Elon Musk definitivně končí v čele správní rady Tesly. Nahrazuje ho Robyn Denholmová

robynelon
0Zobrazit komentáře

Kolem kalifornské automobilky Tesla, která se soustředí výhradně na elektromobily, se toho děje v posledních měsících opravdu požehnaně. Negativní zprávy ohledně sporů s regulatorními orgány, ze kterých si šéf Tesly i samotná firma odnesli každý po 20 milionech dolarů pokuty, vystřídaly pozitivní výsledky za poslední kvartál, ve kterém Tesla zaznamenala svůj historicky největší čistý zisk.

Spor s americkou Komisí pro cenné papíry a burzu (SEC), do kterého se Tesla a Musk dostali kvůli mylným informacím ohledně možného převodu Tesly na soukromou společnost, má nicméně ještě svou dohru. Kromě zmíněné dvacetimilionové pokuty pro samotnou automobilku i Elona Muska se musel šéf Tesly vzdát svého křesla v čele správní rady společnosti.

Posledních několik týdnů za něj tak kalifornská firma hledala náhradu mezi nezávislými kandidáty i stávajícími členy představenstva a nyní oznámila výsledek svého hledání. V čele správní rady Tesly nově usedne Rubyn Denholmová, která v samotném boardu Tesly figuruje již od roku 2014. Nahradí tak Muska ve všech jeho původních pravomocech.

CEO Tesly Elon Musk

Denholmová byla do své funkce nominována okamžitě s tím, že do 6 měsíců nastoupí na plný úvazek, což jí ročně zajistí 8 tisíc kusů akcií Tesly spolu s platem 300 tisíc dolarů, tedy něco přes 6,7 milionu korun před zdaněním, jak potvrdil server CNBC. Rubyn Denholmová aktuálně stále působí jako finanční ředitelka a šéfka strategie v telekomunikační firmě Telstra, ve které má půlroční výpovědní lhůtu.

josef-matejka-nextech-ventures

Přečtěte si takéJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje LafluenceJosef Matějka investoval další miliony korun do českého marketingového nástroje Lafluence

Tesla zároveň ve svém oznámení obměny vedení představenstva zmínila, že bude Musk maximálně nápomocen při jakýchkoliv problémech a osobně dohlédne na hladký průběh přechodu. Denholmová nicméně není v automobilovém odvětví žádným nováčkem, již dříve působila například v automobilce Toyota, převážně na poli správy financí a plánování. „Robyn má množství zkušeností z technologického i automobilového světa a v průběhu let zásadním způsobem dopomohla Tesle stát se výdělečnou společností,“ dodává Elon Musk.

tesla-Model 3 Performance – Red Turn

Pozitivní finanční projekce

Ještě před pár týdny to s Teslou vypadalo nejasně, blížily se největší splátky úvěrů a firma měla finanční rezervy tak tak na udržení chodu. Musk i celý tým nicméně překvapil a v minulém čtvrtletí dodal celkem 55 065 kusů Tesly Modelu 3, tedy třikrát více než v předchozím kvartálu, a celkově jich za rok má vyrobit bezmála 340 tisíc kusů.

Díky tomu Tesla dokázala navýšit své finanční rezervy o 731 milionů dolarů na 2,9 miliardy, což jí pomůže se splacením více než miliardového závazku během několika příštích měsíců. Zisk společnosti se přehoupl přes 312 milionů dolarů při obratu 6,8 miliardy, což bylo vysoko nad očekáváním analytiků a investorů. Zásadní podíl na zisku má samozřejmě Model 3, u kterého se Tesle dokázalo nastavit čistou marži na průměrných 20 procent, a to se snížením odpracovaných hodin ve výrobě.

V USA se prodejům daří také kvůli končícímu státnímu zvýhodnění, díky němuž si lze podstatnou část z ceny vozu odečíst z daní, a to konkrétně 7 500 dolarů (170 tisíc korun). V prvních 6 měsících roku 2019 to už bude jen polovina, druhé pololetí se pak sníží o dalších 50 procent. V příštím roce ovšem má Tesla začít nabízet i nejlevnější variantu Modelu 3 s cenovkou 35 tisíc dolarů, kterou Musk sliboval už při prvním uvedení zatím nejmenšího elektromobilu Tesly.

tesla-modelc-semi-models-modelx

Tesla Model 3, Model S, Model X a chystaný nákladní automobil Semi

Zajímavostí je, že hodnota Tesly po strmém růstu ceny akcií překročila na chvíli tradiční německou automobilku BMW. Aktuální valuace Tesly je 59,7 miliardy dolarů, zatímco tržní kapitalizace BMW činí 60 miliard – ještě v průběhu týdne byl tento poměr 59 vs. 55 miliard. Oproti Tesle nicméně německá automobilka vyrobí a doručí k zákazníkům téměř šestkrát více automobilů. Zároveň investuje množství prostředků do své elektrické divize.