Ford navrhl moderní postel, která díky automobilovému systému udrží oba partnery na svých polovinách

Filip HouskaFilip Houska

ford-lane-keeping-bed2
0Zobrazit komentáře

Ač se to na první pohled může zdát jako malichernost, okolo poloh během spánku s partnerem je postavena prakticky celá věda. Studie informují o tom, proč například jeden ze čtyř průměrných párů raději spí na postelích odděleně, lifestylové servery píšou o tipech, jaké pozice jsou pro partnerské usínání nejlepší, a „spánkoví“ experti všechny tyto aspekty do detailu hodnotí. A důvod pro řešení těchto věcí? Situace, kdy se jeden z partnerů nevědomky během spánku až příliš mačká na svou drahou polovičku.

Tento typ utiskování, jehož rozebírání se jeví poněkud úsměvně, však může být i závažný. Nejen, že má tendenci rozvracet manželství a vztahy, ale také může reálně ohrozit každodenní fungování. Ranní únava z nevyspání může vést k nervozitě a teoreticky také k nehodě během cesty do práce. A právě na to se nově zaměřuje americká automobilka Ford se svým funkčním prototypem inovativní manželské postele, která roztahujícího se partnera efektivně usměrní.

ford-lane-keeping-bed-2

Základním stavebním kamenem takzvané Lane-Keeping Bed je technologie, kterou Ford využívá i ve svých vozech. Konkrétně systém pro udržování vozu v jízdních pruzích, kdy auto automaticky rozpozná, že řidič vyjel ze svého silničního pruhu a vrátí jej zpět. Americká automobilka však nyní tuto platformu předělala k tomu, aby vracela partnera zpět na jeho/její polovinu postele v případě, že překročí „nultý bod“ uprostřed.

„Systém pro udržování v jízdním pruhu v našich vozech udělalo řízení jednodušší a mnohem pohodlnější. Představení podobného principu přímo v posteli může být skvělou cestou, jak řidičům ukázat, že tato technologie může mít i takové využití, kterého si doposud nebyli vědomi,“ říká Anthony Ireson, ředitel marketingové komunikace pro evropskou pobočku Fordu.

K těmto účelům je postel, spadající do inovativní iniciativy Ford Interventions, vybavena pohyblivou matrací, která se vždy nerušivě přetočí do místa, kde by měl dotyčný správně ležet. Slouží k tomu i senzory mapující pohyby během spánku. Co se pak týče dostupnosti, zatím nepadla zmínka o tom, kdy by se postel hodná roku 2019 dostala do běžného prodeje.

Další z vedlejších vizí Fordu

Ford v segmentu inovativních projektů, které dalece přesahují automobilový průmysl, nemá zdaleka jen tohoto zástupce. V minulosti například vytvořil prototyp boudy pro psy, která ochrání domácí mazlíčky před hlukem ohňostroje, nebo postýlku pro děti s imitací skutečné jízdy v autě. Ve všech takových produktech, respektive jejich konceptech se nicméně Ford vždy snaží použít určitou technologii, kterou jinak využívá právě ve svých vozech.

ford-bouda

Foto: Ford

Podívejte se do největšího dopravního letadla Airbus A380. Jeho výroba končí, protože bylo příliš velké

airbus-A380-emirates2

Airbus A380 společnosti Emirates

0Zobrazit komentáře

Často se o něm mluví jako o zázraku dnešní doby. Obrovské letadlo od jedné z největších leteckých společností Airbus s označením A380 je vůbec největším dopravním prostředkem ve vzduchu, se kterým létají ty nejprestižnější společnosti od Emirates až po Qatar Airlines. Stejně jako Concorde, který naopak disponoval rychlostí, ale na svou hlavní výhodu tento obří dvoupatrový letoun doplatil. Jeho výroba bude postupně ukončena.

Vůbec poslední kus Airbusu A380 bude doručen v průběhu roku 2021. Rozhodnutí přišlo těsně poté, co jeden z největších odběratelů – výše zmíněná aerolinka Emirates – zrušil objednávku na velký počet letadel typu A380 a nahradil je za menší alternativy v podobě Airbusu A330-900 a A350-900.

Dnešní oznámení je pro nás stejně bolestivé jako pro komunitu kolem A380 po celém světě,“ řekl v průběhu týdne k rozhodnutí šéf Airbusu Tom Enders. „Chci ale upozornit na to, že A380 budou brázdit nebesa v provozu ještě mnoho let po ukončení výroby,“ dodal.

A380-Emirates-Onboard-Lounge

Palubní salónek v Airbusu A380 od Emirates

Šéf aerolinky Emirates Ahmed bin Saeed Al Maktoum slova Enderse potvrdil v tom smyslu, že modely A380 zůstanou v rámci jeho aerolinky v provozu až do třicátých let 21. století. V rámci Airbusu toto rozhodnutí může postihnout přibližně 3 000 až 3 500 pracovních míst, společnost se bude muset v následujících týdnech a měsících rozhodnout, zda část z nich propustí nebo pouze přesune na jinou část výroby.

Cena za jeden kus modelu A380 se pohybuje lehce na 400 miliony dolarů, v přepočtu tedy lehce přes 9 miliard korun. Vůbec první let obrovského letounu byl proveden v roce 2005 a mimo Emirates, které s ním létají i do Prahy na lince Praha–Dubaj, ho využívají také aerolinky British Airways, Air France, Lufthansa, Qantas, Thai Airways, Qatar Airways nebo luxusní Etihad Airways. Vývoj původního modelu trval dlouhých 13 let a za celou dobu prodeje jich Airbus k letošnímu lednu dodal 234 s tím, že objednávky měl na 313 kusů.

beckdice

Přečtěte si takéTvůrci české hry Beat Saber získali prestižní cenu D.I.C.E. za nejlepší hru roku ve virtuální realitěTvůrci české hry Beat Saber získali prestižní cenu D.I.C.E. za nejlepší hru roku ve virtuální realitě

Oproti standardním letadlům má A380 o dva motory navíc, specifickými úpravami kvůli němu musela projít i letiště, která jsou schopna tento typ Airbusu přijmout. Po vypuštění do vzduchu byl největší Airbus vůbec nejúspornějším letadlem na trhu, který nabízel nejlepší poměř cena/výkon. V průběhu let se ovšem objevilo hned několik konkurenčních letounů a pro většinu aerolinek se přestal A380 vyplácet. Především pak s příchodem konkurenčního Boeingu 787 Dreamliner, který je sice o poznání menší, ale nabízí mnoho výhod, včetně úspory paliva i lepších tras.

Největší rozdíly Airbusu A380 ovšem nejsou mimo exteriéru a mohutného vzezření tolik vidět pro pasažéry v ekonomické třídě, ale spíše v byznys či první třídě, kde je spousta prostoru pro vylepšení zážitku z cestování – ať už jde o zvláštní sekce s prostornými bary či koupelnou se sprchou nebo privátní lóže s manželskou postelí.

airbus-A380-emirates3

Airbus A380 od Emirates

A380-Emirates-Business-Class

Business třída v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates-Economy

Economy třída v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates-First-Class

First Class v Airbusu A380 od Emirates

A380-Emirates_-Shower-Spa1

Sprcha v Airbusu A380 od Emirates

A380-singapore-business

Byznys třída v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites2

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites3

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites4

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

A380-singapore-suites5

Privátní kabina Suites v Airbusu A380 od Singapore Airlines

Foto: Emirates, Singapore Airlines, Airbus