Český startup Primoco UAV koupil letiště v Písku. Vybuduje na něm vývojové centrum bezpilotních letounů

Michal PtáčekMichal Ptáček

primoco
0Zobrazit komentáře

Letiště Písek-Krašovice, které až do roku 1995 využívala ke svým letům česká armáda, mění po dlouhých letech svého majitele. Za neupřesněnou částku ho koupila česká technologická společnost Primoco UAV vyrábějící sérii stejnojmenných bezpilotních letounů Primoco UAV One, jež jsou schopné na základě letových plánů létat autonomně.

Pod vedením zakladatele projektu Ladislava Semetkovského se snaží Primoco UAV se svými bezpilotními letouny dobýt globální trh zaměřený především na využití v průmyslových, zemědělských a bezpečnostních oblastech, například během rozsáhlých požárů. Letouny Primoco UAV jsou však zároveň schopny nést přídavné zařízení dle konkrétního zaměření mise, jako jsou radarové systémy, kamerové systémy a jinou speciální elektroniku.

Neveřejné civilní letiště Písek-Krašovice bylo se svou dráhou o délce 600 metrů určené delší dobu pro všeobecné letectví. Česká společnost ho však nyní plánuje přetvořit na vlastní vývojové, výrobní a výcvikové centrum a po dlouhých 25 letech na něj vrátit bezpilotní letadlový provoz.

„Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ říká generální ředitel Primoco UAV Ladislav Semetkovský.

liftago-aplikace

Přečtěte si takéLiftago nově pojistí každého pasažéra. Při nehodě vyplatí pojistné až do 35 milionů korun UniqaLiftago nově pojistí každého pasažéra. Při nehodě vyplatí pojistné až do 35 milionů korun Uniqa

To pro společnost, která své letouny dodává na trhy Číny, Jihoafrické republiky, Chile, Ruska nebo Finska, bude představovat další technologickou vzpruhu. Už nyní jsou přitom vlastnosti posledního letounu modelu poměrně unikátní. K jeho klíčovým vlastnostem patří například maximální vzletová hmotnost 100/150 kilogramů, výdrž 10 hodin, dolet 1 500 kilometrů, cestovní rychlost 100 až 150 km/h, schopnost nést užitečný náklad do hmotnosti 30 kilogramů a plně automatický vzlet i přistání.

Od loňského jara společnost zároveň působí na pražské Burze cenných papírů, kde je součástí nového neregulovaného trhu START, určeného pro malé a střední podniky hledající alternativní možnosti financování.

pisek

Letiště Písek

Škoda Auto chce mít do čtyř let 10 elektrických modelů, první bude Citigo. Do vývoje investuje přes 50 miliard korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-vision-e
0Zobrazit komentáře

Dnes už snad není automobilka, která by nějakým způsobem neinvestovala do budoucnosti, v níž jsou zatím viděny především elektrické vozy. Mladoboleslavská Škoda Auto má sice i kvůli svému mateřskému koncernu Volkswagen proti jiným konkurentům zpoždění, ale také od české značky se v následujících letech dočkáme prvních elektromobilů. Do roku 2022 chce mít Škoda Auto celkem deset modelů, které nebude pohánět výhradně spalovací motor.

Škodovka plánuje do světa elektromobility vstupovat ještě pomaleji než Volkswagen, který už má ostatně na trhu nějakou dobu svůj e-Golf. I s konzervativnějším přístupem však chce automobilka z Mladé Boleslavi investovat v následujících šesti letech do rozvoje alternativních pohonů dvě miliardy eur, tedy přes 50 miliard korun.

Výsledkem má do konce roku 2022 být celkem deset elektrifikovaných modelu, které budou mít buď čistě elektrický pohon nebo půjde o plug-in hybridy. Šéf Škody Auto Bernhard Maier tento týden pro Hospodářské noviny prozradil, že na trh dorazí ještě dalších dvacet modelů, ale ty zatím budou stále se spalovacím motorem, ať už dieselovým nebo benzinovým.

skoda-citigo

První plně elektrická Škodovka bude Citigo

Úplně první elektrické auto, které Škodovka pošle do světa, bude letos její nejmenší Citigo. V květnu pak chce v Bratislavě ukázat také novou verzi Superbu, který bude poprvé nabízen s hybridním motorem. Aktuálně jsou ale všichni zvědaví především na březnový ženevský autosalon, protože tuzemská automobilka, patřící do koncernu Volkswagen, už vyhlásila, že tam představí koncept svého prvního elektrického SUV.

Nejpopulárnější škodovka bude hybrid

Škodovka na koncept označený jako Vision iV zatím láká prostřednictvím skic svých designérů, nicméně je z nich patrné, že můžeme očekávat moderní rozvoj a evoluci původního konceptu Vision E, který byl poprvé představen v roce 2017. Jednalo se tehdy o první koncept škodováckého vozu čistě na elektrický pohon a zatímco tehdy ještě byla tato budoucnost vzdálená, nyní začíná dostávat reálné kontury.

Zatím není úplně jasné, kdy přesně Škoda s elektrickým SUV vyrukuje, ale lze očekávat, že po úspěchu, jaký po světě slaví se svými současnými spalovacími SUV Karoq a Kodiaq (a v Ženevě představí také očekávaný crossover Kamiq), bude chtít významně šlápnout i do jejich elektrické varianty. Škodovka koncept označuje jako čtyřdvéřový crossover, který bude stát na koncernové platformě MEB, na níž staví své elektromobily také Volkswagen, Audi nebo Seat. Podle Hospodářských novin se má první elektrické SUV s logem Škoda Auto začít prodávat příští rok v říjnu a dojezd má být až 500 kilometrů.

skoda-vision-iv-exterior-sketch-2

Koncept prvního plně elektrického SUV Vision iV od Škoda Auto

V nejbližší době se tedy od Škodovky dočkáme především plně elektrického Citigo, u něhož automobilka slibuje dojezd až 300 kilometrů, jelikož bude mít inovativnější pohon a modernější baterie, než které se aktuálně nacházejí u koncernového sourozence Volkswagen e-Up!. Podle všeho bude Citigo od příštího roku už dostupné pouze jako elektromobil, a to především s ohledem na splnění stále přísnějších emisních limitů.

eva-mvp

Přečtěte si takéZaujala v ikonickém módním domě, teď jde vymýšlet hravé batohyZačínala v Husky, vlastní tvorbou zaujala v ikonickém módním domě. Teď jde vymýšlet hravé batohy ze Zlína

Podobně zajímavá informace je pak i to, že má Škoda podle Hospodářských novin na prodeji elektrického Citigo tratit desítky tisíc korun. Místo výraznějšího zvýšení cen, které by zákazníci nemuseli pozitivně přijmout, a také s ohledem na dodržení emisních limitů prý bude automobilka vozy minimálně zpočátku raději dotovat. Týkat se to má i hybridního Superbu. Kombinaci elektrického a spalovacího motoru však nedostane pouze Superb, ale také nejpopulárnější mladoboleslavský vůz Octavia. Zatím se však neví, kdy se hybridní čtvrtá generace Octavie ukáže veřejnosti, popřípadě kdy se dostane do prodeje.

skoda-vision-iv-exterior-sketch-1

Koncept prvního plně elektrického SUV Vision iV od Škoda Auto