Miliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkami
Po celém světě je to obrovský trend posledních měsíců, do kterého největší hráči lijí stovky milionů dolarů. Řeč je o sdílených elektrických koloběžkách, které zaplňují ulice velkých měst a významně mění osobní přepravu. Nyní se jich konečně dočkáme také v České republice, kam s nimi jako první přijde americký startup Lime.
Zatímco zejména ve Spojených státech a Číně probíhají dostihy o to, kdo jako první ovládne klíčová města se svými sdílenými koly nebo koloběžkami, v Česku se s tímto trendem teprve seznamujeme. Minimálně co se týče elektrických koloběžek, protože tzv. bikesharing, tedy sdílená kola, u nás již od roku 2013 úspěšně prokopávají česká Rekola.
Na druhou stranu je to prakticky stále jediný zástupce v tomto segmentu, byť se o příchodu velkých zahraničních hráčů do České republiky již delší dobu spekuluje. Nakonec by se tím prvním měl stát americký startup Lime, který v téměř stovce měst Spojených států, ale také ve čtyřech zemích v Evropě provozuje jak bikesharing, tak scootersharing (scooter je anglicky koloběžka).
Po Paříži, Berlíně, Frankfurtu, Madridu, Valencii a Curychu „již brzy“ dorazí černo-zeleno-bílé elektrické koloběžky také do Prahy, jak pro CzechCrunch potvrdili přímo zástupci rychle rostoucího startupu Lime. Bližší informace ohledně toho, kdy přesně a za jakých podmínek do Česka vstoupí, prozatím komentovat nechtějí, nicméně na Facebooku již běží kampaň, ve které hledají pro svou službu tzv. nabíječe.
Systémy sdílených elektrických koloběžek totiž fungují tak, že se po městě rozmístí určitý počet strojů, které si pak může půjčit kdokoliv, kdekoliv a kdykoliv. Stačí mít jen staženou mobilní aplikaci Lime, být zaregistrovaný a mít účet propojený s kartou, ze které se vám pak za každou jízdu strhávají peníze. Nástupní cena je 1 dolar (22 korun), poté se platí 15 centů (3,3 koruny) za každou projetou minutu. Přesné ceny pro Českou republiku zatím nejsou známé.
Nicméně vzhledem k tomu, že se jedná o elektrické koloběžky, které je potřeba dobíjet, hledá Lime v Praze i zmíněné nabíječe, kteří vybité koloběžky sbírají, nabíjejí je za menší odměnu a poté opět vracejí do ulic. Na jedno nabití ujede koloběžka Lime přes 30 kilometrů a dojezd včetně dalších informací lze vždy vidět v aplikaci. Maximální rychlost elektrokoloběžky je necelých 25 kilometrů v hodině.
Lime je prvním a stále ještě jedním z mála startupů, které provozují multimodální flotily (byť konkurence mohutně posiluje). To znamená, že mají ve svých sdílených systémech jak klasická kola, tak kola s pomocným elektrickým pohonem a také elektrické koloběžky. V každém městě přitom může fungovat jen jeden model, nebo klidně všechny tři. Do Prahy by pro začátek měly dorazit minimálně koloběžky, s nimiž se stačí na začátku odrazit a pak už jen otáčet „plynovou“ páčkou.
Bude zajímavé sledovat, zda příchod významného amerického startupu, který za jediný rok od svého založení již dokázal získat v investicích téměř půl miliardy dolarů (jeho hodnota se odhaduje kolem 1,1 miliardy dolarů), rozvíří relativně stojaté české vody. V oblasti systémů sdílené mobility se z velkých zahraničních hráčů pokoušel o vstup jen čínský bikesharing Ofo, ale po loňském testovacím provozu svá žlutá kola letos do Prahy vůbec nepřivezl. Elektrické koloběžky budou každopádně pro české uživatele úplnou novinkou, tedy minimálně ty sdílené.