Taxify už nesmí s řidiči bez licence jezdit ani v Praze, rozhodl soud. Provoz estonský startup nepřeruší

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-praha2
0Zobrazit komentáře

Otevřená bitva přepravních společností pokračuje. České Liftago a estonské Taxify v posledních měsících vstoupily do otevřené války s tím, že se tuzemskému startupu nelíbí, jak ten zahraniční operuje. Podle Liftaga porušuje Taxify zákonné podmínky, když jezdí mimo jiné s řidiči bez taxikářských licencí, a Městský soud v Praze mu dal dnes za pravdu, když nezákonný provoz Taxify v hlavním městě zakázal.

Rozhodnutí zatím není pravomocné a Taxify již oznámilo, že se proti němu hodlá odvolat, ale jedná se o další důležitý verdikt soudu, který může ovlivnit, jak u nás budou podobné přepravní služby fungovat. Zákaz činnosti v Praze, pokud bude Taxify i nadále porušovat zákonné podmínky pro taxi, nicméně není tolik překvapivý. Stejně totiž soud rozhodl v říjnu o stejné věci v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích – i v těchto městech Taxify nařídil, aby začalo používat výhradně licencované řidiče.

Estonská firma už tehdy říkala, že s předběžným opatřením nesouhlasí, protože podle ní neprovozuje žádnou činnost, které se soudní rozhodnutí týkalo. I proto ve zmíněných městech jezdit nepřestala. Taxify argumentovalo tím, že pouze vyvíjí a provozuje softwarovou platformu, přes kterou se mohou řidiči propojit s cestujícími. Soudkyně Zuzana Čížková, jak píše iRozhlas.cz, dnes ovšem rozhodla, že Taxify prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě skutečně poskytuje.

taxify-app-mobile

To znamená, že se tedy i Taxify musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby, což znamená například povinnost řidičů vlastnit taxikářskou licenci, ale také znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovanou obsluhu taxametru. Městský soud v Praze proto dnes rozhodl o stejném předběžném opatření jako v dalších českých městech, kde se případ řešil separátně, tedy že Taxify musí tyto podmínky začít dodržovat. Soudkyně nesouhlasila ani s dalším argumentem, že by Taxify sjednávalo pouze spolujízdu.

tesla-modelc-semi-models-modelx

Přečtěte si takéŠéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázalaŠéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

„S dnešním rozhodnutím soudu nesouhlasíme a jsme připraveni se proti němu odvolat,“ uvedl k dnešnímu rozhodnutí Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko, který ho považuje nejen jako krok zpět pro vlastní službu, ale také jako prohru pro pokrok a svobodu v přepravě v České republice. Taxify nevylučuje, že se celá záležitost kvůli své složitosti může dostat až k Nejvyššímu soudu.

Pokuta přes půl milionu korun

Byť Taxify s výroky soudů dlouhodobě nesouhlasí, přesto začíná alespoň částečně podmínky své služby měnit. Důvodem je zřejmě především pokuta ve výši 590 tisíc korun, kterou soud v rámci exekučního řízení estonskému startupu udělil za to, že ve zmíněné čtveřici českých měst předběžné opatření nedodržoval a jezdil i nadále s řidiči bez licence. Od 1. prosince tak Taxify od řidičů v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích vyžaduje platné živnostenské oprávnění i právě průkaz řidiče taxislužby.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Přestože se jednalo zatím jen o předběžné opatření, nikoliv pravomocné rozhodnutí, je možné v rámci něj zahájit právě zmíněnou exekuci. Návrh na ni předložilo soudu konkurenční Liftago, jemuž se nelíbilo, že Taxify nadále jezdí bez licencovaných řidičů. „Taxify věří, že odvolací soud poté, co zváží argumentaci podporující uvedené právní závěry o nevykonatelnosti nařízeného předběžného opatření, toto rozhodnutí soudu zruší,“ uvedl šéf Taxify Roman Sysel s tím, že jeho firma již podala návrh na odklad a zastavení exekuce.

Novou situací ode dneška nicméně je, že stejné předběžné opatření platí i v Praze. Taxify pro CzechCrunch prozradilo, že i pražské řidiče již vyzvalo, aby si dokumenty do svých profilů nahráli. „Dokonce je k tomu stejně jako v ostatních městech finančně motivujeme, aby nenesli jakýkoliv náklad na jejich zařízení. K dnešnímu dni již většina řidičů do svých profilů nahrála jak průkaz řidiče taxislužby, tak i živnostenské oprávnění pro silniční motorovou dopravu pro přepravu osob, tj. stejné živnostenské oprávnění, kterým mají dle zákona disponovat klasičtí taxikáři,“ vysvětluje Sysel a potvrzuje, že vzhledem k tomu, že jde zatím o nepravomocné rozhodnutí a Taxify se proti němu odvolá, provoz v Praze firma přerušovat nebude.

Aktualizace 5. 12. 14.00: V textu jsme doplnili vyjádření Taxify ohledně taxikářských licencí u pražských řidičů.

Amazon na okamžik předběhl Apple a Microsoft a stal se nejhodnotnější firmou světa

Šéf Amazonu Jeff Bezos

0Zobrazit komentáře

Není to tak dávno, co technologičtí giganti Apple a Amazon bojovali o první pozici na poli nejhodnotnějších firem světa, to ještě když měly obě společnosti tržní kapitalizaci přesahující jeden bilion dolarů. Aktuálně jsou sice hodnoty obou firem o řád níže, ale o to zajímavější je jejich souboj, protože se do něj připojil také Microsoft. Svoji dominanci si stále drží Apple, nicméně během včerejška ho na několik okamžiků přeskočil právě Amazon.

Stalo se tak v pondělí na americkém Wall Street během intradenního obchodování, kdy se vyšplhala hodnota Amazonu o 4,7 procenta na hranici 865 miliard dolarů. V těsném závěsu se pochopitelně stále držel Apple s 846,4 miliardami dolarů, stejně jako Microsoft s 844,9 miliardami. Po ukončení obchodního dne se strany opět obrátily a zatímco se Apple udržel na 846,4 miliardy, Amazon se propadl až na 827,1 miliardy dolarů.

Není to rozhodně poprvé, co byla pozice Applu jako jedničky ohrožena. V minulém týdnu ho na několik minut podobným způsobem překročil Microsoft, jak jsme informovali na sesterském magazínu AppleCrunch. Rozdíl mezi hodnotou jednotlivých firem činil přibližně 4 miliardy dolarů. Po necelé hodině se opět strany obrátily a Apple přeběhl Microsoft o zhruba 10 miliard na 830 miliard dolarů.

tim-cook-apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

Přiblížit Applu se Microsoftu nepodařilo od roku 2010. Za poslední tři měsíce nicméně klesla tržní kapitalizace Applu o téměř 300 miliard dolarů, a to především kvůli nedůvěře akcionářů v budoucí prodeje iPhonů. I přes rostoucí zisk na jednom kusu totiž celkový počet prodaných kusů mírně klesá a Apple tak byl nucen dokonce na nějaký čas omezit výrobu. V souvislosti s prodanými kusy se zároveň gigant z Cupertina nechal slyšet, že nebude od příštích pravidelných čtvrtletních výsledků oznamovat přesný počet prodaných kusů za jednotlivá zařízení.

sheratonprague2

Přečtěte si takéHotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostůHotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostů

Amazon má nicméně na druhou stranu oproti svým „soupeřům“ v rukávu hned několik es. Zaměřit se chce na další trhy, rozvoj placené služby Prime, která nabízí dvoudenní dopravu zdarma či přístup k filmům a seriálům, stejně jako na výstavbu fyzických obchodů s názvem Amazon Go. Ty budou fungovat zcela bez lidských pracovníků za pokladnami, pro nákup pouze postačí skenovat jednotlivé potraviny na mobilu, poté zaplatit kartou, a jen odejít. Do roku 2021 jich chce mít Amazon přes tři tisíce.

amazon-go1

Nebojíme se aneb firmy v medvědím trhu

Trh je aktuálně v mírném poklesu a netýká se to rozhodně jen technologických gigantů. Korekce probíhá například i na kryptoměnových trzích, kdy se hodnota všech kryptoměn dohromady propadla během tří posledních měsíců z 237 na 129 miliard dolarů. S tím, že nejhodnotnější kryptoměna Bitcoin se propadla za tři měsíce z necelých 7 300 dolarů na hranici 4 tisíc.