daniel Birnbaum, který prozradil, že například v Německu je dnes již většina konzumované vody perlivá, ale přesto tu má SodaStream pouze 8% podíl na trhu. Příležitost je tedy vysoká.

Foto: SodaStream