Tesla zažila své nejlepší čtvrtletí v historii. S tržbami přes 6,5 miliardy dolarů skončila v zisku
Už od prvotního oznámení rekordního počtu doručených kusů Modelu 3 od kalifornské automobilky Tesla se očekávalo, že by se společnost mohla poprvé po dvou letech opět přehoupnout do černých čísel. Na finální čísla jsme si ovšem museli počkat až do včerejšího uzavření obchodování na akciovém trhu, po kterém Tesla oznámila své vůbec nejsilnější čtvrtletí v historii.
Během posledního uzavřeného kvartálu Tesla vygenerovala tržby ve výši 6,8 miliardy dolarů, tedy zhruba 154 miliard korun, se ziskem ve výši 312 milionů dolarů, respektive 7 miliard korun. Výsledky značným způsobem překonaly všechna očekávání analytiků, kteří předpokládali tržby ve výši 5,6 miliardy dolarů při ani ne třetinovém zisku. Aby toho nebylo málo, Tesle navíc vzrostl také finanční polštář – její hotovostní rezervy se navýšily o 731 milionů dolarů na zhruba 2,9 miliardy.
To by mělo automobilce pomoci se splacením všech závazků v následujících měsících, kdy potřebuje mimo standardních provozních nákladů pokrýt zhruba miliardu dolarů v dluzích. Skvělých čísel Tesla dosáhla především efektivní optimalizací výrobního procesu Modelu 3, na němž má automobilka průměrně 20% marži a navíc o 30 procent snížila počet odpracovaných hodin ve výrobě.
Šéf Tesly Elon Musk tak dokázal dodržet svůj slib a překlopit dlouhodobě prodělečnou automobilku po sedmi po sobě jdoucích ztrátových čtvrtletích znovu do zisku. Tesla měla ostatně ve své patnáctileté historii pouze dvě zisková čtvrtletí. Zásluhu na změně mají především zmíněné Modely 3, které z kategorie prémiových sedanů zacílily na šetřivější zákazníky. Jejich cena se má během následujícího roku snížit až na 35 tisíc dolarů (zhruba 800 tisíc korun), což z nich udělá nejlevnější model Tesly vůbec.
Postupné splácení závazků
Někteří zákazníci záměrně mění své dražší Modely S a X za menší Model 3, s vidinou toho, že na rozdílu ještě něco vydělají. Nutno dodat, že Tesla aktuálně produkci novinky limituje, nenabízí zatím ani nejlevnější variantu, ani leasing. Tak či tak se bude ovšem stávající profitabilní trend Tesle hodit, v dalším čtvrtletí totiž počítá s podobně pozitivními výsledky, které by jí pomohly postupně ukrajovat velkou část z takřka desetimiliardového dluhu, jež společnost má.
V posledním čtvrtletí Tesla doručila 56 065 kusů Modelu 3, což je bezmála třikrát více než v předcházejícím kvartálu, kdy jich bylo 18 440. Dle výroční zprávy navíc automobilka zmiňuje, že ročně vyrobí celkem 340 tisíc kusů automobilů. V dalším čtvrtletí chce Tesla mimo možného nárůstu zisku investovat také do pozemku a stavby nové výrobní továrny Gigafactory 3, pro kterou získala v Číně stavební povolení a mírná zvýhodnění od tamních úřadů. To jí má zajistit vyšší profit na každém vyrobeném voze.
V rámci pozitivní atmosféry nezapomněl Musk ani na vyzdvižení dalších chystaných produktů, v čele s Modelem Y, což má být menší varianta SUV Modelu X, jež je dle jeho slov připravena na produkci. Ta se naplno rozjede v roce 2020. Na všechny tyto zprávy pozitivně zareagoval i akciový trh. Ihned po ohlášení vystřelily akcie Tesly při uzavřeném trhu až o 15 procent nahoru. Zatímco před uzavřením se obchodovaly za 288,5 dolaru na akcii, jednu chvíli poskočily až na 331,5 dolaru, a nyní se drží na hranici 316,8 dolaru.
Nový chystaný model Tesly by navíc mohl zásadním produkčním problémům, se kterými se potýkal Model 3, vyhnout. Ostatně právě na samotné produkci a její efektivitě závisí dlouhodobá ziskovost automobilky. Musk svou důvěru ve vlastní firmu potvrdil i oznámeným nákupem dalších akcií Tesly v hodnotě 20 milionů dolarů, jež má kompenzovat nařízenou pokutu spojenou se sporem ohledně jeho nepodloženého vyjádření na Twitteru kolem stažení Tesly s burzy a vyplacením investorů.
Těm měl údajně nabídnout až o 20 procent vyšší cenu, než byla aktuální hodnota akcií na burze, a tím převést firmu z veřejně obchodovatelné na soukromou. Na vykoupení investorů měl mít navíc zajištěno financování. Bohužel se ukázalo, že tyto informace nebyly pravdivé a Musk i Tesla dostaly každý pokutu ve výši 20 milionů dolarů. Musk se navíc tři roky nesmí ukázat v představenstvu kalifornské automobilky, z jehož čela musel odstoupit.
Celou čtvrtletní finanční zprávu si pak můžete projít níže: