Amazon se stal po Applu druhou americkou firmou, která překonala tržní hodnotu 1 bilionu dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jeff-bezos-amazon6

Šéf Amazonu Jeff Bezos

0Zobrazit komentáře

Apple sice před měsícem vyhrál velké dostihy o to, kdo se stane první americkou firmou, která svou hodnotou překoná hranici 1 bilionu dolarů, ale Amazon, který s ním na dálku soupeřil, se rozhodně nenechal zahanbit. O čtyři týdny později tuto magickou hranici překonala i firma Jeffa Bezose a také svým způsobem v rekordním duchu.

Apple byl totiž první, kdo na tržní hodnotu 1 bilionu dolarů (přes 22 bilionů korun) dosáhl, ale na rozdíl od Amazonu k tomuto milníku mířil dlouhodobě a postupně. Zato e-commerce a cloudová skupina Jeffa Bezose ho vzala útokem, když za posledních dvanáct měsíců více než zdvojnásobila hodnotu svých akcií.

Jen v posledním roce zvýšil Amazon svou tržní hodnotu na akciovém trhu o ohromných 520 miliard dolarů. To je suma, kterou dohromady nedají hodnoty ani páté a šesté nejhodnotnější obchodovatelné firmy, Berkshire Hathaway a Microsoftu. Všechno přitom začalo v roce 1994 nenápadně. Tehdy si jistý Jeff Bezos založil v garáži jedno z prvních online knihkupectví a začal přes vznikající internet prodávat knihy.

amazon-campus-hq

Foto: Amazon

Letecký pohled na kampus Amazonu v Seattlu

Dnes je ze čtyřiapadesátiletého Bezose nejbohatší muž na světě, jehož šestnáctiprocentní podíl v Amazonu má hodnotu přesahující 160 miliard dolarů. Od roku 1997, kdy se Amazon – na dnešní dobu netradičně brzy po svém vzniku – vydal na burzu, vyrostla původně garážová firma v jednu z největších a zároveň stále ještě nejrychleji rostoucích firem na světě.

kratky3

Přečtěte si takéLiftago expanduje do Českých Budějovic, Plzně a Ústí. V Česku chce vytvořit síť digitální taxislužbyLiftago expanduje do Českých Budějovic, Plzně a Ústí. V Česku chce vytvořit síť digitální taxislužby

Amazon dnes již zdaleka není pouze o prodeji knih, ale má velmi úspěšnou cloudovou divizi, platformu pro streamování videa a investuje také do technologií budoucnosti, jako jsou drony či umělá inteligence. Spokojení s růstem firmy svého syna mohou být i Bezosovi rodiče, kteří se právě v roce 1997 stali jedněmi z prvních investorů, jež pomohli celou firmu rozjet.

Významnému růstu akcií v letošním roce pomohl i fakt, že Amazon lidem z Wall Streetu ukázal, že se nebojí vydělávat. Firma se sídlem v Seattlu totiž dlouhé roky generovala jen minimální zisky, protože veškeré příjmy znovu investovala do technologií a vývoje nových produktů. Teprve letos v červenci Jeff Bezos poprvé oznámil, že čistý zisk Amazonu v jediném čtvrtletí přesáhl dvě miliardy dolarů. Hodnota jedné akcie od té doby vystoupala o více než 150 dolarů až na dnešních rekordních 2 050, 27 dolaru.

jeff-bezos-amazon

Zakladatel a šéf Amazonu Jeff Bezos

Při aktuálním obchodování je tržní hodnota Amazonu znovu pod hranicí 1 bilionu dolarů, ale není pochyb o tom, že se nad ní americký gigant brzy vrátí a bude růst dál. Ostatně Apple, který se přes ni přehoupl před měsícem, má dnes již hodnotu přes 1,1 bilionu dolarů.

Foto: Amazon

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Online supermarket Rohlik.cz přestane do konce roku prodávat jednorázové plastové výrobky

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cupr

Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Hromadící se množství plastového odpadu, které lidstvo generuje ve zvyšujícím se objemu a nezvládá ho efektivně recyklovat, je problém, který začíná řešit stále více firem. Velké téma je to v potravinovém byznysu po celém světě pro řetězce a supermarkety, které se snaží vyřadit z prodeje jednorázové plastové výrobky. Mezi prvními v Česku, kdo se do této iniciativy zapojí, bude online supermarket Rohlik.cz.

Plastových výrobků, jako jsou příbory, talíře nebo brčka, se český online obchod s potravinami, který založil a vede Tomáš Čupr, zbaví do konce letošního roku. Rohlik.cz má ekologickou zodpovědnost dlouhodobě nastavenou jako jednu z priorit a vedle zmíněného ukončení prodeje jednorázových plastových výrobků také ve svém e-shopu nově zavedl tzv. bezplastovou uličku.

„Naši zákazníci, pro něž je ekologie stejně zásadním tématem jako pro nás, mohou během nákupu jedním kliknutím zapnout filtr ‚bez plastového obalu‘. Ten jim vybere pouze produkty, které nejsou baleny do plastů,“ říká Tomáš Čupr.

rohlikplastfi

Nabídka Rohlik.cz se zapnutým filtrem pro výrobky s plastovým obalem

Zákazníci nově na Rohlik.cz místo plastových výrobků najdou dřevěné a papírové kelímky, tácky nebo příbory. Plastový sortiment zůstane v nabídce pouze do vyprodání zásob. Naopak se do prodeje dostanou také rozložitelné sáčky a pytle na odpadky či ekologicky rozložitelné dětské pleny a drogerie ve stoprocentně recyklovaných obalech.

sodastream-fizzi-black-in-kitchen_8fe404b4-486c-48e9-a1b4-46ce18cdef12

Přečtěte si takéProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazemProblém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazem

Důraz na ekologická řešení ostatně Rohlik.cz dokazuje při doručování objednávek, kdy potraviny balí do tašek z ekologického FSC papíru, za jehož větší používání se zasazuje i organizace Greenpeace. Rohlik.cz se navíc snaží počet těchto tašek v oběhu snižovat a nabízí i jejich následný odvoz a recyklaci.

„V některých ohledech jsme však limitováni i stávajícími předpisy, které stanovují, že určité typy produktů musí být do tašek baleny odděleně. Proto často nemůžeme nákup přivézt pouze v jedné tašce, i když by se do ní třeba vešel. Legislativa nám to nedovoluje,“ dodává Tomáš Čupr.

Rohlik.cz sunka ve FSC obalu

Produkty Rohlik.cz Vinohradská šunka nejvyšší jakosti či Rohlik.cz Krůtí šunka nejvyšší jakosti jsou baleny do ekologického FSC papíru