General Motors sází na udržitelnou mobilitu. Po elektrickém Cadillacu koncern přichází i s elektrokoly

Michal MarekMichal Marek

gm-bikes2
0Zobrazit komentáře

General Motors, jeden z největších výrobců automobilů na světě, představil svá první elektrická kola. Automobilka, pod kterou spadají značky jako Chevrolet, Cadillac, GMC nebo Buick, následuje některé další světové automobilky a ukazuje, že prostředky udržitelné mobility jsou na silném vzestupu. Automobilky totiž kromě vývoje nových úspornějších motorů či aut na alternativní pohon čím dál častěji přicházejí také s iniciativami spojenými s neautomobilovou ekologickou mobilitou. Ford například koupil koloběžkový startup Spin a Seat představil dokonce vlastní elektrickou koloběžku.

Americký koncern GM oznámil vývoj elektrického kola již na podzim. Nyní ale kola skutečně představil a na trh se již chystají modely ARĪV Meld a ARĪV Merge. Zajímavé je, že název podznačky ARĪV vznikl v rámci crowdsourcingové kampaně, a vítěz, který s názvem přišel, si odnesl odměnu ve výši 10 000 dolarů, tedy lehce přes 226 tisíc korun.

Ačkoli kola nejdou na trh přímo pod značkou GM, nebo některé z jejích automobilek, firma z Detroitu se k bicyklům hrdě hlásí. Kola mají elektromotor, který si automobilka sama vyvíjela, a podle svých slov čerpala ze zkušeností, jež inženýři firmy nabyli při vývoji svého nedávno představeného vůbec prvního elektrického vozu Cadillac.

ARIV_bike_3

ARĪV Meld

Obě kola mají podobnou konstrukci, které vévodí jednoduchý zahnutý rám z jedné trubky. Baterie a elektromotor jsou umístěny v oblasti pod sedlem. Pohonná jednotka nabízí dojezd 64 kilometrů a cyklista si může za jízdy přepínat mezi čtyřmi stupni „výpomoci“. Na nejvyšší rychlostní stupeň dosahuje kolo rychlosti 25 kilometrů v hodině.

Co se týče výbavy, kola kromě LED světel vzadu i vpředu nabízí rovněž speciální držák pro uchycení mobilního telefonu a USB port pro jeho připojení. Držák je umístěn na řidítkách a jezdec může díky speciální doprovodné aplikaci ARĪV ze svého telefonu vytvořit šikovný cyklocomputer, na kterém uvidí podstatná čísla jako vlastní rychlost, uraženou vzdálenost či stupeň nabití baterie.

mapy.cz-3D

Přečtěte si takéMapy.cz nově zobrazují turistické a lyžařské mapy ve 3D. Prohlédnout si lze náročnost sjezdovky i pěší túryMapy.cz nově zobrazují turistické a lyžařské mapy ve 3D. Prohlédnout si lze náročnost sjezdovky i pěší túry

Obě kola jsou kompaktní a návrháři v General Motors očividně mysleli na dojíždějící do práce, kteří budou kolo potřebovat umístit třeba do výtahu a následně uskladnit někde v kanceláři. Model Merge však v této filozofii jde ještě o kousek dál a jedná se o skutečnou „skládačku“. Součástí rámu kola je kloub, ve kterém se dá kolo ohnout a složit. Příjemnou vychytávkou je speciální režim pro vedení kola, který kolu pomůže, pokud jej budete tlačit do kopce.

ARIV_bike_5

ARĪV Merge

Zajímavé je, že koncern General Motors chce svými koly oslovit primárně evropské zákazníky. Firma hodlá zacílit na ty trhy, kde je aktuálně po elektrokolech nejvyšší poptávka, a tak začne svá kola nejprve prodávat v Německu, Nizozemí a v Belgii. Model ARĪV Meld je již nyní možné předobjednat za 2 750 eur, tedy lehce přes 70 tisíc korun. Skládací model Merge pak vyjde na 3 400 eur, tedy přes 87 tisíc korun. První kusy by měly být doručeny k zákazníkům ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Foto: General Motors