Volkswagen chce už za dva roky prodávat elektrické vozy za zhruba půl milionu korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Volkswagen_I.D._concept_family-Small-7739
0Zobrazit komentáře

V jednom z největších automobilových koncernů na světě, německém Volkswagenu, se schyluje k velmi důležitým jednáním. Vedení koncernu má brzy rozhodnout o zahájení výroby široké palety elektrických vozů, kterými by se měl Volkswagen výrazně připojit do boje na poli elektromobilů. Na něm dnes vládne americká Tesla, ale německý VW má přijít s významným trumfem – výrazně nižší cenou.

Podle agentury Reuters představenstvo Volkswagenu v polovině listopadu diskutovat plán na výrobu svého základní modelu v elektrické řadě ID, s nímž by se chtěl dostat až pod hranici 20 tisíc eur, tedy zhruba půl milionu korun. Ročně by takových elektrických vozů, označovaných aktuálně jako „MEB entry“, mělo být vyrobeno 200 tisíc. Vedle toho plánuje VW vyrábět také středně velký sedan ID Aero a další vozy.

Elektrická strategie Volkswagenu je založená právě na platformě MEB (německy Modularer Elektrobaukasten), což je modulární platforma pro elektrické vozy, kterou by měly využít i další automobilky v koncernu, jako je Škoda Auto, Audi nebo Seat. VW by měl v následujících třech letech proměnit na výrobu elektromobilů minimálně tři své současné továrny a první vozy by z nich mohly sjet do prodeje v roce 2020.

Volkswagen Showcar I.D. I.D. ? die Revolution. Der erste Volkswagen auf der vˆllig neuen Elektrofahrzeug-Plattform. Der erste Volkswagen, der f¸r das automatisierte Fahren vorbereitet ist.

Koncept vozu Volkswagen ID

Celý německý koncern pochopitelně hraje o čas, protože zatímco on musel v posledních letech řešit obří skandál s fixlováním u emisních testů, ze kterého se stále musí oklepávat, Elon Musk za oceánem se svou Teslou podniká čím dál ambicióznější plány. Pro Volkswagen je nicméně klíčové, že nejlevnější vůz Tesly, Model 3, se do Evropy dostane nejdříve příští rok.

Ještě lepší cena než u hlavní konkurence

Přestože první elektrické vozy Volkswagenu přijdou pravděpodobně později, nejlevnější model má stát necelých 23 tisíc dolarů, přičemž Tesla Model 3 se má v Evropě prodávat za 35 tisíc dolarů. Zhruba čtvrt milionu korun rozdílu v ceně by mohlo být v konkurenčním prostředí znát, ale odpovědět na to může za dva roky samozřejmě také Tesla.

Volkswagen Showcar I.D. I.D. ? die Revolution. Der erste Volkswagen auf der vˆllig neuen Elektrofahrzeug-Plattform. Der erste Volkswagen, der f¸r das automatisierte Fahren vorbereitet ist.

Koncept vozu Volkswagen ID

Zmíněná elektrická řada ID má být nicméně jen prvním bodem velmi agresivní strategie VW, který chce napříč svým koncernem postupně začít prodávat zhruba 50 elektrických aut. Vzhledem ke své obří výrobní kapacitě by měl být schopen začít vyrábět elektromobily v mnohem větší škále a tím pádem i za dostupnější ceny, což je problém, který se aktuálně optimalizací výrobního procesu snaží řešit i právě Elon Musk.

spin-scooter3

Přečtěte si takéFord kupuje za 100 milionů dolarů koloběžkový startup Spin. Pomoci může i s expanzí do ČeskaFord kupuje za 100 milionů dolarů koloběžkový startup Spin. Pomoci může i s expanzí do Česka

Úplně první elektromobil VW se má jmenovat ID Neo, bude se vyrábět v německém Zwickau v objemu 200 tisíc vozů ročně a v prodeji má být v roce 2020. Středně velký elektrický sedan ID Aero by se mohl v továrně v Emdenu přidat dalšími 100 tisíci vozy ročně a do pár let má přijít také elektrická dodávka. Interně je podle Bloombergu významná strategická proměna označována jako projekt Polaris a Volkswagen s ní chce dosáhnout efektivnější výroby napříč všemi svými 12 značkami.

Die Volkswagen I.D. Familie

Foto: Volkswagen

Rodina elektrických vozů Volkswagen ID

Užší spolupráci jednotlivých značek chce ušetřit miliardy eur, což má obnášet například ořezání nabídky, co se týče méně prodávaných vozů, barevných variant nebo doplňkových výbav. Samotnou elektrickou platformu MEB by navíc mohl Volkswagen do budoucna licencovat a možné spolupráci, i v oblasti baterií, již jedná například s Fordem.

San Francisco zavádí novou daň, která má dostat bezdomovce z ulic. Získá z ní 300 milionů dolarů ročně

0Zobrazit komentáře

Silicon Valley a především pak samotné San Francisco je již léta Mekkou všech startupistů, právě tam totiž vznikají jedny z nejhodnotnějších firem světa i inovativní nápady. Město a okolí celého zálivu je cílovou stanicí mnoha evropských podnikatelů, kteří jdou za svým snem. Pokud ale odhlédneme od skvělých byznysových příležitostí, může se takový sen docela jednoduše změnit v noční můru. San Francisco je opravdu tvrdé město, ve kterém dokážou přežít jen ti nejsilnější.

Zní to jako klišé, ale pokud sem přicházíte z Evropy a nikdy předtím jste v USA nebydleli, může to být trochu šok. Miliardové společnosti i menší startupy a všudypřítomnou auru technologické komunity v San Franciscu hned na vedlejším rohu střídá chudoba, strach, nezaměstnanost a drogy. Problémy lidí, kteří město nezvládli a i přes dobrou práci se nakonec vlivem rostoucích cen dostali na ulici, jelikož jim jednoduše neměl kdo pomoci. Stejně jako ti, kteří z psychického tlaku propadli drogám.

Ne že by to byly jediné důvody pro ztrátu domova a všech finančních prostředků nebo rodiny, ale určitě na tom mají právě technologie svůj podíl, který z jádra města prakticky vyhnal nižší a střední třídu. A i když v samotném San Franciscu a nejbližším okolí žije pouze 880 tisíc obyvatel a lidí bez domova je zhruba 7 500, neví si město dlouhodobě s touto složitostí rady. A tak chce finanční zodpovědnost za pomoc takovým lidem z velké části uvalit na ty nejbohatší.

sfhl2

V rámci nového dodatku zákona, který prošel prvním kolem schvalování, budou společnosti s příjmy nad 50 milionů dolarů ročně platit takzvanou „homeless tax“, ze které půjdou prostředky přímo na pomoc lidem bez domova a na budování psychiatrických léčeben. Právě psychiatrické léčebny byly totiž již před několika dekádami v Kalifornii značně omezeny a někde zrušeny, což jen navýšilo například počet lidí na ulici v důsledku posttraumatické stresové poruchy, kteří si navíc kvůli rostoucí ceně nemohli dovolit potřebné léky a propadli drogám.

tramvaj-praha2

Přečtěte si takéPraha v tramvajích nově umožní nákup jízdenek za pomocí bezkontaktních plateb kartouPraha v tramvajích nově umožní nákup jízdenek za pomocí bezkontaktních plateb kartou

Nový dodatek zákona, který prošel v úterý 6. listopadu (byť ho lze kvůli „nedostatku“ hlasů stále napadnout a připomínkovat), tak bude pro společnosti s příjmy nad 50 milionů dolarů ročně znamenat navýšení daňové zátěže o zhruba 0,5 procenta, což ve výsledku může do městské kasy přinést až 300 milionů dolarů ročně. Novinka má ovšem nespočet kritiků, včetně představitelů předních technologických firem, kteří město dlouhodobě podporují.

sfhl3

Proti je například zakladatel a nynější šéf Twitteru a startupu Square Jack Dorsey, spoluzakladatel fintech startupu Stripe Patrick Collison či zakladatel herní společnosti Zynga Marc Pincus. Kampaň proti schválení dodatku podpořily stovkami tisíc dolarů třeba i miliardář Michael Moritz, legenda mezi investory Paul Graham z akcelerátoru Y Combinator či společnosti VISA a Lyft.

Těm, kteří bojovali proti schválení, se nelíbí uvalení zodpovědnosti pouze na technologické firmy bez hlubšího zamyšlení, zda jim podobně navýšená daň nemůže v krátkodobém měřítku uškodit. Podle nich nese velkou část viny také město, které se dlouhá léta o situaci patřičně nestaralo a nyní, po tlaku veřejnosti, podniká „zoufalé“ kroky. Naopak největším podporovatelem tohoto kroku je technologický gigant Salesforce a jeho šéf Marc Benioff.

Miliardář proti miliardáři

Salesforce má v San Franciscu své hlavní želízko, staví jednu obrovskou budovu za druhou a zabírá podstatnou část rezidentních pozemků komerčními prostory, které jen ubírají na možné výstavbě pro běžné obyvatele. Ostatně právě Salesforce vlastní nejvýznačnější budovu San Francisca, 326 metrů vysokou Salesforce Tower, která je jednou z nejvyšších kancelářských budov na západě. Na druhou stranu ale iniciativě za schválení nového dodatku přispěl Salesforce již 7 milionů dolarů a změna by pro firmu znamenala bezmála 30 milionů dolarů ročně do městské kasy.

Marc Benioff je již dlouhou dobu hlavním podporovatelem nové daně a dokonce nabádá ostatní technologické firmy a jejich představitele k rázným akcím a podpoře, jelikož jsou dle něj často úspěšné jen díky tomu, že si něco vzali z tohoto technologického města, a teď to jednoduše musí nějakým způsobem vrátit.

Problémů je více, tlak neustále roste

Pokud se opravdu podaří po schválení dodatku a všech iniciativách homeless tax prosadit, mělo by město v příštích osmi letech vybudovat dalších 5 000 nových ubytovacích jednotek pro lidi s nízkými příjmy a přes 1 000 nových postelí v centrech pro lidi bez domova, kde každý den stojí dlouhé fronty a ne na všechny se dostane. Jen minulý rok na tyto iniciativy San Francisco i bez homeless tax vynaložilo 380 milionů dolarů. Další kategorií jsou pak drogově závislí.

Ze suverénně nejhorší části města s názvem Tenderloin bylo jen od začátku roku odklizeno přes 100 tisíc použitých jehel. Drogově závislí se usidlují nejen po ulicích, ale i v průchodech stanic metra (BART), kde kolem nich přešlapují každý den tisíce lidí s absolutním nezájmem. Město tak kromě pomoci lidem bez domova zavedlo další 13milionový plán na odstranění jehel z města a prevenci šíření nemocí.

Tak drahé, že většina musí dojíždet i několik hodin denně

Problémem všeho zmíněného je částečně i to, že množství podobně postižených lidí nemá o nějakou pomoc zájem, takže město ani neví, jak se v podobných situacích zachovat a jak udělat město nejen bezpečnější, ale také čistší. Nepřispívá tomu ani fakt, že průměrná cena prodávaných domů v San Franciscu a nejbližším okolí vzrostla již na 1,6 milionu dolarů, s tím, že pronájem bytu s jednou ložnicí (obdoba 2kk) vychází průměrně na 3 300 dolarů, tedy asi 75 tisíc korun. Průměrná mzda je ale přitom pouze 77 tisíc dolarů ročně.

Nájem tak představuje v případě jedné osoby bezmála polovinu všech příjmů, a to nebereme v potaz služby, daně, dopravu, stravu a nespočet dalších poplatků a běžných nákladů. Nižší a střední třída tak žije i několik hodin od města, jen aby si mohla dovolit rozumné bydlení, ve kterém se nemusí o kuchyň dělit s 5 dalšími spolubydlícími. Jaké je ovšem řešení všech těchto problémů, není známo, stejně jako není možné svalovat veškerou vinu na technologické společnosti, byť na tom mají svůj díl.

Foto: Dustin Diaz / Flickr, Jeremy Brooks / Flickr, Wildwise Studio / Flickr