Crowdfundingovým investicím, na které se skládají klidně i stovky investorů najednou, se v Česku skvěle daří. Na většině platforem se nejen zpravidla vybere celá částka, ale zároveň se překonávají v tom, kde se podaří kampaň zafinancovat nejrychleji. Vůbec největší z nich je pak Fundlift.cz, který spadá pod finanční skupinu Roklen, kde se v loňském a letošním roce uskutečnily hned dvě dosud největší kampaně v Česku, jejíž profinancovaná částka dosáhla hranice 20 milionů korun.
Konkrétně šlo o kampaně pražského startupového akcelerátoru StartupYard a společnosti B & BARTONI na výrobu spotřebních dílů do ručních a strojních systémů. Mezi dvacetimilionové kampaně se nově snaží zařadit i skupina NWT, která shání 20 milionů korun na svůj developerský projekt. Úrok pro investory se v případě zmíněných firem pohybuje v rozmezí 6 až 7 procent ročně.
Další z úspěšných kampaní byla taktéž z oblasti nemovitostí, když téměř 19 milionů korun vybralo Bidli na svůj nový projekt, a to od rekordního počtu 386 investorů, včetně 50 z nich, kteří do kampaně vložili více než 100 tisíc korun. To vše pomohlo Fundliftu překonat v minulém týdnu hranici 250 milionů korun ve 43 zafinancovaných kampaních s průměrnou investicí ve výši 33 tisíc korun.
„Důkazem kvalitně odváděné práce je i to, že jsme se stali partnery společností jako Deloitte, KPMG, Expobank či Chytrý Honza. Není to u nás jen o technologických startupech – měli jsme možnost pracovat na kampaních pro větší společnosti, ostatně v tuto chvíli u nás poptává financování CRESTYL nebo NWT. To je samo o sobě důkazem toho, že je investiční crowdfunding na Fundliftu zajímavou alternativou,“ říká šéf Fundliftu Radek Musil.
„Za první rok jsme získali objem zhruba 80 milionů korun, za druhý již zhruba 110 milionů korun a během třetího roku očekáváme, že se tento objem opět významně zvedne. Věříme, že s námi bude investovat čím dál tím více lidí, je zbytečné, aby jejich peníze ztrácely na hodnotě v bankách,“ dodává Musil. Platforma má aktuálně zhruba 9 000 registrovaných uživatelů, z nichž podstatná část investuje opakovaně a buduje tak investiční portfolio.
Šéf Fundliftu Radek Musil (uprostřed) se svým týmem
I předchozí zkušenost pomáhá k tomu, že se podaří zafinancovat až 90 procent kampaní. Výhodou pro investory je možnost investice už od 5 tisíc korun, a to zcela bez poplatků. Poplatky jsou pouze na straně poptávajících společností, které platí 5 procent z úspěšně zafinancované kampaně. Zásadním rozdílem mezi Fundliftem a konkurencí je také přímé propojení s finanční skupinou Roklen, která se svou licencí na obchodování s cennými papíry spravuje veškeré finance, cenné papíry i proces realizace investic.
100 milionů za necelý rok
Ještě začátkem roku měl Fundlift zafinancováno 150 milionů korun, během 10 měsíců tak přidal přes 100 milionů a chce se stát vedoucí platformou v regionu střední a východní Evropy, stejně jako zvažuje spuštění sekundárního trhu či vlastního investičního fondu, jak pro CzechCrunch dříve potvrdil Radek Musil. S financováním větších kampaní bude Fundliftu pomáhat také několik institucionálních hráčů, nově se mezi ně v průběhu následujících týdnů zařadí i zmíněná Expobank. To vše navíc pomáhá s budováním kredibility do budoucna, kdy se firmy díky kampaním dostanou k dalším partnerům či investorům.
Díky počtu uživatelů a selekci přihlašovaných projektů tak Fundlift překonává vlastní rekordy v rychlosti zafinancování kampaní. Mezi nejrychlejšími byla například kavárna eM3 coffee, která vybrala 800 tisíc korun během 47 minut, Dobroty s příběhem, kterým na 800 tisíc stačila jedna hodina, výrobce akustických boxů SilentLab s 2 miliony za necelé 2,5 hodiny.
Aktuálně běžící kampaň zmíněného NWT, jež má za cíl vybrat celkem 20 milionů, získala prvních 8 milionů během tří dnů. Již zmiňovaná kampaň Bidli pak překročila původní cílovou částku 10 milionů korun během prvního týdne.
Česká republika si může připsat další obrovský úspěch na startupovém poli. Po dlouhých měsících vývoje, pohovorů a nekonečné dřiny se dvojice zakladatelů Jiří Třečák a Oskar Kořistka z českého startupu Supernova i s celým týmem dostala do prestižního startupového akcelerátoru Y Combinator v Silicon Valley. Historicky jde o vůbec první českou firmu, která se do něj probojovala, byť se o to pokoušely například STRV či startup Tribe. Supernova se tak zařadí po bok dřívějších absolventů akcelerátoru, mezi kterými je třeba i Airbnb, Stripe, Dropbox, Coinbase nebo Reddit.
Sedmičlenný tým Supernovy vyvíjí nástroj, který umožňuje jednoduchý převod designu do plně funkčních mobilních aplikací, včetně náhledu všech interakcí, přizpůsobení pro různá zařízení a optimalizace kódu. Na tom všem lze spolupracovat s dalšími členy týmu i na dálku, díky integraci s cloudovým řešením. Na další vývoj díky Y Combinatoru Supernova získá 150 tisíc dolarů, respektive téměř 3,5 milionu korun, a to výměnou za 7% podíl ve firmě.
„Jakmile startup nabere další investici po YC (Y Combinator), YC dorovná investici v rámci valuace, aby si udrželo tyto procenta, což je extrémně fér. Po samotné finanční stránce to ale samozřejmě až tak zajímavé není, podobnou investici je možné získat za mnohem lepších podmínek. Důležitější je ovšem network, zkušenosti a nemateriální věci, které pomohou startupům obrovsky vyrůst,“ říká k podmínkám Y Combinatoru spoluzakladatel a zároveň šéf a CTO startupu Jiří Třečák.
Náhled prostředí Supernova Studio
Do Y Combinatoru se průměrně dostane méně než jedno procento startupů, které se v každém kole hlásí. Nelze to tak ani porovnávat s některými evropskými akcelerátory, které vezmou mnohem větší počet firem, jelikož tu tolik inovativních nápadů jednoduše není. Do YC nicméně projdou jen ti nejlepší, s jasnou vizí, produktem, určitou trakcí a ideálně množstvím zákazníků. Hlavním cílem takových startupů je především nabrání dalších investic, získání kontaktů a masivní expanze.
Supernova tak bude mít možnost čerpat z široké palety informací, včetně toho, jak správně nastavit firmu na „neomezené“ globální škálování produktu nebo jak správně zacílit specifické typy potenciálních uživatelů. Přes Y Combinator totiž prošlo nespočet firem, které mají nastaven svůj byznys model stejným způsobem, takže je možné ho jistým způsobem replikovat a zkrátit si tak zásadním způsobem období pokus-omyl.
Vývoj Supernovy probíhal před jejím vydáním zhruba 3 roky. Jádro týmu tvoří od počátku čtveřice Jiří Třečák, Oskar Kořistka, Václav Luštěk a Artem Ufimtcev, která se v nejbližší době přesune přes Y Combinator do San Francisca, odkud bude na vývoji pokračovat. Poskytnuté finance by dle akcelerátoru měly týmu vydržet při průměrných nákladech přibližně 5 až 6 měsíců. Tvůrci Supernovy předtím ani nezvažovali, že by zkoušeli jiný akcelerátor, Y Combinator je totiž tím nejlepším, a pokud by se nedostali tam, dost možná by pokračovali pouze na vlastní pěst.
Tvorba navigační mapy v prostředí Supernovy
Na konci akceleračního programu, který trvá 3 měsíce, by měl být český startup připraven na masivní škálování produktu. Supernova má aktuálně dle Třečáka přes 1 600 aktivních uživatelů v předplatných, které se pohybují od nuly do 35 dolarů za měsíc. Dalších 8 000 uživatelů čeká v pořadníku, především kvůli funkcím, které prozatím nejsou do nástroje implementovány. Supernova aktuálně v příjmech roste o zhruba 20 procent měsíčně s tím, že je cílem dostat se během několika měsíců na stovky procent a desítky tisíc dolarů v měsíčních předplatných.
Výhodou digitálních produktů je v rámci škálovatelnosti flexibilita, jelikož se nemusí soustředit na určitou lokalitu nebo investovat množství prostředků pro vstup na další trhy. Jediné, na čem záleží, je produkt jako takový, stejně jako marketing. Byť Y Combinator není zdaleka pouze o pomoci s prostoupením na nové trhy. „Samozřejmě, Spojené státy jsou pro nás nejzajímavější z pohledu velkých klientů a tam YC opravdu pomoci může, protože obzvlášť v Silicon Valley tento náš nově nabytý status otevírá dveře a určitě ho využijeme na maximum,“ říká Oskar Kořistka, další ze spoluzakladatelů Supernovy.
Napodruhé a lépe
Nebylo to ovšem poprvé, co se český startup do Y Combinatoru hlásil. Zkoušel to již před dvěma lety, když měl v ruce ještě prototyp nástroje, se kterým podával přihlášku. Tehdy se dostal přes první síto až k jednomu z prvních interview s YC, nicméně to ještě nevyšlo. Celý tým se tak upnul na dokončení produktu, jeho vydání, testování a na prvotní trakci. „S další přihláškou jsme tedy čekali, dokud jsme si nebyli jistí, že máme alespoň malou šanci uspět, tj. produkt, který máme zvalidovaný od uživatelů a který technicky funguje.“
Proces přihlášky do Y Combinatoru probíhá ve dvou kolech. První, které rozhoduje o tom, zda se vůbec startup podívá do dalšího kola, je tím vůbec nejpřísnějším sítem v celém procesu. Skládá se ze zhruba 30 otázek a odpovědí, minutového videa, které představí zakladatele produktu, a také krátkého dema, jež ukáže během maximálně několika minut jak produkt funguje.
Český startup poslal dvouminutové představení, ve kterém vytváří jednoduchou aplikaci pro YC:
Pokud některý startup prvotním sítem projde, je pozván na osobní pohovor, který trvá 10 minut a jsou na něm tři nebo čtyři zásadní partneři Y Combinatoru. Na něm jde jen o krátké představení a poté smršť otázek, na které je nutno odpovídat s rychlou kadencí. „Čas je opravdu omezen, po 10 minutách se rozloučí a večer buď zakladatelé dostanou e-mail (zamítnuti), nebo telefonát (přijati). Nejedná se o žádnou prezentaci, řeknete, co děláte, a od té chvíle už je to jen sprcha otázek, podle nás padlo určitě aspoň 40 otázek, takže máte maximálně 15 sekund na odpověď,“ popisuje náročný proces Kořistka.
Na druhou stranu se pečlivá příprava a několik let práce jeho týmu vyplatily. Jelikož během prvního pohovoru s partnery YC probírali prakticky jen výše zmíněné demo produktu Supernovy, prakticky hned po skončení jim šéfové akcelerátoru oznámili, aby ještě nikam nechodili a přišli večer na druhé interview. „To je poměrně vzácné, v ten daný den prošlo přes interview zhruba 100 startupů a pouze čtyři měly druhý pohovor. Na něm se nás ptali na jiné otázky, hlavně co se týče toho, kam směřujeme, a také na otázky kolem byznysu jako takového,“ doplňuje Třečák a přidává vtipnou historku „z natáčení“:
„Vtipné je, že nám večer na naše virtuální americké číslo přišel zmíněný hovor, což prakticky znamenalo že jsme přijati. Jenže to zvedneme a… někdo nám oznámil, že to byl omyl. Za tři minuty nám volalo stejné číslo znovu a představili se jako YC, že se moc omlouvají, ale že to nějak pokazili a teď už to opravdu omyl není. A tak nás oficiálně přijali.“
Jak se vlastně do takového Y Combinatoru dostat?
Podle osmadvacetiletého Jiřího Třečáka mají všechny startupy v Y Combinatoru společné to, že jim lidé často minimálně zpočátku nevěřili, že mohou uspět: „Všem zakladatelům lidé říkali, že jejich startup nemůže nikdy fungovat. To je typ společností, které YC hledá. Chce to mít dobře vymyšlený produkt, který má šanci stát se tím, co všichni používají, protože je jiný. Není důležité, že některé věci nefungují, to je něco, co se vždy dá změnit a nikdo to neočekává, ale myšlenka musí být tak blízko k ideálu, jak je to jen možné.“
Samozřejmostí je mít jasno v základních otázkách, na které se bude ptát nejen takový akcelerátor, ale v budoucnu třeba i investor. Jde především o ujasnění si, o jak velký jde trh, komu prodáváte, co startup dělá zajímavějším než konkurence, proč a kolik za něj budou lidi platit nebo jak chce dosáhnout globálního úspěchu. „My jsme si vytvořili skrz Supernovu v letadle do San Francisca mobilní aplikaci, která nám náhodně vybírala ze zhruba 90 otázek, a trénovali jsme tak dlouho, než jsme dokázali odpovědět bez většího přemýšlení (minimálně 20 z nich jsme také dostali),“ radí potenciálním dalším uchazečům Třečák.
„Je to také úžasné mentální cvičení pro každého zakladatele, pořádně si ucelit myšlenky o tom, co vlastně dělá, nehledě na to, jestli se do YC dostane, nebo ne. A jak postupovat, je jednoduché, stačí se přihlásit. V přihlášce je vše popsáno dopodrobna. Pokud by někdo chtěl pomoci, samozřejmě moc rádi předáme alespoň něco z těch málo zkušeností, co zatím máme,“ uzavírá zážitek Třečák.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.