Praha spouští nový dopravní systém PID Lítačka. Od pondělí bude možné nahrát kupóny přes e-shop

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha-litacka2Insider

Foto: PID

Městská hromadná doprava bude mít nový informační systém

0Zobrazit komentáře

Od příštího týdne, pondělí 27. srpna, čekají obyvatele a návštěvníky Prahy a Středočeského kraje, kteří využívají městskou či příměstskou hromadnou dopravu, velké, ale zato příjemné změny. Praha ve spolupráci se Středočeským krajem spouští nový regionální dopravní systém PID Lítačka, který cestujícím významně usnadní nákup jízdenek i dlouhodobých kupónů. V září pak začne fungovat také nová mobilní aplikace.

Na novém regionálním dopravním systému nazvaný PID Lítačka pracovalo vedle Operátora ICT, který zastřešuje chytré projekty hlavního města, několik dalších subjektů dva roky, přičemž nejdůležitější je právě kooperace mezi Prahou a Středočeským krajem. Díky tomu bude mít nový systém dopad až na tři miliony cestujících a snazší bude cestování v hromadné dopravě nejen po Praze, ale také ve Středních Čechách, který je na hlavní město úzce napojen.

PID Lítačka přinese rozšířenou možnost výběru nosičů, na které si budou moci lidé nahrát své dlouhodobé časové kupóny. Dosud to byla jen zelená karta Lítačka, nově si budou moci uživatelé zvolit libovolnou bezkontaktní platební kartu či In Kartu Českých drah. Od 1. ledna 2019 navíc půjde nahrát kupón také přímo do nové mobilní aplikace PID Lítačka, čímž nutnost fyzického nosiče zcela odpadne. Vždy však bude možné mít kupon jen na jednom nosiči, nicméně mezi nimi půjde v e-shopu i během platnosti kupónu jednoduše přecházet.

litacka

Foto: CzechCrunch

Karta Lítačka

Nový systém bude oficiálně spuštěn v pondělí 27. srpna a připraveny na něj budou víc než tři tisíce odbavovacích zařízení, které jsou jak v prostředcích hromadné dopravy a na dalších místech v Praze a Středočeském kraji. Odbavení bude zároveň možné provést na e-shopu na adrese www.pid.litacka.cz.

Do fungování nového e-shopu jsme však mohli nahlédnout a jeho prostředí je maximálně jednoduché, aby uživatel snadno a rychle vyřídil to, co potřebuje. Nejčastěji by mělo jít o nákup dlouhodobých kupónů a výběr jejich nosiče. Co je u nového systému pro cestující zásadní, že již nebudou muset chodit s Lítačkou do validátoru. Jakmile si zakoupí kupón na e-shopu, automaticky se zaktivuje.

pilulkakasa

Přečtěte si takéLékárny Pilulka.cz za první pololetí utržily přes 800 milionů korun. Letos mají překonat 2 miliardyLékárny Pilulka.cz za první pololetí utržily přes 800 milionů korun. Letos mají překonat 2 miliardy

Celý projekt PID Lítačka stál 40 milionů korun, přičemž na jeho financování se podílela Praha a Středočeský kraj, stejně jako budou platit také jeho provoz. Ten je vypočítán na 3 miliony korun měsíčně. „Svou robustností je projekt PID Lítačka unikátní. Inspirovali jsme se u dílčích úspěchů v jiných českých městech, ale tak velký projekt zatím v České republice nebyl,“ uvedl generální ředitel městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer. Jeho firma je proto nyní připravena sdílet své zkušenosti na oplátku s dalšími městy a kraji.

Moderní nákup jízdenek v aplikaci

Nedílnou součástí nového regionálního dopravního systému je pak i zmíněná mobilní aplikace PID Lítačka. Ta je nyní v testovacím režimu a oficiálně začne fungovat od 1. září, kdy nahradí dopravní aplikaci PID Info. V aplikaci PID Lítačka bude prozatím možné nakupovat jednorázové jízdné s tím, že jeho aktivace nebude nutná ihned po nákupu. Zároveň v ní bude možné přeposlat jízdenku třetí osobě či aktivovat více jízdenek najednou, což bude značně jednodušší než například dosavadní nákup jízdenek přes klasickou SMS.

pid-litacka

Na druhou stranu vás při nákupu jízdného aplikace PID Lítačka zatím přesune jen do webového rozhraní platební brány, ale Operátor ICT slibuje, že do konce roku integruje minimálně platební systém Masterpass, aby byl celý proces nákupu ještě jednodušší. Cestující ve Středočeském kraji budou moci nakupovat jízdné elektronicky vůbec poprvé. Vedle toho jde v PID Lítačka vyhledávat aktuální spojení nebo parkoviště P+R včetně jejich aktuální obsazenosti.

„Moc mě těší, že Pražanům a Středočechům se usnadní cestování prostředky veřejné hromadné dopravy. Jsem ráda, že jsme se konečně vydali cestou digitalizace a zavádění technologií 21. století do odbavování cestujících v hlavním městě a ve Středočeském kraji, a definitivně tak uzavíráme nechvalně proslulou kapitolu karty Opencard,“ okomentovala nový regionální dopravní systém PID Lítačka pražská primátorka Adriana Krnáčová. Právě Opencard, předchůdce Lítačky, bude postupně vyřazen z provozu.

Od 1. listopadu již nepůjde nahrávat na kartu Opencard žádné nové dlouhodobé časové kupóny (ty stávající budou nadále platit) a od 1. září 2018 bude možné vyměnit zdarma jakoukoliv Opencard za novou kartu Lítačka. Případně si již cestující budou moci vybrat jakýkoliv jiný nosič. V oběhu je podle vyjádření Operátora ICT nadále přes 240 tisíc karet Opencard.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spoluzakladatel Applu Steve Wozniak se pouští do prvního kryptoměnového startupu

wozniak
0Zobrazit komentáře

Technologický nadšenec, vynálezce a také spoluzakladatel Applu, Steve Wozniak, byl vždy fascinován matematikou a vším, co souvisí s čísly. Od svého prvního počítače a primitivního operačního systému přes po vývoj pro Apple či herní společnost Atari až k univerzálním dálkovým ovládáním pro konzumní elektroniku. A proto netrvalo dlouho, než jeho fascinace přesáhla i do světa kryptoměn a především samotné technologie decentralizované databáze blockchain, na které běží.

A to i přesto, že byl Wozniak zpočátku skeptický k tomu, kam se svět s kryptoměnami ubírá, jelikož většina projektů nikdy neměla reálný produkt, zakladatelé mizeli s vybranými prostředky po vydání nové kryptoměny, a obecně nevznikalo mnoho startupů, které by řešily nějaký zásadní problém. To se začíná postupně měnit a zájem Wozniaka o tuto oblast razantně stoupá. V poslední době se účastní jedné konference za druhou, o blockchainu začíná mluvit a také se mu do detailu věnovat.

Již dříve naznačil, že i když byl skeptický, nikdy ho nepřestal fascinovat například bitcoin, u kterého se neví, kdo ho vytvořil, nikdo ho centralizovaně neovládá, má omezené množství kusů v oběhu a funguje jako jakési digitální zlato, jehož transakce navíc nejdou jednoduše vystopovat. A všechny tyto poznatky nyní dovedly Wozniaka až k připojení se do prvního kryptoměnového startupu v jeho kariérní historii.

wozniakw

Steve Wozniak

V dosud nespecifikované pozici by měl totiž působit ve startupu, neboli spíše investiční společnosti Equi Capital, která chce prostřednictvím blockchainu kryptoměny Ethereum vytvořit unikátní investiční fond, do kterého se skrze investice ve formě kryptoměn mohou zapojit menší i větší investoři a celé investiční společnosti, s cílem dát dohromady kapitál, dále reinvestovat do zajímavých projektů a z případných úspěchů si poté dělit zisk.

bompass

Přečtěte si takéDesignové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se neroztečeDesignové studio Bompas & Parr vytvořilo první zmrzlinu na světě, která se nerozteče

Investoři navíc mají získat také roční dividendu ve výši 5 procent v případě, že se rozhodnou nově vydané tokeny (virtuální „akcie“) Equi Capital držet dlouhou dobu a prostředky nevybírat. Až do této fáze by vše znělo relativně v pořádku, kdyby ovšem neměl Equi Capital prapodivnou historii.

Jak vlastně Equi Capital vzniklo

I přes nadšení z prvního zapojení Wozniaka do podobného druhu společnosti je třeba připomenout, co je vlastně Equi Capital zač, jaká je jeho historie a kdo za ním stojí. Firma byla založena skotskou podnikatelkou Michelle Georgina Mone, která měla se svými podnikatelskými praktikami problém již ve své minulé firmě, společně s miliardářem Dougem Barrowmanem.

Dříve totiž bylo pro Equi Capital spuštěno ICO, tedy prvotní nabídka nově vydávané kryptoměny či tokenů, kterého se mohli zúčastnit všichni investoři. Firma si ovšem dala vysoké cíle a i přes vybrání částky 7 milionů dolarů se nepodařilo minimální částky pro tvorbu samotné měny dosáhnout, takže se muselo celých sedm milionů dolarů vrátit zpět zúčastněným investorům.

equi

Equi Capital také sliboval svým podporovatelům, kteří byli ochotni projekt propagovat, kdekoliv to jen šlo, zajímavou práci s mnoha výhodami – ani toho se zúčastnění lidé nedočkali a ve skutečnosti to vypadalo spíše jen jako mizerně placená práce. Ani jedna z těchto věcí projektu příliš neprospěla a teď komunita s napětím očekává, co se bude dít dále, natož jakou spojitost bude mít se znovuobnovením důvěry v Equi Capital samotný Wozniak. Doufejme, že si nevybral tak špatně, jak se na první pohled zdá.

Foto: Gage Skidmore / Flickr