Největší český e-shop Alza.cz loni vyrostl o pětinu. Obrat dosáhl na rekordních 25 miliard korun
Největší český internetový obchod Alza.cz má za sebou další rekordní rok, v němž vyrostl o necelých dvacet procent. Alza podle svých předběžných výsledků dosáhla v roce 2018 na obrat ve výši 25 miliard korun bez DPH, o rok dříve to bylo 21 miliard korun. Ještě významněji rostl počet objednávek, za uplynulých dvanáct měsíců o 30 procent na 10,3 milionu. Báze unikátních zákazníků se vyšplhala na 3,7 milionu. Celá česká e-commerce loni pro srovnání rostla o 17 %, sama Alza o 19,3%.
K rekordnímu roku Alze významně pomohl jeho závěr, v němž utržila přes 2 miliardy jak během tradičně nejsilnější vánoční sezony, tak také v rámci dlouhotrvající akce Black Friday. Nejsilnější den pro tuzemskou e-commerce jedničku přišel 17. prosince, kdy dosáhla obratu 240 milionů korun a vyřídila 108 648 objednávek.
„Napříč zeměmi rostlo Česko 21 % a Slovensko 15 %. V Maďarsku dosáhl obrat téměř 1 miliardy korun, meziroční nárůst činil 129 %. Přes 51 % plateb bylo uskutečněno kartou (terminál i on-line) a více než 50 % objednávek šlo z mobilních zařízení,“ komentuje výsledky za loňský rok Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.
Nejvíce se v roce 2018 na Alze prodávaly notebooky, mobilní telefony, počítačové komponenty, příslušenství, televize, bílé elektro (např. pračky, sušičky) a malé domácí elektro (např. kávovary), které vytvořily miliardové obraty. Celý rok nicméně nebyl pouze o samotném prodeji. Alza rozšiřovala také své další služby.
Během roku 2018 otevřela hned tři unikátní samoobslužné výdejny, které nazývá Prodejnami budoucnosti. Poslední se otevřela v listopadu v Praze v prostorách stanice metra Můstek, první vznikla na začátku roku na pražské Floře a třetí je aktuálně u stanice metra Budějovická. Další Prodejnu budoucnosti už Alza plánuje otevřít mimo Prahu, zvažují se Brno a Bratislava.
Expanze na západ, sportovní jednička a domácí mazlíčci
Vedle samoobslužných prodejen Alza představila také nový způsob doručování do tzv. HomeBoxu. Jde o zabezpečenou bednu, kterou si můžete uložit před dům a nemusíte tak řešit předávání nebo vyzvedávání zboží, kurýr vám ho uloží přímo do HomeBoxu. V roce 2018 zapracoval největší český e-shop také na rozšíření svých odběrných míst, kterých přibylo i díky spolupráci se Zásilkovnou přes 1 800. Další možnost vyzvednutí zboží představují rovněž samoobslužné Alzaboxy, těch je aktuálně přes 80.
Stále významněji vstupuje Alza také do nových oblastí ve finančních službách. V svých platebních automatech spustila prodej kryptoměn a také zavedla tzv. Třetinku, kdy může zákazník zaplatit jen třetinu ceny a do tří měsíců doplatit zbytek bez navýšení. Třetinku podle Alzy loni využilo 11 tisíc zákazníků s tím, že čtvrtina z nich tímto způsobem kupovala mobilní telefony. Průměrná cena prodaného zboží v rámci Třetinky činila 11 tisíc korun. U firemních zákazníků pak Alza nově začíná testovat službu NEO na pronájem různých zařízení.
Do nového roku Alza vstupuje se stejným počtem zaměstnanců, kterých je přes 1 500 s věkovým průměrem 28 let, a plánuje nadále významně investovat jak do další evropské expanze, kde se vedle posilování pozice v Maďarsku chystá první krůčky do Rakouska a Německa, tak do služeb spojených s doručováním zboží.
V plánu je další rozvoj vlastní značky AlzaPower, která byla představena koncem loňského roku a aktuálně už obsahuje 49 položek od nabíječek přes powerbanky až po reproduktory. Jde o výrobky v ekologickém a plně recyklovatelném balení, kterých Alza za necelé dva měsíce prodala desítky tisíc kusů. Tuzemská e-commerce jednička také letos otevře novou nabídku produktů pro domácí mazlíčky a rozšíří segment sportovního vybavení, který stále roste. „Co se týče sortimentu, chceme se letos stát největším sportovním e-shopem v Česku,“ hlásí Tomáš Havryluk.